— Hoi, ik wil een strip maken over een Spaanse megalomane vastgoedontwikkelaar, Jesús, die failliet gaat. Uiteindelijk komt hij berooid en gedesillusioneerd terecht in een dorpje waar het collectief gedachtengoed gemaximaliseerd wordt tot een soort utopische beschaving. De zelfverklaarde leider ervan heet toevallig ook Jesús.
— Oké. Dus een van die Jesússen was God en de andere denkt dat hij God is?
— Ja, zo zou je het kunnen zien, behalve dat de communistische, pacifistische Jesús een overtuigd atheïst is. Maar dan een met diepchristelijke wortels. En toch is hij ook wel een volbloed rebel. Maar dan van het knuffelbare Robin Hood-type.
— Oké, klinkt fantastisch. Maar wat doet die andere Jesús, de veredelde timmerman, dan?
— Die probeert Magdalena een betere toekomst te geven, maar legt het uiteindelijk aan met haar moeder. Moeder Maria. Je zou denken dat hij als een Don Quichote een hopeloze strijd voert, maar dat is het zeker niet...
— Maar dat klinkt gewoonweg geweldig! Dit is de graphic novel die we al altijd hadden willen uitgeven!
— Euh nog één ding... De cover zou een kopie moeten zijn van James Ensors De Intrede van Christus in Brussel! Zo lekker chaotisch, met dat ene foute perspectieflijntje.
— Prima! Probeer je nog net onder de driehonderd bladzijden te blijven? Ja?! Toppie!!
We hebben geen flauw idee hoe Vlaming Wauter Mannaert en Spanjaard Mark Bellido hun El Mesías verkocht hebben aan de uitgever, maar ze hebben het wel gedaan. En daar kunnen we alleen maar oprecht blij, superblij over zijn! El Mesías is het beste pamflet dat we ooit gelezen hebben. Alle politieke maltoestanden van de laatste jaren worden fijntjes door de mangel gehaald. Van anarchie tot communisme, van socialisme tot kapitalisme, van protectionisme tot globalisme,... Niets werkt, niets is zaligmakend. Zonder één moment hoogdravend te zijn, slagen de auteurs erin om al deze moeilijke begrippen te fileren in een vloeiend verhaal. Een verhaal over mensen met hun grote en kleine kantjes. Een diepmenselijk verhaal dat je pakt, bijblijft en dat je onmiddellijk opnieuw leest!
Toegegeven, waren we geen fan van Mannaerts debuutalbum Ondergronds dan hadden we deze turf waarschijnlijk links laten liggen. Te veel "te". Te druk, te complex, te veel,... maar we dwaalden. Al na een tiental bladzijden weet je dat dit een van de fijnste evenwichtsoefeningen is die je ooit zult zien en lezen. El Mesías is een liefdevol huwelijk tussen de karikaturaal gesticulerende tekeningen van Wauter Mannaert met de rijke verhaallijn van Mark Bellido. Dit kon zo fout aflopen, maar integendeel, El Mesías is de perfecte satire geworden. James Ensor zou tevreden zijn. |