MOEDER RUSLAND integraal 1. De Amazones van Basajev - 2: De Duiven van Grozny
Anlor + AurĂ©lien Ducoudray • Saga Uitgaven (Collectie Bamboe) 96 p. (HC)
|
|
Matroesjka |
|
De hele wereld bekritiseert Rusland, maar dat recht laten de Russen liever niet over aan buitenlanders. Hun trots is zo hoog dat alleen zij hun land wensen te bekritiseren. Dat there's something rotten in the state of Russia is, weten we al langer. De ene oorlog vloeit over in de andere revolutie. In Moeder Rusland staan we stil bij de krachtmetingen in de opstandige republiek Tsjetsjenië in de jaren 1990. De Russische Ekaterina Kitaev is een van de vele moeders wier zonen op militaire missie vertrokken waarna ze geen nieuws meer over hen kregen. Via omwegen komt ze te weten dat haar zoon Volodia op een lijst met gevangenen staat. Net dan kondigt de Tsjetsjeense generaal Basajev aan dat hij de Russische gevangenen wil vrijlaten... zolang ze worden opgehaald door hun eigen moeders. Ekaterina neemt de uitdaging aan. Ze onderneemt met haar hondje een lange reis naar Tsjetsjenië waar het gevaar in alle hoeken loert, maar waar ze ook de andere kant van het verhaal leert kennen. Ze onmoet er zelfs Basajev in hoogsteigen persoon die haar voor zijn kar probeert te spannen. Maar dan kent hij de onverzettelijkheid van het Russische moedertje niet. Zij is gekomen voor haar zoon en die zal ze mee naar huis nemen ook!
Moeder Rusland is een verhaal met twee kanten zoals er in elke oorlog zijn. Sjamil Basajev was een historisch figuur die een van de belangrijkste leiders van de Tsjetsjeense opstand was. In de ogen van de Russen was hij een rebel en een terrorist. Hij is geen doetje, dat is zeker. Zijn ontmoeting met de fictieve Ekaterine maakt hem niet noodzakelijk menselijker, maar het levert wel verbaal en emotioneel vuurwerk op. Ze schieten met motieven, drijfveren en verwijten op elkaar. Maar ook andere partijen, de Verenigde Naties incluis, hebben boter op hun hoofd. Tot dat inzicht komen we dankzij deze strip. Dat scenarist Aurélien Ducoudray zich ernstig heeft verdiept in de achtergrond, is wel het minste dat je kan zeggen, maar bovenal blijft dit een meeslepend, universeel verhaal over een moeder op zoek naar haar vermist kind. We leerden Ducoudray in 2015 kennen dankzij de gesmaakte comeback van Bob Morane waar hij met Luc Brunschwig het scenario van verzorgde. Hij legde trouwens ook het interview af met Jim dat in Achter de Schermen van Een Nacht in Rome staat opgenomen.
Tekenares Anlor kennen we al van de eveneens bij Saga Uitgaven verschenen trilogie De Onschuldige Schuldigen, ook al een straf verhaal. Daarin evolueerde ze nog sterk van deel 1 naar deel 3. Met Moeder Rusland toont ze aan dat ze een degelijke maturiteit heeft verworven. Het knettert op alle pagina's. Weidse, besneeuwde landschappen en donkere kelders of grotten wisselt ze met brio en evenveel geloofwaardigheid af. Het helpt allemaal om intens mee te leven met Ekaterina met wie je de ene keer medelijden hebt omdat ze bijvoorbeeld bestolen wordt, je de andere keer van haar schrikt door een kordaat optreden en je nog een andere keer bewondering voor haar koestert omdat ze het opneemt voor kinderen en anderen in nood.
Moeder Rusland is een matroesjkapop met een gevarieerde inhoud, de ene pop al waardevoller dan de andere. |
|
> DAVID STEENHUYSE — mei 2016 |