Bibliografie van Danker Jan Oreel
• Agent 327
Bibliografie van Frank Jonker
• Bob Evers
• Nieuwe Vrienden
DE AVONTUREN VAN HEL 2
De Sibylle-codex


Danker Jan Oreel + Frank Jonker • Uitgeverij L
48 p. (SC)
Koesteren

Het eerste deel van Hel had heel wat voeten in de aarde en bleef jarenlang onafgewerkt tot Danker Jan Oreel het oude scenario van Henk Kuijpers tot een goed einde bracht met een bejubelde voorpublicatie in Eppo, een album in 2012, een fraaie dossiereditie en een Franse vertaling in luxe-uitvoering bij BD Must met heel wat bonusmateriaal. Op deel 2 moesten we iets minder lang wachten, alhoewel tekenaar Danker Jan Oreel het tekenen van strips nog wel moet blijven afwisselen met beter betaalde reclameopdrachten en publicitaire strips.

Ook in De Sibylle-codex ervaren we een publicitaire insteek door het verhaal voor een deel in het Nederlandse kasteel Loevestein af te laten spelen. Tegenwoordig is het een rijksmuseum dat tal van evenementen en activiteiten organiseert. Storend voor het verhaal is dat geenszins. Oreel benut gewoon op een slimme manier de kansen die hij krijgt of zelf creëert.

Frank Jonker (Bob Evers, Nieuwe Vrienden en werkzaam voor Donald Duck) schreef dit tweede album. Hij respecteerde ten volle het karakter en de plot van zijn voorganger Kuijpers. Uit de koffer van Raz Fadraz uit het eerste deel vist zakkenrolster en nieuwbakken schattenjaagster Hel (kort voor Helena) een dossier over de oud-Romeinse Sibylle-codex waarvan de inhoud onmetelijke kennis, macht en rijkdom verzekert aan de eigenaar. Maar de codex is niet compleet. Hels tegenstander Palot van Plettenburg, het hoofd van de misdadige archeologische organisatie Artemis, bezit de andere stukken. Het net rond Hel sluit zich. Ze krijgt de hulp van een vriendin die al even ondernemend is als zijzelf.

De Sibylle-codex is al net zo goed gestructreerd en spannend verteld als De Koffers van Raz Fadraz met veel zin voor actie en verstandig gedoseerde komische toetsen. Ook aan de tekeningen is met zorg en zin voor detail gewerkt. Ja hoor, dit soort strips wordt nog gemaakt in onze taalcontreien en dat moeten we heel erg koesteren.

> DAVID STEENHUYSE — september 2017