DE WERELDEN VAN THORGAL - DE JONGE JAREN 2 Het Oog van Odin
Roman Surzhenko + Yann • Le Lombard 48 p. (SC)
|
|
Vintage Thorgal |
|
Pal op Times Square in New York vind je de megabuilding van M&M's World terug, een shopping mall, volledig gewijd aan de kleurige chocoladesnoepjes, met of zonder nootjes. Geen accessoire zo gek of je vindt het daar terug, helemaal gepimpt in M&M-style. De weeë geur en kleffe achtergrondmuziek neem je met plezier voor lief, althans toch voor een tijdje. M&M's, can't resist 'm...
In het Thorgal-universum zijn er gelukkig / jammer genoeg (schrappen wat niet past) nog geen Thorgal-patatschelderkes, Valnor-lingerie (in samenwerking met Murielle Scherre), Jolan-babelutten, Muff-hondenbrokken of Aaricia-opblaaspoppen verkrijgbaar, maar met drie parallelreeksen naast de moederreeks is het gevaar voor overkill niet denkbeeldig.
Gelukkig is er over dit tweede album over de jonge jaren van Thorgal vooral positief nieuws te melden. Yann schotelt ons een geïnspireerd coming-of-age-verhaal voor, gelardeerd met zijn eigen versie van de Noorse mythologie. Het verhaal is vintage Thorgal: queeste > check, ambras met enkele goden > check, happy end met een zwart randje > ook check.
Het avontuur is na deze twee delen eigenlijk afgelopen, maar het cliffhangertje op het eind doet ons toch weer uitkijken naar een volgend album als naar een volgend M&M'etje. Het gif van de jaloezie druppelt immers geleidelijk binnen in de relatie van Thorgal en Aaricia. Want wie is toch die Anina?...
De Russische tekenaar Roman Surzhenko levert hier nog maar eens vakwerk af, net zoals bij de andere spin-off Wolvin. Hij heeft goed naar de lijnvoering van Grzegorz Rosinski's ouwe albums gekeken, maar weet er toch net zijn eigen, subtiele twist aan te geven. Mooi!
Het wordt stilaan een probleem dat die nevenreeksen een stuk boeiender leesvoer bieden dan de hoofdreeks, ook al staat Rosinski's tekentalent op eenzame hoogte. Misschien moet Yann dan ook die scenario's maar eens aan een quality control onderwerpen? |
|
> MARIO STABEL — februari 2014 |