DE ERFENIS VAN DE DUIVEL 4 De Apocalyps
Paul Gastine + Jérome Félix • Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) 56 p. (HC & SC)
|
|
Samenspel |
|
In dit vierde album kan je de ontknoping lezen van de reeks waar wij van bij het begin voor op de eerste rij zaten, nog niet in het minst dankzij de zwierige tekeningen van Paul Gastine. Hoewel het een sluitend einde is met goede antwoorden op alle vragen en mysteries, is scenarist Jérôme Félix al begonnen met het schrijven van een tweede cyclus met naar eigen zeggen een goed idee om opnieuw met dezelfde personages te werken. Dat vervolg moet je nog niet binnenkort verwachten want eerst komt er van hetzelfde duo het westernone-shot Le Dernier Cowboy uit. De verwachtingen zijn hooggespannen, temeer omdat er een preview stond in een aankondigingsbrochure van Bamboo waarop de Franse uitgeverij meldde dat er nooit eerder zoveel reacties kwamen.
Een vervolg zouden we niet erg vinden. De belangrijkste personages zijn effectief sterk genoeg om hun lotgevallen nog een tijdje verder te willen volgen hoewel er vaak beroep wordt gedaan op je supension of disbelief zoals bijvoorbeeld Dan Brown in zijn mystieke complotboeken ook van je verlangt. Jérome Félix komt nog met een aap uit de mouw en heeft enkele van de spectaculairste scènes en ontwikkelingen tot het laatst bewaard.
Op zijn beurt heeft Scarlett Smulkowski nog wat harder gewerkt aan een treffende inkleuring. Na een brand baadt de getroffen paats nog een tijdje in een verzengend kleurenpalet. Een kleurrijke zonsopgang versterkt een dramatisch effect aan een afgrond. En een prentje waarin twee personages in het donker sluipen, krijgt een filmische meerwaarde door er als het ware een spot op te richten. Smulkowski doet ons smullen, maar het geheel is gewoon een uitstekend samenspel van tekst, tekening en kleur.
Als je de albums nog niet in huis had omdat je wilde wachten tot de reeks compleet is of omdat je zolang twijfelde, dan is het nu het moment. Er is trouwens ook een luxebundel verschenen met alle vier delen in zwart-wit en extra pagina's met voornamelijk illustraties. |
|
> DAVID STEENHUYSE — november 2016 |