POLINA
Bastien Vivès • Casterman (KSTR) 212 p. (HC)
|
|
Ruwe diamant |
|
Een strip over ballet. Zucht. Wij hebben nu eens niets met ballet. En deze wat truttige, roze Tiny-cover helpt ook al niet erg. Toch hebben we Polina blindelings gekocht. Hiervoor is er uiteraard maar één reden, namelijk Bastien Vivès. In amper een paar jaar tijd is deze twintiger uitgegroeid tot een van de meest innovatieve Franse stripmakers. De Smaak van Chloor, In Mijn Ogen, Innige Vriendschap waren immers een hattrick om U tegen te zeggen. En nu dus een strip over tutu's en pliés. Zucht.
Polina vertelt het verhaal over een wat twijfelend jong meisje die haar balletopleiding mag vervolmaken bij de academie van de stugge, veeleisende Bozjinski. Hoewel ze het zelf niet beseft, is Polina een ruwe diamant. Bozjinski probeert haar op zijn manier te polijsten. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk keert de Russische het klassieke tenengetippel de rug toe en gooit ze zich met succes op de experimentele dans. Maar haar leermeester en mentor blijft als een schaduw over haar carrière hangen.
Deze hele strip balanceert tussen apathie en genialiteit. De levensloop van Polina boeit ons evenveel als het testbeeld op een zwart-witscherm. Haast nergens worden wij geraakt of leven we echt mee met de danseres. Nochtans zien en voelen we haar zweet om van elke choreografie een eclatant succes te maken. Helaas is niets zo saai als perfectie. Aan de andere kant is dit intiem, ietwat suggestief verhaal schitterend in zijn opbouw. Vivès heeft zijn stokpaardje, het romantische liefdesverhaal, naar de achtergrond verdrongen. Vooraan op de bühne zien we nu de menselijke bewegingen in hun ultieme perfectie. Wat daarachter gebeurt doet er niet toe, en is dus consequent sereen grijs ingekleurd. Enkel Polina is van tel. Haar blik is als enigste leesbaar. Een zeldzame keer wordt ze geraakt door een blik van een vriendje, en is er een zichtbare interactie. Voor de rest is de wereld rond de zichzelf afschermende Polina gezichtsloos. En dat had zelfs de grote Bozjinski niet verwacht, waardoor zijn verhaal ons wel intrigeert.
Met Polina heeft Bastien Vivès weer een nieuwe trede genomen in zijn carrière. Stoutmoedig blijft hij kiezen voor het experiment zonder de commerciële wetmatigheden uit het oog te verliezen. Waar gaat dat eindigen? |
|
> WOUTER PORTEMAN — maart 2011 |