UUR U 11 Omega
Maza + Fred Duval/Jean-Pierre Pécau • Silvester 64 p. (HC)
|
|
Verweven |
|
Over alternatieve versies van de Tweede Wereldoorlog bestaan al heel wat verhalen, maar in het jaar 1942 van UUR U woedt een andere oorlog die herinneringen oproept aan het verleden. De middeleeuwse Honderdjarige Oorlog tussen de Britten en de Fransen laait namelijk weer op nadat de plannen van nazi-Duitsland door de Fransen werden verijdeld. Nu richt de door rechts-extremistische groeperingen veroverde Franse staat zich op de enige democratie die nog in Europa bestaat: Groot-Brittannië. Net zoals de moord op aartshertog Frans Ferdinand de lont in het kruitvat voor de Eerste Wereldoorlog stak, dreigt in dit UUR U-verhaal een ander historisch personage voor het ontsteken van een nieuwe oorlog te zorgen. Kapitein Antoine de Saint-Exupéry (de schrijver van het tweede meest verkochte boek ter wereld, De Kleine Prins, na de bijbel) verdwijnt in dit fictieve verhaal boven het Kanaal. Voor het zover komt vliegt kapitein Léo Berger, een oudgediende van de luchtpostlijn van Fort Juby en een vriend van de Saint-Exupéry, mee in het Ooievaarseskader die een confrontatie aangaat met de Britse RAF. De intriges en de inhoud van een simpel aspirinebuisje gaan zover tot de ontwikkeling van de eerste atoombom...
Dit elfde album is niet hetzelfde deel 11 als de Franse reeks. In die reeks is Omega deel 14. Drie interessant klinkende albums worden (even?) overgeslagen en we worden al moedeloos als we ons bedenken dat de Franse reeks potdorie al 33 albums telt. Maar in feite draait het om elk afgerond verhaal per album (hoewel in latere delen de makers al eens een trilogie binnen de reeks aansnijden) die we zouden moeten beoordelen. Bij dezen.
Gelegenheidstekenaar Maza is bekend om zijn vliegtuigreeksen waarvan USA über Alles en Wunderwaffen zich eveneens in uchronieën afspelen. Zijn gezichten en decors zijn in dit album minder aantrekkelijk uitgewerkt dan zijn vliegmachines, maar dat stoort niet echt. Ze ondersteunen op vlotte manier het snedig vertelde verhaal van conceptspecialisten Fred Duval en Jean-Pierre Pécau. Het verweven van fictieve gebeurtenissen met historische personages in een verwrongen context blijft een geslaagde evenwichtsoefening tussen slimme knipogen voor de geschiedeniskenners en spannende fictie voor de entertainmentzoekers.
Voor ons mag het tempo van de UUR U-vertalingen gerust opgevoerd worden, Silvester. |
|
> DAVID STEENHUYSE — maart 2018 |