De Ierse koning Duncan heeft zich gedurende lange tijd voorbereid op een massale aanval op het koninkrijk Cornwall. Zijn leger is veel groter dan dat van koning Mark, en niets lijkt hem te kunnen stuiten. Dat is echter buiten Marks trouwe vazallen gerekend met op kop Rivalen, een druïde en groot krijger die vernietigend uithaalt naar de voorhoede van Duncan. De strijd is dus nog lang niet beslecht. Ook in de feeënwereld wordt al dit geweld op de voet gevolgd. Gloredell, een rebelse en uiterst krachtige fee, keert zich tegen haar zusters en gaat in tegen de geboden uit de andere wereld. Zij betreedt de mensenwereld en kiest de zijde van koning Duncan. Geholpen door magische krachten wordt het leger van koning Mark vernietigend verslagen. Ook Rivalen vindt de dood, net als zijn vrouw en oudste zoon, die op een lafhartige manier gedood worden. Enige overlevende is Tristan, Rivalens jongste zoon. Terwijl koning Mark een marionet wordt van Duncan is de jonge Tristan gedwongen onder te duiken en als struikrover tegen het nieuwe regime te rebelleren. Meer dan een decennium later staat hij oog in oog met Gloredell en de moordenaar van zijn vader, de cycloop Morholt. Hoewel zijn krachten schromelijk tekort schieten en zijn lot bezegeld lijkt, wordt er vanuit onverwachte hoek hulp geboden. Gloredells soortgenoten schenken Tristan de krachten van zijn vader. Terwijl enerzijds de rebellie dreigt uit te sterven, wordt de krachtigste tegenstander van koning Duncan gesmeed. En wat met Isolde, de knappe verdorven dochter van Duncan? Zij moet Cornwall en Ierland dichter bij elkaar brengen door te huwen met de oude koning Mark...
Moeten we ze nog voorstellen aan de lezer, de collectie Celtic van Soleil? Topreeksen als Merlijn, Godenschemering, Drakenbloed, De Druïden, Durandal,... Stuk voor stuk reeksen die zich afspelen in het Franse Bretagne of het Britse Brittannië. Elk zichzelf respecterende uitgeverij geeft inmiddels reeksen van deze collectie uit. Super voor de Nederlandstalige lezer, moeilijk voor diegene die graag een overzicht houdt.
De Heren van Cornwall dus… De strip situeert zich ten tijde van koning Arthur. Parallel met de gebeurtenissen in Camelot speelt die andere middeleeuwse legende zich af, die van Tristan en Isolde. Toch even een cultuurshock wanneer de nodige bovennatuurlijke hulp zich aandient. Feeën, draken, cyclopen,... Jawel, we zijn wel degelijk een verhaal uit de Celtic-collectie aan het lezen. Dankzij Daedalus konden we meteen de eerste twee delen na elkaar lezen, en dit helpt enorm. Net als bij de reeks Arthur - Een Keltisch Epos bijvoorbeeld krijgen we een heleboel vreemd bekkende namen op ons bord, waardoor het aanvankelijk zeer geconcentreerd lezen geblazen is. Gaandeweg breekt het verhaal echter mooi open, en halverwege deel 1 bevindt de lezer zich op een sneltrein. Personages worden deftig uitgewerkt, en geloofwaardig neergezet. Sylvain Cordurié, die we overigens kennen van onder andere Ravermoon en de Sherlock Holmes-verhalen uit de collectie 1800 geeft met verve een twist aan het gekende Tristan en Isolde-verhaal wat De Heren van Cornwall zeker en vast de moeite waard maakt voor liefhebbers van het Keltische fantasygenre. Het tekenwerk van de ons eerder onbekende Alessio Lapo wist ons niet helemaal te overtuigen. Hoewel decors en natuurlandschappen ons meteen in de sfeer wisten te brengen, konden de personages ons minder bekoren. Gebrek aan detail, zwaarden die met een bevende hand getekend lijken, jammer toch... Wat een verschil met de covers door Joël Mouclier (deel 1), de inkleurder van onder meer Godenschemering, De Drakenorde en Hannibal Meriadec, en Olivier Hébran (deel 2), de inkleurder van De Heren van Cornwall.
Laat het mindere tekenwerk je niet tegenhouden, De Heren van Cornwall is een sterke nieuwkomer bij uitgeverij Daedalus en zal de liefhebber van andere reeksen uit de Celtic-collectie van Soleil zeker en vast weten te bekoren. Wij kijken alvast uit naar het vervolg. |