SAGA 1
Fiona Staples + Brian K. Vaughan • RW Uitgeverij 144 p. (HC)
|
|
Pantheon |
|
Alana (een franke dame met vleugeltjes op de rug) en de zachtmoediger Marko (met horens op het hoofd) behoren tot een verschillend ras van aliens die elkaar al eeuwenlang bekampen. De twee zijn geliefden en voormalige soldaten. Ze ontsnappen aan de galactische oorlog zodat ze beter kunnen zorgen voor hun pasgeboren dochter Hazel die af en toe de verteller is van het verhaal. Daardoor komen we met mondjesmaat de voorgeschiedenis te weten van haar ouders en de moeilijkheden die ze dienden te overwinnen. In deze eerste bundeling van de eerste zes comicdelen zijn dat alvast een ultragevaarlijke premiejaagster, levensbedreigende planten, ronddolende geesten van uitgeroeide kinderen en allerlei vertegenwoordigers of soldaten van beide rassen. Nee, er wordt de onmogelijke geliefden in voorspoed en vooral kwade dagen werkelijk geen momentje respijt gegund.
Af en toe bekruipt ons het gevoel dat onze capaciteiten te kort schieten om een nieuw album naar behoren aan te prijzen. In het geval van Saga zou de almaar langer wordende lijst met tal van awards kunnen volstaan. Deel 1 won bijvoorbeeld drie Eisner Awards, één ervan was voor scenarist Brian K. Vaughan die voor Saga inspiratie haalde uit de verhalen die hem in zijn jeugd deden wegdromen: Star Wars, Flash Gordon en enkele kinderboeken. Vaughans werk ken je hopelijk al van het ooit door De Vliegende Hollander in vertaling begonnen Y: The Last Man of van Ex Machina en het fantastische Pride of Baghdad. Nog bekender is de tv-serie Lost waar hij de schrijver en producer voor de laatste drie seizoenen van was. Op vraag van Steven Spielberg bewerkte hij Stephen Kings Under the Dome voor een tv-serie. Saga-tekenares Fiona Staples kon zich voorwaar geen geschiktere scenarist inbeelden!
Net haar werk vonden we er bij een eerste, oppervlakkige doorbladering belabberd uitzien wegens de schetsmatige indruk en een ontoereikend digitale inkleuring. Het kostte haar amper enkele pagina's om ons van het tegendeel te overtuigen. Hoe zij de personages neerzet en de speciale band tussen beide hoofdpersonages over weet te brengen, is fenomenaal. Het doortastende karakter van Alana doet haar in ons pantheon met geliefde personages aller tijden alvast opklimmen naar een benijdenswaardige positie... en dat na amper één deel! Maar er valt ook wat te zeggen voor de nevenpersonages: premiejager de Wil met zijn leugenkat en de achtergrond die hij deelt met zijn concullega de Sluiper. Of de meedogenloze robotprins IV die een en ander te bewijzen heeft. Elk van deze nevenpersonages kleurt het verhaal bij of zetten anderen in een ander daglicht. De Wil heeft zowaar een moraal en kent mededogen terwijl Marko wel wat op zijn kerfstok heeft.
Saga is alwéér een cadeau van RW Uitgeverij voor de stripminnende, Nederlandstalige markt. In onze top 10 van 2015 komen er al meerdere uitgaven van de uitgeverij voor. Saga is er een van. Hebben we je via deze bespreking kunnen overtuigen of moeten we nog meer moeite aan de dag leggen? |
|
> DAVID STEENHUYSE — november 2014 |