RAVIAN EN LAURELINE 2-3 2: Het Keizerrijk der Duizend Planeten - 3: Land Zonder Sterren
Jean-Claude Mézières + Pierre Christin • Sherpa 64 p. (HC)
|
|
Tijdloze klasse |
|
1986. De wereld is overstroomd en staat op het punt te verdwijnen. Een nonchalante tijd-ruimteagent, die altijd net te laat komt, wordt overgeflitst van het jaar 2713 om de aarde te redden. Ravian, die maar wat doet, slaagt alsnog in zijn opzet. Als de ravisante aardlinge Laureline hem komt bijstaan, is een nieuwe superstripreeks geboren. Ravian wordt vanaf een Land zonder Sterren het icoon van de banale, stuurloze pantoffelheld. De ultieme anti-Kuifje. Laureline daarentegen ontpopt zich als het onovertroffen boegbeeld van de Europese stripheldin en effende zo het pad voor Natasja en andere Yoko Tsuno's. Maar ondanks deze ooit baanbrekende karaktersetting, wordt er vandaag gemakkelijk vergeten dat de reeks verschillende onverwoestbare pareltjes van de sciencefictionstrips telt. We zijn dan ook verrukt dat Ravian en Laureline door deze prima heruitgaves mét dossier opnieuw schittert.
Na de aanloopverhalen geraken we nu pas goed op dreef. In Het Keizerrijk der Duizend Planeten hebben onze helden een ogenschijnlijk gemakkelijke opdracht. Ze moeten anoniem de planeet Syrte bezoeken om te kijken of hun bewoners een potentieel gevaar vormen voor de Aarde. Een makkie, tot Laureline op een lokaal marktje een horloge koopt en daarmee in het oog springt van de Zieners, de heersers van de planeet. Het duo is in de klassieker Land Zonder Sterren helemaal op elkaar ingespeeld. Er komt een planeet met een razende vaart in het zonnestelstel van Ukbar binnengevlogen. Dit wordt een catastrofe die alleen door Ravian en Laureline kan verijdeld worden. Maar bij een eerste inspectie blijkt de planeet hol te zijn en binnenin ontdekken ze drie volkeren die met elkaar in een alles verwoestende oorlog leven.
Ravian is een reeks die je moet leren ontdekken en waarderen. De tekeningen van Jean-Claude Mézières zijn druk, heftig ingekleurd en nogal functioneel. De Parijzenaar omschreef ze in een eerder gesprek met ons zelf als "eindeloos gewroet". Aan de andere kant heeft de man een fantastische fantasie die deze van zijn klasgenoot, vriend en reismakker Jean Giraud/Mœbius overtreft. Het Keizerrijk der Duizend Planeten was én is zelfs een directe inspiratiebron voor Star Wars. Van (het ware gezicht van) Darth Vader over de silliconecel tot de bikini van prinses Leila... Alles is vakkundig gejat uit deze Ravian. Nooit kreeg Mezières hiervoor een financiële erkenning van Hollywood, en dat steekt hem. Ontdek gerust zelf of hij gelijk heeft.
Ook onze favoriet Land Zonder Sterren werd later leeggeplunderd. François Schuiten leende het idee voor zijn Holle Aarde en de drie strijdende volkeren van De Chninkel leunen ideologisch en grafisch wel erg dicht aan bij de hersenspinsels van Mézières. Ook de plot lijkt ons bekend bij Jean Van Hamme. Doordat Star Wars en De Chninkel de meeste lezers niet vreemd zijn, kunnen deze verhalen vandaag wat bekend overkomen, maar scenarist Pierre Christin (die samenwerkte met Enki Bilal, François Boucq, Jacques Tardi, André Juillard,...) heeft hier toch prima werk geleverd. Meer dan veertig jaar na datum zijn de verhalen nog steeds actueel én relevant.
Ravian en Laureline heeft zijn eigen verleden overleefd en heeft ook vandaag nog een toekomst. Dit is tijdloze klasse. |
|
> WOUTER PORTEMAN — maart 2015 |