DE BANK 1-2 1: 1815-1848 - Eerste Generatie: Handel met Voorkennis - 2. 1815-1848 - Eerste Generatie: De Afrekening
Julien Maffre + Pierre Boisserie/Philippe Guillaume • Dargaud 56 p. (SC)
|
|
Interessante lijntjes |
|
Sinds het uitbreken van de meest recente bankencrisis staan niet alleen banken in de spotlights maar is er ook meer interesse in boeken en stripverhalen die zich afspelen in het financiële milieu. Largo Winch is al langer de bekendste financiële serie maar echte strips over banken ontbraken nog, Bankgeheimen uitgezonderd. Vorig jaar verscheen ook al het eerste deel van Shadow Banking en nu is het eerste tweeluik van De Bank.
In de Lage Landen was De Bank de geuzennaam van een inmiddels genationaliseerde staatsbank. Maar in dit geval speelt het verhaal zich af in Londen en Parijs ten tijde van Napoleon. De beroemde bankier Nathan Rothschild maakt in Londen zijn fortuin door te anticiperen op de nederlaag van Napoleon bij Waterloo. Het is overigens niet de eerste keer dat een lid van de familie Rothschild opduikt in een strip. In De Jonge Jaren van Blueberry kwamen we een telg van deze bankiersfamilie ook al eens tegen.
Het verhaal begint in 1815 in Londen waar bankier Nathan Rothschild in hoog aanzien staat. De Française Charlotte verdient de kost als dame van lichte zeden in het huis van Lady Redbush en heeft moeite met haar vaste klant Lord Milligan. Jacob Rothschild, de broer van, wil haar graag als maîtresse hebben. Charlotte en haar broer Christian hebben hun familiebezit in Frankrijk verloren door de opkomst van Napoleon Bonaparte. Hun doel is om terug te gaan naar Frankrijk. Een van de manieren om aan geld te komen om daarmee te beleggen op de beurs is het te gaan halen bij mensen die het in hun kluis hebben liggen. Maar of dat wel zo'n goed idee is, bepaalt mee de intrige van het verhaal.
Tekenaar Julien Maffre hanteert geen realistische en gedetailleerde tekenstijl die je wel zou verwachten bij een financiële strip. Maar toch kunnen zijn tekeningen ons bekoren. Hij kiest bewust voor verschillende, soms duizelingwekkende camerastandpunten en zijn personages hebben uitstraling. Het scenario van Pierre Boisserie en Philippe Guillaume (die samen Dantès schrijven, ook al een financiële thriller) zit goed in elkaar. Er worden interessante lijntjes uitgelegd voor de toekomst terwijl het geheel goed is te volgen zonder dat je overspoeld wordt met financiële termen en informatie. Na het verhaal volgt een uitleg van Guillaume voor de liefhebbers die zich interesseren in meer achtergrondinformatie. |
|
> DAI HEINEN — maart 2015 |