MUNCH 


Steffen Kverneland • Oog & Blik | De Bezige Bij
280 p. (HC)
Begeesterend portret

De meeste mensen die al een beetje notie hebben van de schilderkunst kennen beslist De Schreeuw. Met een beetje inspanning kennen ze ook nog de familienaam van de Noorse kunstenaar Edvard Munch. En daar zal het wel bij ophouden. Dat de man wel meer op zijn actief heeft staan, maakt het one-shot Munch, van de Noorse striptekenaar Steffen Kverneland, je duidelijk. Maar meer nog dan een overzichtje van zijn belangrijkste hoogte- en dieptepunten in zijn leven en werk, dat hotsend en botsend naar de creatie van De Schreeuw lijkt te leiden, is dit het begeesterende portret van een excentrieke, gedreven, passionele man.

Tegenwoordig moet je al katten van een trap gooien om stennis te schoppen in en buiten het kunstwereldje. Dergelijke tegenkanting kende Munch doorheen zijn carrière, alleen al door te breken met klassieke kunststromingen. Een verscheurende relatie resulteerde in werkelijk briljante werken (de Madonna-reeks). En zijn innige vriendschap met dichter-muzikant August Strindberg was er ook een met emotioneel diepsnijdende momenten.

Behalve Munchs verhaal is dit ook het verhaal van Kverneland die in Munch een perfect stripfiguur zag. Met het voornemen om zijn eigen Dogma-regel op te leggen door Munch en zijn entourage enkel woorden in de mond te leggen die letterlijk uit brieven, dagboeken, notities en via tekeningen en schilderijen streeft hij naar een zo authentiek mogelijke autobiografie: Munch over Munch. Met het beschikbare materiaal is hij daar nog in geslaagd ook. Hij heeft van Munch een expressief stripfiguur gemaakt. Ook grafisch schittert Kverneland. Zijn stijl van tekenen en inkleuren varieert vormelijk en inhoudelijk, lineair en dimensioneel. Wat hem naar eigen inzicht een jaar zou kosten werden er uiteindelijk zeven! Het resultaat is om van onder de indruk te zijn.

> DAVID STEENHUYSE — augustus 2013