Bibliografie van Colin Wilson
• Bullet to the Head
• De Jonge Jaren van Blueberry (deel 4 t/m 9)
• Headshot
• In de Schaduw van de Zon
• Tex Willer Classics
• Thunderhawks
• Waterratten
• Wonderball
• XIII Mystery
Bibliografie van Fred Duval
• Carmen McCallum
• Hauteville House
• Het Wilde Westen
• Man van het Jaar
• Nico
• Travis
• Vrijbuiters
• Wayne Redlake
• Wonderball
• XIII Mystery
Bibliografie van Jean-Pierre Pécau
• Arcana
• De Verborgen Geschiedenis
• Empire
• Frontlinies
• Keltos
• Machtsspel
• Major Arcanum
• Man van het Jaar
• Nash
• USA über Alles
• Wonderball
• Zentak
UUR U 10
De Kennedy Bende


Colin Wilson + Fred Duval/Jean-Pierre Pécau • Silvester
64 p. (HC)
Americana

Van tekenaar Colin Wilson loopt bij Silvester nog steeds de spannende reeks Wonderball. Hij is ook de tekenaar van het tiende album van de conceptreeks UUR U dat door zijn Wonderball-kompanen Fred Duval en Jean-Pierre Pécau is geschreven. Wilson is overduidelijk een klasse apart. Of hij nu geluk had een van de best geschreven verhalen in deze conceptreeks te mogen tekenen of niet, hij staat toch maar mooi mee aan het roer van een album dat we heel graag hebben gelezen.

Duval en Pécau brengen historische personages als Walt Disney, Charles Lindbergh, Jean Lafitte, Marilyn Monroe, Leroy Johnson, een trosje beruchte en beroemde maffioso, zelfs Adolf Hitler en de Kennedy-clan in stelling voor een rollercoasteravontuur waarin pater familias Joe Kennedy in 1947 het presidentschap van de Verenigde Staten ambieert. In deze what if?-wereld zijn de Verenigde Staten onderverdeeld in een onafhankelijk gedeelte en een Frans Amerika waarvan Nouvelle-Orléans de hoofdstad is. De stad is tevens de uitvalsbasis voor smokkelaars van alcohol tijdens de Drooglegging. Volgens een van zijn programmapunten wim Joe Kennedy een einde maken aan de Drooglegging, maar vraagt hij nog snel zijn zoons Joe junior en Jack om een lading drank op te halen. Dat gebeurt niet zonder slag of stoot.

Toegegeven, de scenaristen overdrijven wat in het rondstrooien van bekende namen om daarmee hun verhaal op te smukken. Het is niet altijd nodig, maar voor wie zelf vertrouwd is met die brokken Americana is het dolle pret. Je mag er trouwens zeker van zijn dat de hypocrisie, het nepotisme van Joe Kennedy en zijn complexe bewondering voor Hitler op ware feiten zijn gebaseerd.

> DAVID STEENHUYSE — augustus 2017