MEXICANA 1
Gilles Mezzomo + Mars/Matz • Glénat 48 p. (HC)
|
|
Over de schreef |
|
Emmett Gardner is een onkreukbare politieagent die controles uitvoert aan de grens tussen Amerika en Mexico. Hij komt terecht in een spiraal van geweld en verderf als zijn zoon Kyle opgepakt wordt wegens een vechtpartij tussen dronkaards en drugsdealers. Zoonlief laat echter zijn dankbaarheid niet blijken als pa hem oppikt uit de cel. Blijkt dat Kyle in slechte papieren zit. Zijn liefde voor Marsia, een hoertje en het bezit van Angel Morena, één van de grootste Mexicaanse drugsdealers, breekt hem zuur op. Angel verplicht Kyle om een dealer die voor hem werkt om te leggen. Emmett wil zijn zoon uit de knoei halen en besluit zelf de klus te klaren. Vervolgens neemt het leven van Emmett een onomkeerbare wending.
Het duo Mars en Matz staat in voor het scenario. Mars is het pseudoniem van de Amerikaanse duizendpoot Steven Marten. Hij ontwerpt games, mobiele apps en werkt mee aan embryonale IP-ontwikkelingen. Als stripscenarist debuteert hij. Matz is een oude bekende. Hij is eveneens werkzaam in de gamesector en maakte furore met scenario's voor De Killer, Headshot en het minder bekende Cycloop. Het scenario van beide heren voor Mexicana is uiterst gewelddadig en ontdaan van alle menselijkheid. Het toont perfect hoe een onkreukbare politieman over de schreef kan gaan als men aan zijn familie raakt. Op korte tijdspanne transformeert Emmett, die voorheen orde en recht hoog in het vaandel voert, tot een rasechte misdadiger. Dit verhaal is niet voor gevoelige doetjes.
De tekeningen berusten bij Gilles Mezzomo (Luka, Ethan Ringler). Hij brengt desolate landschappen en zijn tekenstijl is ontdaan van alle franjes. Er zijn weinig of geen achtergronddetails in de tekeningen. Hierdoor blijft de lezer bij de les en heeft hij alleen oog voor het verhaal. Mezzomo's lijnvoering staat in functie van het verhaal. Veel van zijn figuren, met uitzondering van Angel, hebben doorleefde gerimpelde koppen met scheve smoelen. Zijn tekeningen voelen soms wat houterig aan, maar passen perfect bij dit verhaal.
Mexicana wordt een driedelige politiethriller. Of de serie hoge toppen gaat scheren, wordt koffiedik kijken. Probleem is dat het verhaal stopt op een hoogtepunt, waardoor je wat op je honger blijft zitten. Was dit nu alles, vraag je je af. |
|
> WILLEM GAY — september 2014 |