KSX
Roel Venderbosch • Uitgeverij De Harmonie 88 p. (SC)
|
|
Apart geval |
|
Feit: negen op de tien familiebedrijven overleven de derde generatie niet. Terwijl de eerste generatie het bedrijf opricht en de tweede generatie voor expansie staat, verkloot 90% van de derde generatie het met vaak desastreuze gevolgen. In KSX moet Jozef Sechs, directeur van nv Sex, een Europees, toonaangevend handelshuis op het gebied van luxeproducten en de zoon van nv Sechs-oprichter Jakob, het ziekbed houden. Vanuit het ziekenhuis profiteert hij er nog wel van om het nieuwste product van de firma te lanceren: de KSX MyLife, een tablet voor de gezondheidszorg. Tegelijk — en eindelijk — krijgt Jozefs zoon Max de kans om op de voorgrond te treden. De strip is vanaf dan zodanig opgevat dat Max' nieuwe leven eruitziet als de verkoopscatalogus van de firma, inclusief alle intieme momenten. Feit: negen op de tien familiebedrijven overleven de derde generatie niet. Max laat de cijfers helaas niet kantelen. Integendeel, ook de vader-zoonrelatie staat op losse schroeven. Maar wie treft de grootste schuld?
De grafische aanpak van Roel Venderbosch is ideaal om duffe krantenartikels te illustreren om percentages en andere cijfers op een aantrekkelijker manier aan de lezer over te maken. Met een kleurenpalet dat zich strikt beperkt tot tinten Pruisisch blauw en af en toe een steunkleur houdt hij de stijl van de eerste tot de laatste pagina aan. Het verloop van dit verhaal, alsof je een verkoopscatalogus van een designwinkel doorbladert met tussendoor enkele advertenties, komt gekunsteld over en moest niet langer duren om het niet te vermoeiend te maken. Uiteindelijk stuwen al die fragmenten zoon Max naar een belangrijke beslissing, naar een dramatische finale. Dan pas daagt het je dat alle voorgaande pagina's pasten in het originele concept.
Hopelijk zien niet alleen artdirectors van kranten of magazines in dat dit een om de juiste redenen apart geval is. |
|
> DAVID STEENHUYSE — april 2015 |