In de jaren 1980 publiceerde uitgeverij Panda zeven albums van de softerotische, post-apocalyptische reeks Axa, toen nog geschreven door Donne Avenell. In datzelfde decennium, waarin de algemene stripproductie een serieuze boost kreeg, verschenen bij Panda ook gebundelde krantenverhalen van de Engelse reeks Modesty Blaise die tekenaar Enric (ook Enrique gespeld) Badía Romero vanaf strook 2100 in 1970 overnam van Jim Holdoway. Hij verwierf er internationale faam mee want Modesty Blaise was in die periode de best verkochte krantenstrip in Europa. Zijn oogappel was echter Axa, een heldin die hij in het Britse The Sun kwijt kon, een tabloid door wie we de Page Three Girl en bijgevolg dames als Samantha Fox, Lucy Pinder, Melinda Messenger en Katie Price alias Jordan leerden kennen.
Axa werd in 1988 abrupt stopgezet in The Sun hoewel ze in meer dan dertig landen verscheen. Haar negentiende avontuur bleef onafgewerkt. Jaren later, na heel wat watertjes doorzwommen te hebben en met voorstellen die op een sisser afliepen (onder meer door puriteinser geworden uitgevers) of uit tijdsgebrek maakte Axa een comeback. Romero stond er nu alleen voor en gaf Axa een voorgeschiedenis, in deze bundel opgenomen als de proloog, en een nogal metafysisch afscheid. Daartussen beleeft Axa tal van afgeronde avonturen in tijd en ruimte, in weer en wind, in gevaar en in een comfort zone, bijvoorbeeld in een koepel met andere overlevenden waar ze over de geschiedenis van de mensheid leert of in een gezellige berghut waar ze een relatie aangaat met haar redder. Met alleen een gouden zwaard als wapen moet ze het opnemen tegen tal van kwaadwillige figuren: wellustige mannen die verkrachtertje willen spelen, freaks, monsters tot zelfs dinosaurussen en een dubbelgangster. O ja, dat doet ze allemaal gehuld in slechts een lendendoekje met een reep stof die als bikini moet dienen. Dat plunje verliest ze vaak in het heetst van de strijd of op andere functionele momenten.
We zijn er zeker van, mocht Karel Biddeloo nog meer zijn eigen zin gedaan hebben en van Galaxa de heldin van De Rode Ridder hebben gemaakt, dan zat hij in hetzelfde vaarwater als Axa. Zelfs stilistisch zijn er overeenkomsten. Voor de liefhebbers zit er een beetje bondage in en vooral een voortdurend kronkelend lijf dat Axa ten overvloede aan de lezer showt. Als je meer diepgang zoekt, verlekker je dan maar aan Axa's hoopvolle missie om van haar zieke wereld een betere plaats te maken. Keer op keer spreken de feiten haar tegen. Haar kracht en moed haalt ze net uit haar geloof in de mensheid en dat de wereld nog niet verloren is. Deze hele bundel is een beproeving voor dat geloof.
Aantrekkelijk getekend pulpverhalen met een extraatje, bijna driehonderd pagina's sensualiteit versus verdorvenheid, een interessante terugblik van Romero over zijn carrière en de publicatiegeschiedenis van Axa, in feite een blonde Red Sonja. En verder nog een mooie pin-upgalerij, alle platen in zwart-wit die geen inkleuring behoeven, voor zo'n uitgave zouden we grof geld geven. 24,95 euro volstond. |