CASUS 3 Soul Man
Pieter Denys + David Chauvel • Silvester 56 p. (HC)
|
|
Als een raket |
|
Felix, een jonge gast met engelengezicht, wordt in 1964 in de gevangenis van Attica opgesloten. Attica staat in de geschiedenisboeken vermeld door een legendarische en bloederige opstand. Minder authentiek is dat de bonkige, zwarte crimineel Amos Z. Tomlins alias de Soul Man daar zijn deel in had. Hij zit al bijna veertig jaar opgesloten en duldt geen medegevangenen in zijn cel. Hij maakte ze allemaal een kopje kleiner. Dat de Soul Man nu wordt opgescheept met een broekje zint hem niet. Hij vermoedt een achterliggende reden en die wil hij binnen de week weten. Met dit ultimatum op zak en hardhandige confrontaties met andere gevangenen op de koop toe raakt stilaan de werkelijke rol van Felix bekend.
Soul Man is één groot festijn van leugens, manipulatie, dubbelspel, listen en lagen, bedrog,... the good stuff kortom. Niet willen delen met een ander is zowat het wederkerend probleem. De concurrentie te slim af zijn (er staat immers een verduisterde geldsom van 20 miljoen dollar op het spel) is de uitdaging. David Chauvel bouwt het verhaal geloofwaardig op en stapelt steeds meer geniale vondsten op elkaar. Zo'n intelligent misdaadverhaal zouden we nog graag zien in de cinema. De critici zouden ervan smullen, het publiek vast ook.
Na het twijfelachtige eerste deel Diamant en het komische intermezzo De Derde Dag gaat de conceptreeks Casus nu pas echt van start. Als een raket mogen we wel zeggen. Collectiedirecteur Chauvel was het aan zichzelf verplicht om een sterk misdaadverhaal te schrijven voor de door hem gecreëerde reeks. Tot nu toe is het ook de grootste sterktemaker en een reden te meer om Casus een kans te geven.
Passend bij de duistere toon van het verhaal gebruikt Pieter Denys veel zwartvlakken, donkere schaduwpartijen en andere mogelijke contrasten. Denys is de tekenaar van de genrethrillers Halloween, In de Nacht en Precinct 77, helaas allen onderschat. Hopelijk wordt Soul Man wel naar waarde geschat. |
|
> DAVID STEENHUYSE — maart 2011 |