Voormalig CIA-agent Jared Gail heeft in London de moordenaar van zijn voormalig partner Duane gevonden. Haar naam is Daria Pavlova en zij is naast supermodel ook werkzaam als huurmoordenaar voor Ilya Patakarsky. Het vervelende is alleen dat, vóór zij Jared kon uitleggen waarom Duane dood moest, zijzelf werd neergeschoten door niemand minder dan Scarlett Cossler, Jareds voormalige geliefde die voor een geheimzinnige opdrachtgever werkt. Zodra Marlin Deckard, Jareds baas (die een boon had voor Daria), hier achter komt, geeft hij opdracht haar uit de weg te ruimen. Jared moet nu alles op alles zetten om haar in veiligheid te houden en er achter te komen waarom Duane vermoord werd. Ondertussen neemt de terrorist Achmed Mazeyev de Russiscche ambassade in Warschau in gijzeling. Het Kremlin is verplicht tussenbeide te komen wat resulteert in een waar bloedbad met verstrekkende gevolgen. De wereld balanceert op het randje van de oorlog. Kan Jared het onvermijdelijke nog stoppen?
Met dit soort verhalen, waarin het lot van de wereld op het spel staat, is er altijd een zekere suspension of disbelief nodig. Er zijn altijd wel net te veel toevalligheden, net te onmogelijke acties, maar als het realistisch genoeg gebracht wordt met net genoeg expositie om niet het tempo af te zwakken, wil je het als lezer toch geloven. En dat is zeker het geval bij Empire USA. Scenarist Stephen Desberg houdt het allemaal zeer realistisch en zeer menselijk. De personages zijn geen van allen stereotypes; maar mensen van vlees en bloed met ieder hun eigen gevoelens, passies en ambities. Zo zijn de schurken geen James Bond-schurken die uit zijn op de totale wereldheerschappij, maar eerder door jaloezie en blinde ambitie gekwelde personen. Na vijf albums zou je verwachten de personages van dit seizoen door en door te kennen, maar zelfs nu weet Desberg je iedere keer weer te verassen met het gedrag van zijn personages. Hoewel dat volkomen in lijn ligt met hun karakter, zorgt het toch voor de nodig shokeffecten.
De dialogen zijn wederom van zeer hoog niveau. Desberg weet als geen ander een heel scala aan gedachten en karaktertrekken te ontrekken uit één zin. Behalve Jareds relaas wordt er niet één gedachtewolkje gebruikt. Alles wat je moet weten over iemand kan gehaald worden uit de dialogen. Wat dat betreft, is Desbergs voorliefde voor tv en film duidelijk merkbaar. Met zoveel namen en locaties bestaat het gevaar dat je het overzicht verliest, maar Desberg blijft zelfs in deel 5 nog duidelijk aangeven wie wie is en waar we zijn. Empire USA is absolulut een reeks waarbij je constant moet blijven opletten, maar wanneer je dat doet, is het verhaal goed te volgen. Desberg heeft zijn mysterie uitermate goed opgebouwd waarbij hij lang genoeg dingen geheimhoudt om je aandacht vast te houden en tegelijkertijd ook regelmatig tipjes van de sluier oplicht. In dit deel worden heel wat van die tipjes opgelicht terwijl er nog heel wat zaken onverklaard blijven. Die worden ongetwijfeld onthuld in het zesde en laatste deel van dit seizoen. De grote cliffhanger aan het einde van dit deel doet het zeker vermoeden.
De cover van dit album is erg fraai. Het is een mooie weergave van de reeks met Jared en Scarlett als de twee hoofdpersonages. Een pistool (= een dreiging) dat wordt vastgehouden door een onbekende. En ene duister kleurenpalet. Henri Reculé en Philippe Ravon hebben zich aardig uitgeleefd met de covers voor dit seizoen, maar deze geniet onze voorkeur. Helaas is het binnenwerk heel wat minder kwalitatief. De tekeningen van Erik Juszezak zijn erg grof en zonder enige diepte, Het lijkt erop dat hij het tekenwerk niet al te serieus neemt en zich er makkelijk vanaf wil maken, maar dat is puur giswerk. Hopelijk brengt Daniel Koller het er beter vanaf in het laaste album dat hij tekent.
Al met al is Empire USA een reeks die dus wat suspension of disbelief vraagt. Het felle realisme waarmee alles gebracht wordt, de uitstekend neergezette personages en de haarscherpe dialogen maken dit toch een bijzonder onderhoudende reeks die met kop en schouders boven heel wat andere thrillers steekt. |