MYSTERIES 1 Eenzaam tegenover de Wet
Vincent Wagner + Roger Seiter/Wilkie Collins • Casterman 48 p. (SC)
|
|
Voortijdige onthulling |
|
De jonge, rijke, Britse jongedame Valeria trouwt in 1875 met jongeman Eustace Woodville. Woodville speelt echter geen open kaart over zijn verleden. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de moeizaam verlopende ontmoeting met Valeria's kersverse schoonmoeder, die haar medelijden uit over het arme kind. Zíj vindt haar zoon geen goede partij. Naar het waarom heeft Valeria het raden. Liever zoekt "één van de eerste vrouwelijke speurders uit de literatuur" actief naar antwoorden, ook al moet het achter de rug van manlief gebeuren. Ze pluist beetje bij beetje zijn verleden uit.
Een verhaal zoals Mysteries en vooral de setting van het Victoriaanse Engeland smeekt om ambachtelijk tekenwerk met een stemmige inkleuring. Op dat gebied schieten de hoekige tekeningen van Vincent Wagner schromelijk te kort. De vlakke inkleuring is afstandelijk... Heej, het kleurenpalet associëren we zelfs geenszins met dit tijdperk. Het dramatische aspect gaat er voor een deel door verloren.
En ook al is Fog van scenarist Roger Seiter een sfeervolle aanrader van jewelste, dat betekent niet dat een gesubstantieerde kopie ervan — ook al is het gebaseerd op een ouwe detectiveroman — even hard in de smaak valt. Daarvoor valt Mysteries te licht uit. Maar het heeft zijn goede kantjes. Zo krijgt de lezer evenveel informatie aangereikt als speurneus Valeria. Tot halverwege het album covert de reekstitel Mysteries op een spannende manier het verhaal. Maar waar we durfden te verwachten dat we pas in een volgend album met een onthulling of een antwoord zouden bediend worden, gebeurt dat al in dit eerste album. Het lazert Valeria van haar à propos om daarna kordaat beslissingen te nemen. Wat de oorzaak daarvan is, moet je echt zelf lezen. We willen het beste element van het album niet prijsgeven, weet je wel. |
|
> DAVID STEENHUYSE — juni 2006 |