NA DE APOCALYPS
Juzhen + Laurent Queyessi • Dark Dragon Books 96 p. (HC)
|
|
Mix |
|
Het verhaal van Na de Apocalyps start 96 jaar na die verschrikkelijke gebeurtenis. De stam van Giali brengt net de jacht tot een goed einde zodat er 's avonds een flink stuk vlees op het menu staat. Het genot van de heerlijke maaltijd duurt echter niet lang wanneer ze overvallen worden door een stam van de andere kant van de stad. Die heren hebben het gemunt op de vrouwen van de stam en zo wordt Giali samen met nog enkele andere dames gevangen genomen en weggevoerd. Onderweg worden ze belaagd door een grote hagedis en door de verwarring die ontstaat weet Giali te ontsnappen aan haar ontvoerders. Tijdens haar vlucht neemt ze een hoofdtelefoon mee die de leider van de groep, de profeet, blijkbaar belangrijk vond. Na uren rondzwerven ontmoet ze een andere stam vol mutanten en vertstotenen. Die brengen haar naar de tovenaar in de toren die haar op weg kan helpen om haar stam terug te vinden. Wanneer de profeet echter gevangen genomen wordt door Giali's redders blijkt dat de tovenaar zijn broer is en dat zij verantwoordelijk waren voor de Apocalyps van bijna honderd jaar geleden. Hoe het verhaal verder evolueert, zal je zelf moeten ontdekken. Het scenario is alvast niet direct eentje om duimen en vingers bij af te likken. En allles welbeschouwd vrij alledaags en voorspelbaar.
Gelukkig zijn er de tekeningen van de Chinese Amerikaan Ju Zhen die ons verwent met schitterend tekenwerk waarin de apocalyptische wereld die hij hier creëert bijna tot leven komt. Zhen tekent heel levensecht en weet zeer goed te detailleren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de groeven in de vuist van een van de personages in een bepaalde scène. Ook de dames die de man laat opdraven, zijn goed voorzien en zien er beeldig uit.
Zhen groeide op in China. Voor hij bij Marvel terechtkwam, waar hij verantwoordelijk is voor de tekeningen van War of Heroes, tekende hij voor Glénat de reeks Konungar. Eerder tekende de man ook al het vijfdelige Lillium en het album Speed and Passion. Daarnaast ontwikkelt hij ook nog spelletjes.
De tekenstijl die Ju hanteert, is bijwijlen zeer druk en lijkt soms wat chaotisch. Als je het beter bestudeert, merk je pas hoeveel details je in de tekeningen terugvindt. Zhens tekenkunsten combineren bovendien een wirwar van stijlen. Zijn Aziatische achtergrond en zijn activiteiten in zowel in Europa als Amerika zorgen ervoor dat Na de Apocalyps eruit ziet als een mix van manga's, comics en het Europese beeldverhaal. |
|
> PETER ROTTHIER — februari 2018 |