LEFRANC 28 Het Principe van Eisenberg
Christophe Alvès + François Corteggiani • Casterman 48 p. (SC)
|
|
Perspectieven |
|
Na de dood van Jacques Martin lijkt zijn reeks over de Franse onderzoeksjournalist Guy Lefranc op een echte soap. Erger nog, want om de haverklap wordt er gewisseld van tekenaar en scenarist. Sommigen verdwijnen voorgoed, anderen keren weer terug. Zo ook tekenaar Christophe Alvès en scenarist François Corteggiani (en niet Régric en Roger Seiter zoals de cover foutief vermeldt), die samen debuteerden bij Lefranc 26: Operatie Antarctica. Dat album werd heel positief ontvangen en dat heeft er waarschijnlijk toe bijgedragen dat het duo een nieuwe kans kreeg. Of ze die kans met beide handen gegrepen hebben, laten we in het midden, want Het Principe Van Heisenberg tegenover Operatie Antarctica plaatsen, is als appels met peren vergelijken.
Wereldreiziger Guy Lefranc blijft in dit nieuwe album zowaar in eigen land nadat hij op verzoek van zijn vriend, inspecteur Renard, naar de heuvels van Aubrac in het Centraal Massief trekt. Renard is daar op vakantie en helpt de plaatselijke politie bij een onderzoek waarbij drie mensen op een sadistische wijze vermoord werden. Wanneer Lefranc in beeld komt, weet de lezer al dat er meer aan de hand is dan een doordeweekse moord. Lefranc en zijn entourage komen terecht in een wereld van kernfysica, een wereld die in de tijd dat dit verhaal zich afspeelt (de jaren 1950) een onderdeel was van wat de geschiedenis inging als de Koude Oorlog. Er duiken geheime diensten op die het gebeuren in de doofpot willen stoppen en zowel Lefranc als Renard worden geregeld met de dood bedreigd als ze stilaan maar zeker het geheim achter de moord ontrafelen.
Zowel qua tekeningen als qua scenario weet het duo Alvès-Corteggiani heel wat interessante details over te brengen. De info die ze de lezer meegeven, is zeer leerrijk en meestal ook wel noodzakelijk, maar zorgt er wel voor dat je bijwijlen een grote hoeveelheid tekst te verwerken krijgt.
Het enige minpuntje is de trip van Lefranc van Parijs naar het Centraal Massief dat ruim twee pagina's in beslag neemt en waar deze strip je meeneemt op een toeristische rondrit door Frankrijk in de jaren 1950. De tekeningen van deze trip zijn prachtige reclame voor Frankrijk dankzij het oog voor detail van de plaatsen waar Lefranc passeert, maar het geheel oogt overbodig en breekt de spanning die je bij het begin van de strip overvalt.
We kunnen dus besluiten dat Het Principe van Heisenberg een Lefranc-verhaal is dat grotendeels past in het geheel van de reeks. Het slot opent zelfs perspectieven om met een nieuwe weg in te slaan zonder dat het nodig zal zijn de setting van de serie helemaal om te gooien. Veel zal natuurlijk afhangen van wie de opdracht krijgt om deel 29 te maken. |
|
> PETER ROTTHIER — december 2017 |