Bibliografie van Stéphane Perger
• Complot
SIR ARTHUR BENTON 1-2-3
1: Operatie Marmara - 2: Wanssee 1942 - 3: De Finale Aanval


Stéphane Perger + Tarek • Saga Uitgaven (Extra)
48 p. (HC & SC)
De verborgen oorlog

Na de capitulatie van Adolf Hitler in 1945 is de Brit Sir Arthur Benton de gevangene van de geallieerden in Nürnberg. Eigen schuld, had hij maar niet het kamp van de nazi's moeten kiezen. Maar in welke mate was dit een weloverwogen keuze? Voor zijn bekentenissen duldt hij enkel kolonel de la Taille als ondervrager. De kolonel behoort tot de Franse geheime dienst en is zijn aartsvijand, hij houdt Benton al in het oog sinds 1929, het 'ware' begin van de oorlog met een aanzet in Istanboel. Van Istanboel naar Londen, Parijs en uiteindelijk Bentons nederlaag in Berlijn wordt een geraffineerde spionageplot ontrafeld die de 'werkelijke' oorzaak en het verdere verloop van de Tweede Wereldoorlog presenteert. Die boodschap is een eye opener waarbij niets zomaar zwart of wit is. Dit is een verborgen oorlog op spionageniveau in naam van tegengestelde ideologieën binnen de grote oorlog.

Sir Arthur Benton reef zo'n vijftiental prijzen en nominaties binnen op diverse stripfestivals, bijna allemaal voor het beste scenario. Hoewel het verhaal volledig op fictie stoelt, doet de overtuigende, gedocumenteerde aanpak je wonderwel nadenken over de machinaties achter de schermen van een wereldoorlog en het masterplan die de hoogste politici tot uitvoering brachten. En dat is straf!

Aan de tekeningen van Stéphane Perger moet je echter wennen. Een dergelijke aquarelstijl spreekt lang geen groot publiek aan . Na een stuk of tien pagina's ben je evenwel zo verslingerd aan de intriges dat je alle drie albums achter elkaar wil lezen. Dat kan dus want Saga Uitgaven gaf de albums in één keer uit. Die albums vormen een mooi afgerond geheel. In het Frans verscheen nog wel een tweede cyclus die zich tijdens de Koude Oorlog afspeelt. Hiervoor ging scenarist Tarek in zee met tekenaar Vincent Pompetti die er een gelijkaardige tekenstijl op nahoudt.

> DAVID STEENHUYSE — januari 2013