DE LAATSTE TEMPELIER 5 Het Werk van de Duivel
Bruno Rocco + Raymond Khoury • Dargaud 48 p. (SC)
|
|
In de schaduw van het kruis |
|
Mag ik u professor Behrouz Sharafi van de universiteit van Istanbul voorstellen..." De professor is op zoek naar informatie die alleen in het archief van de Inquisitie te vinden is. Hij had graag het verketterde werk van molenaar Scandello bestudeerd. De kardinaal en de priester wisselen enkele blikken uit, en geven hun toestemming aan hun goede vriend en FBI-agent Sean Reilly. De Fondo Scandello is toch maar een onbeduidend werk. En zo vertrekken een opgeluchte Reilly, professor Sharafi en de priester naar de zwaar bewaakte kelders van het Vaticaan waar alle geheimen die de kerk ooit konden doen daveren, verzameld liggen. Eenmaal aangekomen in het epicentrum van de katholieke kerk grijpt Reilly de priester vast en verdooft hem. Ze hebben nog maar enkele minuten. Waar staat het boek van de tempeliers?
Het verschil tussen eclatant succes en goedkope naäperij, is soms maar een strohalm breed. Nog voor De Da Vinci Code gedrukt was, had Raymond Khoury zijn Laatste Tempelier-filmscenario al geschreven. Zijn revolutionair verhaal moest en zou het witte scherm halen. Khoury kon immers serieuze adelbrieven voorleggen met beklijvende afleveringen van Spooks en Waking the Dead. Maar ja, dan veroverde Dan Brown de wereld, en kon Khoury enkel nog in zijn immense schaduw staan. De Amerikaan besloot na lang dralen alsnog zijn script te herwerken naar een boek, en oogstte er in het esoterische kielzog van Mister Brown, toch nog de nodige bijval mee. En ja hoor, er kwam ook een stripreeks. Een meer dan aardige stripreeks trouwens, die tekenaar Miguel Lalor helemaal lanceerde. Zo is de in Parijs wonende Braziliaan momenteel druk doende een hedendaagse actiethriller te tekenen op scenario van Stephen Desberg.
Inmiddels was een nieuw tweeluik, gebaseerd op Khoury's The Templar Salvation ook goedgekeurd door Dargaud en de uitgeverij wou snel een vervolg zien. Bruno Rocco (D.N.A.) werd aangetrokken als nieuwe tekenaar,en dat was voor ons initieel toch wel wat slikken. We verwachtten een doorslagje in de stijl van Philippe Aymond (Lady S.), Christian Denayer (Wayne Shelton) of Francis Vallès (Rani), maar Rocco liet zich eerder inspireren door Daniel Hulet (Extra Muros) en François Boucq (De Janitor, Bouncer). Opvallend vlug waren we vertrouwd met zijn krasserige karikaturale koppen, en lieten we ons weer helemaal onderdompelen door het goed onderbouwde verhaal. Fijn stripje.
De Laatste Tempelier zal nooit uit de schaduw geraken van zijn grote broers De Geheime Driehoek of De Da Vinci Code, maar moet er kwalitatief niet voor onderdoen. Doe er je voordeel mee. |
|
> WOUTER PORTEMAN — mei 2014 |