Bibliografie van Alain Dodier
• Gully
JEROME K. JEROME BLOKS 26
Het Mes in de Boom


Alain Dodier • Dupuis
60 p. (SC)
Bienvenue chez les Ch'tis

"Amper elf is ze en ze is spoorloos. En het is de dochter van mijn baas. Ja, de halfzus van je schoolmakker Adrien. Jerome, de politie vindt niets. Je moet ons echt helpen!" Het telefoontje dat de privédetective kreeg van zijn oom, was meer dan overtuigend. Hij kon hem, zijn tante en vooral zijn lieve oma toch niet in de steek laten? Hij moest terugkeren naar de stad waar hij opgroeide. Misschien zag hij er nog wat jeugdvrienden terug? Maar eerst dat meisje terugvinden. O en hij moet zijn geplande reis naar Venetië nog afzeggen. Babette zal het wel begrijpen. Zo gemakkelijk te overtuigen is ze wel.

Al meer dan dertig jaar pakt Alain Dodier ons in met zijn iconische detective op zijn versleten Solex. Zijn schrijf- en tekenstijl zijn ons bekend. Ook de nevenpersonages en hun tics kennen we door en door. Hierdoor heeft de reeks alles om te vervallen in een Cauvinse formule. Maar dat is buiten zijn Duinkerkse schepper gerekend. Alweer vond Dodier een frisse insteek. Hij liet het woelige Parijs voor wat het is en bracht Jerome terug naar zijn roots, het Noord-Franse Bergues. Franse filmliefhebbers kennen het sympathieke stadje nog van de kaskraker Bienvenue chez les Ch'tis. Gelukkig maakt Dodier er geen pastiche van. Enkel de obligate regenbui bij Jeromes aankomst en wat lokaal gemompel waar woorden als karbonaden, cholerisch en dresseren worden gebezigd, zijn subtiele referenties. Maar veel belangrijker dan de vorm en het decor is dat Dodier ons met zijn nieuwe onderzoek weer volledig rond zijn vinger windt. De verleider.

Onlangs lazen we op het wereldwijde roddelforum dat de Jerome K. Jerome Bloks-onderzoeken te lief zijn. En dat de held het charisma heeft van een gekookte asperge. Fantastisch, toch! Een betere omschrijving van de reeks zal je niet vinden. Maar laat ons nu net asperges een van onze lievelingsgroenten vinden.

Ach, een Bloks-menu ontgoochelt nooit. Subtiele personages, tekeningen waar de tekenaar alle tijd neemt om iets te vertellen, superefficiënt in beeld gebracht en een zachte lokale plot die altijd steek houdt. Het geheel wordt afgekruid met een fijnzinnige vorm van humor. Het betere Gault&Millauwerk. Jerome K. Jerome Bloks blijft een reeks voor fijnproevers.

> WOUTER PORTEMAN — november 2017