LOIS 7 De Gevangene van de Aartsengel
Olivier Pâques + Pierre Valmour • Casterman 48 p. (SC)
|
|
Veel te zien en te ontdekken |
|
Mogen we starten met het geven van een dikke pluim aan de inkleurster, Véronique Robin? Een lust voor het oog. Zeer kleurrijk en een sterke ondersteuning van iedere setting, zowel binnen, buiten, overdag als 's nachts.
Het verhaal speelt zich af in Frankrijk. Een rijk, maar niet eenvoudig scenario van Pierre Valmour waarin heel wat personages hun rol opeisen en waarbij de intrige ons brengt in bossen, grotten, kastelen en tenslotte op de Mont Saint-Michel. We starten met een jachtpartij in het bos van Marly waarbij Lois gezelschapsheer is voor Mademoiselle de Blois, dochter van Lodewijk XIV, die echter tijdens de uitstap ontvoerd wordt door de Orde van de Aartsengel. Lois wordt belast met het onderzoek en hij roept de hulp in van zijn goede vriend Abt Choisy. Lois brengt in eigen persoon het gevraagde losgeld naar de Aartsengel en slaagt er nauwelijks in om te ontkomen. Het losgeld blijkt nodig te zijn om een opstand vanuit Normandië, gesteund door de Hollanders, tegen Lodewijk te ontketenen. En, parbleu, dit dient voorkomen te worden!
Wat de tekeningen van Olivier Pâques betreft, de kritiek inzake gezichten is ondertussen genoegzaam bekend en ook in dit verhaal worden er nogal wat smoelen getrokken, maar moeten we daarom dit album links laten liggen? Neen! Er valt immers zoveel te zien en te ontdekken in dit zevende album over het Frankrijk van de Zonnekoning. Op naar nummer 8. |
|
> JOHAN DECLOEDT — juni 2015 |