Bibliografie van Wil Raymakers
• Dierenleed
Bibliografie van Thijs Wilms
• Dierenleed
BOES 1-2


Wil Raymakers + Thijs Wilms • Nona Arte
64 p. (SC)
Dierenplezier

Nostalgie kan soms werken als een molensteen om de nek van een reeks waar je als kind van hield. Als je ettelijke jaren later nog eens een album ter hand neemt, kan je de indruk hebben dat het precies toch niet meer zo goed is als je je herinnert. Bij de herlancering van Boes door Nona Arte waren we enerzijds enthousiast en anderzijds bevreesd voor wat een herlezing of een nieuwe kennismaking zou geven. De vrees bleek volslagen ongegrond, we hebben Boes nooit eerder zo verfrissend en werkelijk komisch ervaren. En gezien de povere tekenkwaliteiten van het gros van wat er nu aan strookjesstrips verschijnt, blijft ook die kwaliteit van Wil Raymakers ferm overeind.

Elk Boes-album is een verzameling tekstloze strookjesstrips. Er is de centrale figuur Boes, een os die een boerderij beheert en vreemd genoeg zijn minder vermenselijkte soortgenoten melkt, en verder nog een gorilla met wie hij het regelmatig aan de stok krijgt. Een schildpad en een op Rataplan lijkende hond komen ook vaak terug. Omdat Boes regelmatig de absurde toer opgaat, valt het te vergeven dat pinguïns en ijsberen op dezelfde pool leven, wat in werkelijkheid niet het geval is.

Thijs Wilms betoont veel inzicht in het dierenrijk door veelvuldig karakteristieken van dieren uit te spelen voor een visuele sterke grap: de lengte van een dashond, de bek van een pelikaan, de neusgaten van een varken, de buidel van een kangoeroe, de strepen van een zebra,... noem maar op. Overal ziet hij wel een aanleiding tot een grappige vondst en die zijn in de meeste gevallen verdomd goed gevonden. We konden ons trouwens niet meer herinneren dat er af en toe scatalogie aan te pas kwam, ofwel werden die grappen geweerd uit oudere albums.

Voor deze nieuwe albums selecteerden de auteurs hun beste grappen. Deze werden van een kleurtje voorzien en daarmee is omzichtig omgesprongen. Enkel de dieren en voorwerpen zijn ingekleurd, de rest van het plaatje niet tenzij om een duidelijk onderscheid te maken tussen lucht en water. De selectie en inkleuring gebeurde voor de Italiaanse albums want vergis je niet: de Nederlandse creatie Boes is een internationaal succes te noemen dat zelfs uitmondde in een Japanse tekenfilmserie. Nona Arte vertelde ons dat Boes in Italië behoorlijk bekend is. Onder de titel FantaZoo verschenen er de voorbije jaren vijf dergelijke albums in het Italiaans. We zijn dus nog eventjes verzekerd van een sliert dierenplezier.

> DAVID STEENHUYSE — september 2011