DE GITAAR VAN BO DIDDLEY
Jean-Christophe Chauzy + Marc Villard • Casterman (Kaliber) 96 p. (SC)
|
|
Marginaal, maar luchtig |
|
Net zoals Ana Mirallès' Mano en Mano met een briefje van 20 euro belandt In De Gitaar van Bo Diddley de, euh, gestolen gitaar van Bo Diddley telkens in andere handen. Het zijn steeds handen die behoren aan personages uit de marginaliteit: drugsverslaafden en -dealers, boefjes en andere criminelen, goedmenende jongerenbegeleiders, hoertjes, huurmoordenaars en malafide verzamelaars. Er zijn er die de grote waarde van het unieke muziekinstrument beseffen en het instrument tot elke prijs willen bemachtigen, waarmee we niet willen zeggen dat er kwistig met geld wordt geboden. Voor anderen is het een ruilobject. Maar voor geen van hen lijkt het instrument geluk te schenken. Het gaat er bijwijlen bloederig en wreed aan toe en er vallen doden.
Met Jean-Christophe Chauzy maakten we onlangs nog opnieuw kennis met zijn autobiografisch getinte kolderstrip Van Nature Uit dat bij Glad IJs verscheen. Zijn kleurrijke tekenstijl bevalt ons. Ondanks de zelfkant van de maatschappij die Marc Villard voor hem neerzette, komt het geheel luchtig over. Een vlot weglezend album in een grotendeels door striplezers verguisde collectie. Jammer, maar da's vooral hún verlies. |
|
> DAVID STEENHUYSE — oktober 2009 |