RING
Youssef Daoudi • Daedalus (Plankgas) 56 p. (HC & SC)
|
|
(Niet) voor autoliefhebbers |
|
Sinds enkele jaren weten uitgevers dat er een markt voor strips bestaat buiten het traditionele publiek. De Franse uitgever Paquet sleet met succes een nieuwe generatie luchtvaartstrips aan vliegtuigliefhebbers. Uitgeverij Glénat probeert nu met haar collectie Plein Gaz hetzelfde met liefhebbers van de autosport. In het Nederlands is het Daedalus die deze collectie gaat uitgeven onder de naam Plankgas. De eerste twee delen liggen nu in de winkel.
Ring vertelt het verhaal van twee mannen die in de jaren 1960 een race zullen rijden op de legendarische Nürburgring in het Duitse Eiffelgebergte. De een is een aanstormend talent die aan het begin van een veelbelovende carrière staat. De ander is een ervaren rot die het nooit echt gemaakt heeft. Samen rijden ze voor hetzelfde team in de Formule 2, de wachtkamer voor de meest prestigieuze autosport: de Formule 1.
Ring is een sterk verhaal dat er ook in slaagt de sfeer van de racewereld te vatten. In de jaren 1960 was de dood nog een vast onderdeel van de autosport. Elk seizoen verloren piloten ledematen of zelfs hun leven langs de circuits, in wagens zonder kreukelzones. In Ring zitten zowel de drang om de snelste te zijn als de dreiging van de dood verwerkt. Je moet geen autoliefhebber zijn om dit album te kunnen smaken. De personages, en het circuit dat eigenlijk ook een personage is, dragen het verhaal.
Chapman is een ander paar mouwen. Het is het eerste deel van een tweeluik over het leven van Colin Chapman, de bezieler van het legendarische Britse automerk Lotus. Chapman was een geniaal ingenieur die het aanzien van de autosport in de jaren 1960 en 1970 veranderde. Eerder dan in te zetten op steeds grotere motoren streefde hij naar gewichtsbesparing en verbeterde hij de ophanging van zijn sportwagens. Net na de oorlog begon Colin Chapman in zijn garage zelf auto's te bouwen en vijftien jaar later draaide hij mee in het Formule 1-circuit, een ongeziene prestatie. Dit eerste deel behandelt de eerste twintig jaar van Chapmans carrière en eindigt met de dood van Jim Clark achter het stuur van een Lotus.
Op zich is Chapman een razend interessante figuur, maar een vlot leesbare strip levert dit niet op. De auteurs maken voortdurend gebruik van grote tekstvakken om technische details en wedstrijdverslagen mee te geven. Anders dan Ring is Chapman geen strip voor wie niet geïnteresseerd is in autosport. Daarvoor ligt de nadruk te zeer op de technische kant, en niet op de ontwerper en zijn piloten. |
|
> GERT DE RUYCK — september 2012 |