Bibliografie van Jacques Tardi
• 1914-1919 De Grote Slachting
• De Grote Slachting 1914-1919
• De IJsdemon
• De Kakkerlakkenkiller
• De Laatste Aanval
• De Laatste Aanval
• De Onbekende Soldaat
• De Reis van Alfons
• De Stem van het Volk
• De Verloedering
• Dodelijke Spelletjes
• Gek op Moorden
• Gerommel in de Rouergue
• Griffu
• Het Besloten Land
• Het Gedrocht en de Guillotine
• Het Geheim van de Wurger
• Het Ware Verhaal van de Onbekende Soldaat
• Ik RenĂ© Tardi, Krijgsgevangene in Stalag IIB
• Ik RenĂ© Tardi, Krijgsgevangene in Stalag IIB
• Isabelle Avondrood
• Kleine West Coast Blues
• Loopgravenoorlog
• Morgendauw
• Nestor Burma
• New York Mi Amor
• New York Mi Amor
• Polonius
• Raamvertellingen
• Reis naar het Einde van de Nacht
• Soldaat Varlot
Bibliografie van Jean-Patrick Manchette
• De Prinses van het Bloed
• Femme Fatale
• Gek op Moorden
• Griffu
• Kleine West Coast Blues
DE SLUIPSCHUTTER 


Jacques Tardi + Jean-Patrick Manchette • Oog & Blik | De Bezige Bij
104 p. (SC)
Strip noir

Huurmoordenaar Christian, né Martin Terrier, heeft genoeg van zijn gewelddadig leven. Hij keert terug naar het dorp waar hij opgroeide om zijn jeugdliefde op te zoeken. Zijn opdrachtgevers zijn het echter oneens met zijn vroegtijdige pensionering en komen hem achterna. Martin zal nog enkele zaakjes moeten afhandelen voor hij op rust kan.

Jacques Tardi verwerkte al eerder boeken van de Franse thrillerauteur Jean-Patrick Manchette tot strips, maar De Sluipschutter is toch wel heel erg zwart van ziel geworden. Het verhaal wordt gebracht tegen de achtergrond van het prachtig in beeld gebrachte Parijs van de jaren 1970 (let maar eens op de auto's).

Los van een paar streepjes sociale kritiek is deze strip vooral één lange uitbarsting van geweld, bijzonder grafisch in beeld gebracht. En wat opvalt, is de totale afwezigheid van hoop. Jeugdliefdes haten je, vrienden verraden je, ontschuldigen worden niet ontzien en er zijn geen happy endings.

We willen de paar kleine foutjes die deze strip heeft (zoals een paar behoorlijk vreemde plotwendingen) gerust vergeven, want Tardi leverde hier een strip af die je als een film noir in het verhaal meezuigt en je niet meer loslaat.

> CHRISTOPHE CHRISTIAENS — april 2011