ISRAĆ«L IN 60 DAGEN 


Sarah Glidden • Oog & Blik | De Bezige Bij
208 p. (HC)
Straf

Na enkele bijdrages aan anthologieën betekent dit album voor Sarah Glidden haar grote debuut als stripauteur. Hierin beschrijft ze haar persoonlijke ervaringen tijdens een Taglit-Birthright tour in maart 2007. Zo'n tiendaagse reis naar Israël wordt sinds 2000 wereldwijd gratis aangeboden aan onorthodoxe Joodse jongeren tussen 18 en 26 jaar met als doel hen meer verbonden te doen voelen met het Beloofde Land. Glidden had in het verleden dit aanbod weerstaan omdat ze ervan overtuigd was dat deze rondreizen toch enkel propaganda van de staat Israël waren. Tijdens een discussie met haar moeder over het Israëlisch-Arabische conflict kreeg ze de raad om toch deel te nemen aan een Birthright tour om haar sterke meningen eens aan de realiteit te toetsen. Dan begon bij haar het idee te dagen dat het wel eens een goed idee zou kunnen zijn om deze ervaring te gebruiken voor een beeldroman.

In het begin van het boek zien we Glidden zich klaar maken voor de reis. Jamil, haar partner wiens vader een Pakistani-moslim is, is duidelijk bezorgd dat zijn vriendin gehersenspoeld als een schuimbekkende zioniste zal terugkeren. Glidden heeft zich in de aanloop van haar vertrek nochtans grondig gedocumenteerd om intellectueel sterk gewapend tegen elke vorm van propaganda de wrede Joodse natie te bezoeken. Niet lang na aankomst wordt ze verrast door de jonge gids die op een verrassend eerlijke wijze de feiten, met de nodige nuances, uiteenzet. Terwijl locaties als Tel Aviv, de Dode Zee, de Golan-hoogvlaktes en natuurlijk Jeruzalem worden aangedaan, begint Glidden steeds meer in te zien hoe het conflict nog veel complexer is dan ze bij aanvang vermoedde. Wat haar helemaal lijkt te ontregelen, is het feit dat ze door deze nuancering geen antwoorden meer kan vinden voor problemen die voordien meer zwart-wit in haar hoofd waren gebeiteld. Ondertussen overweegt ze om de westelijke Jordaanoever te bezoeken, iets wat haar door de Israëlische entourage ten sterkste wordt ontraden.

Straf dat een beginnende striptekenares zo'n heikel onderwerp aandurft. Glidden slaagt er wonderwel in om zeer objectief en eerlijk haar observaties weer te geven zonder zichzelf te sparen. Het beginnen beseffen dat er geen sprake is van een absolute waarheid maakt deel uit van Gliddens volwassenwording. Dit gaat gepaard met de nodige emoties die deze strip zijn meerwaarde verlenen. Zo word je als lezer niet alleen wijzer door dit boek, maar word je ook meegesleept in de emotionele rollercoaster waarin de auteur zich bevindt.

Glidden tekent met een sobere klare lijn, aangevuld met zachte aquareltinten. Dit verleent het boek een zekere luchtigheid dat op een aangename wijze contrasteert met de intensiteit van het onderwerp. Israël in 60 Dagen is een absolute aanrader voor degenen die geïnteresseerd zijn in het conflict tussen Israël en de Palestijnen.

Een maand geleden publiceerde Glidden een korte strip genaamd The Waiting Room op de site
www.cartoonmovement.com. Dit fijn staaltje stripjournalistiek over de toestand van Irakese vluchtelingen in Syrië is hier gratis online te lezen.

> KOEN CLAEYS — mei 2011