DE GROTE RIVIER 2 Oostenwind
Jean-Luc Hiettre + Serge Aillery • Gorilla 48 p. (HC)
|
|
Knappe restauratie |
|
Het water stijgt. Het gaat onrustwekkend snel dit jaar. Ze moeten er vaart achter zetten of anders is de Loire helemaal niet meer bevaarbaar. De riviermannen maken zich terecht zorgen. Het wordt de komende dagen niet evident om al die omgehakte bomen vlotjes via de rivier te begeleiden naar de Franse hoofdstad. En dan is er nog die oostenwind. Jean Tambour en zijn makker Gustave hebben andere zorgen. Ze moeten even onderduiken tot hun naam weer gezuiverd is. Maar het geluk lacht hen toe. Richou, de burgemeester van Port Thibault, was net op zoek naar twee vlotters om zijn boomstammen en enkele vaten wijn naar Parijs te brengen. Maar wat onze helden niet weten, is dat de vaten een lading geweren bevatten van het keizerlijke leger. Het decor voor een heikele spionageroman op een levensgevaarlijke rivier.
Uitgeverij Gorilla schenkt ons met De Grote Rivier de herneming van een wat vergeten Spotlight-reeksje uit begin jaren 1990. De vraag is natuurlijk of een kwarteeuw later net die stripreeks een herkansing betreft. Ons antwoord is na dit tweede deel alvast volmondig ja. Het eerste deel was het schoolvoorbeeld van zowel een scenarist als tekenaar die zoekende was. Vooral hun gevoel voor ritme was niet om over naar huis te tamtammen. Het rammelde serieus.
Maar in dit tweede deel houdt scenarist Serge Aillery het wat soberder en laat meer ruimte aan tekenaar Jean-Luc Hiettre. Zijn bonkige stijl komt zo meer tot zijn recht. Maar wat de reeks nu wel absoluut van de vergetelheid redt, is de totaal vernieuwde inkleuring van Jocelyne Charrance. Met enkele logische zaken zoals de lucht blauw kleuren en de woedende rivier bruin in plaats van omgekeerd, geeft de vaste inkleurster van de strips van André Houot het album extra licht en ruimte. Zo verlegt ze de focus op de echte held van de strip: de Loire-rivier. Bovendien geeft ze de luchtpartijen extra diepte en dynamiek. Gorilla zet daarnaast de zware tekeningen ook iets kleiner en fijner op het witte blad, waardoor ook hier meer ruimte komt. En voor je het weet, lees je een totaal andere strip. Heel mooi gedaan.
De Grote Rivier is een mooi voorbeeld van hoe je een oudje prachtig kan herlanceren. Dit is het moment om een vergeten geschiedenis te (her)ontdekken. |
|
> WOUTER PORTEMAN — augustus 2016 |