SUSKE EN WISKE 333 De Bibberende Bosch
Luc Morjaeu + Peter Van Gucht • Standaard Uitgeverij 48 p. (SC)
|
|
My name is Bosch... |
|
Schilder Jheronimus Bosch is vijfhonderd jaar geleden gestorven en we zullen het geweten hebben! Vooral in zijn geboortestad 's Hertogenbosch gonst het van de activiteiten met de uitgebreide overzichtstentoonstelling als trechter op de schaatsende vogel (het moeten niet altijd kersen op taarten zijn...).
Tegenwoordig is het bon ton om aan een tentoonstelling of een museum ook een populaire strip te koppelen. Zo was het Napoleon-overzicht van deze site nog reden voor het Oostendse Fort Napoleon om in een hogere stripversnelling te schakelen en vinden we in het Ieperse In Flanders Fields-museum wel wat werk van Ivan Adriaenssens terug. Ook Suske en Wiske zetten hun connecties met de culturele wereld graag in de verf. Zo kreeg hun Sterrenrood pas nog een prominente plaats in het Antwerpse Red Star Line Museum.
Op schildergebied liet de reeks zich al opmerken met hommages aan Vincent Van Gogh (De Kleurenkladder), Rembrandt van Rijn (De Nachtwachtbrigade) en natuurlijk Peter Paul Rubens (De Raap van Rubens). Met dit laatste extra dikke album slaagde Paul Geerts er in 1977 eigenhandig in om alle animo rond het vierhonderdste geboortejaar van de artiest ook over te brengen op de tieners van toen, die anders echt niet wakker hadden gelegen van alle heisa rond de wereldberoemde barokschilder.
Met deze De Bibberende Bosch doen Luc Morjaeu en Peter Van Gucht dit nog eens dunnetjes over, ook al vrezen we dat de impact deze keer eerder beperkt zal zijn. In een jongerenstrip rond Bosch is het onvermijdelijk dat het fantasygehalte (inclusief de nodige creepy creaturen) boven het gemiddelde uitstijgt, maar het scenario valt net iets te veel terug op het oude, beproefde recept om ons nog te verrassen. Morjaeu zet met de hulp van decortekenar Christian Verhaeghe wel een sterke prestatie neer bij zijn interpretatie van het 's Hertogenbosch van de vijftiende eeuw en verwijst in zijn tekeningen meermaals naar de oorspronkelijke werken van Bosch. En zo is het album toch weer een mooie kennismaking met het werk van een revolutionaire visionair die ook in de eenentwintigste eeuw nog de nodige zieltjes voor zich zal weten te winnen. Den Bosch, here we come! |
|
> MARIO STABEL — februari 2016 |