Bibliografie van Hermann
• Afrika
• Bernard Prince
• Bloedbanden
• Caatinga
• Comanche
• De Bloedbruiloft
• De Duivel der Zeven Zeeën
• De Torens van Schemerwoude
• De Veerman
• Dracula (deel 1)
• Duke
• Een Nacht met Volle Maan
• Hee, Nick! Droom je?
• Het Buitensporige Leven van de Nylon Man
• Jeremiah
• Jugurtha (deel 1, 2)
• Lugubere Verhalen
• Lugubere Verhalen
• Manhattan Beach 1957
• Missié Vandisandi
• Missié Vandisandi
• Nick
• Old Pa Anderson
• Sarajevo-Tango
• Schemerwoude
• Station 16
• Terug naar Congo
• The Girl from Ipanema
• Zhong Huo
• Zonder Pardon
WILD BILL IS VERMOORD 


Hermann • Dupuis
56 p. (SC)
Duister, grauw, vuil,...

Het goudzoekersstadje Deadwood staat in rep en roer. De legendarische Wild Bill Hickok werd in de saloon in de rug neergeknald. Terwijl alle aandacht naar deze wandaad gaat, speelt er zich wat verder een andere tragedie af. Een volledige goudzoekersfamilie wordt er op een beestachtige wijze vermoord. Melvin is getuige van de moord op zijn vriendinnetje. Het raakt hem zo erg dat hij in dronken toestand herrie zoekt met enkele cowboys. Gelukkig zijn daar Charlie en Louise, een ogenschijnlijk deftig echtpaar dat zich het lot van Melvin aantrekt. Louise besluit de jongen een opvoeding te geven, en meteen de kans op een beter leven te vergroten. Hier begint de tocht van een jonge man naar de volwassenheid in een rot en corrupt Wilde Westen.

Hermann vertrekt vanuit het goedzoekersstadje Deadwood dat bij veel westernliefhebbers meteen doet denken aan de gelijknamige televisieserie van HBO. Wel, dit zorgt ervoor dat de lezer die de serie zag, meteen in de juiste sfeer vertoeft. Verdere vergelijkingen zijn overbodig, want over de smerigheid van het stadje had Hermann het al in 1999 toen het album verscheen in de collectie Vrije Vlucht. Vandaag is het uitverkocht en aan peperdure prijzen te koop. Lang leve deze herdruk in softcover dus.

In Wild Bill Is Vermoord weet Hermann meteen het hoge niveau van Comanche te evenaren en de verwijzing naar Wild Bill is een cynische sneer naar een samenleving waarin gerouwd wordt om de groten, maar niemand een moer geeft om de minder fortuinlijken. Melvins leven loopt van hindernis naar hindernis, en sommige daarvan moeten op een eerder brute manier genomen worden. Hoewel het hoofdpersonage steeds verder komt in het leven, blijft de Weltschmerz. Qua tekenwerk mag je het allerbeste van Hermann verwachten: duister, grauw, vuil,... Dit allemaal minutieus neergepend met een prachtig oog voor detail en treffend direct ingekleurd. Dit was trouwens een van zijn eerste strips in zijn toen nieuwe stijl. En die stijl lijkt wel gemaakt voor westernstrips.

> JACKY CORNELIS — oktober 2009