BIJGEDACHTEN
Niklas Asker • Sherpa 80 p. (SC)
|
|
Verkeerde been |
|
Op een luchthaven neemt een man foto's van een vrouw die hij niet kent. Zij merkt het op en ze maken contact. Hij is een freelanceberoepsfotograaf, gespecialiseerd in muziek. Zij is een schrijfster zonder roman. Het contact is slechts vluchtig en het lijkt er niet op dat de twee elkaar nog zullen terugzien. Meer heeft schrijfster Jess niet nodig om eindelijk met een verhaal te kunnen beginnen. Fotograaf John heeft zich ondertussen bedacht door Londen te willen ontvluchten en keert terug naar huis. Aan de stad kleven te veel herinneringen aan een geliefde. Als lezer komen we ook te weten hoe hij de rockchick Sofia ontmoet en er een passionele, maar ook tot mislukken gedoemde relatie mee onderhoudt. Met haar rockgroep trekt de bassiste de wereld rond en daar horen groupies bij. Als hunkerende man wil je daar de details niet over vernemen. Tussen scènes over John piepen intermezzo's over Jess. het begint je als lezer te dagen dat ook zij een relatie heeft met Sofia. En je ontdekt gaandeweg nog meer: is het verhaal van John wel zijn verhaal?
De Zweedse illustrator, schilder en stripauteur Niklas Asker zet je op het verkeerde been. Zelfs wanneer je de sleutel van het verhaal beet denkt te hebben, durf je nog twijfelen over wat nu eigenlijk realiteit en fictie is, wat voor een heerlijke leeservaring zorgt. Bovendien bedient Asker zich van een losse realistische tekenstijl met een mooie, aangename penseellijnvoering. Dit is een graphic novel die het niet moet hebben van experimenteel tekenwerk of complexte verhaalstructuren om speciaal te doen. Bijgedachten stoot daarom geensins af of werkt drempelverhoging in de hand. Wij juichen, ook al zal Asker er nu ook weer geen onuitwisbare stempel mee drukken. Misschien komt dat nog hij nog meer albums publiceert? |
|
> DAVID STEENHUYSE — juni 2010 |