W.E.S.T. 5 Megan
Christian Rossi + Xavier Dorison/Fabien Nury • Dargaud 56 p. (SC)
|
|
Exorcisme in de Far West |
|
Het gaat niet goed met Morton Chapel, de leider van het Weird Enforcment Special Team (W.E.S.T.), een groepje huurlingen gespecialiseerd in paranormale zaken. Niet alleen is hij in behandeling bij een psychiater voor de vreemde moord op zijn vrouw en is zijn dochter ten gevolge hiervan ook zelf geïnterneerd in de psychiatrie, maar daarnaast is zelfs de president van de Verenigde Staten, Theodore Roosevelt (1858-1919) gebaat bij zijn dood! Op dat laatste zullen we hier niet in detail ingaan, het bevat trouwens een interessante verwijzing naar de negentiende-eeuwse geschiedenis van Amerika, waar deze topreeks — net zoals in de vorige delen — graag naar refereert. Maar ook de eerste redenen voor het ongeluk van Morton Chapel zijn typisch voor de reeks W.E.S.T.: al snel komen we te weten dat de dood van Chapels echtgenote alles te maken heeft met een machtige, maar kwaadaardige geest, Seth. Morton is er in geslaagd om de kwalijke invloed van Seth tijdelijk stop te zetten door zijn vrouw eigenhandig te doden. Maar nu heeft de duistere demon het gemunt op zijn dochter Megan. Vanaf wanneer er demonen of andere X-Files-achtige toestanden in het spel zijn, schiet het cowboy/ghostbusters-team in actie... Alhoewel, Joey Bisschop heeft liefdesverdriet, Kathryn Lennox heeft zo haar twijfels bij verhalen over geesten en Angel Salvaje, de obligate indiaan in deze western, zit ook met zijn gedachten elders. Kortom, het zal geen makkelijke klus worden om het team te verenigen en Morton te steunen in al zijn miserie!
Het verhaal van W.E.S.T. is erg spannend — van understatement gesproken — en doet ons meer dan reikhalzend uitkijken naar het vervolg, want naar aloude W.E.S.T.-traditie hebben we opnieuw te maken met een tweeluik. Tekenaar Christian Rossi haalt in dit album werkelijk alles uit zijn penseel: van filmische technieken (verscheidene camerastandpunten, goed geplaatste close-ups, slowmotion in de tekeningen door ontleding van de actie,...) tot een geslaagde afwisseling tussen helder en licht (bijvoorbeeld de geest Seth), gedetailleerde en atmosferische tekeningen. Zo levert Rossi een virtuoze ondersteuning voor deze explosieve cocktail van historische fictie en esoterische spanning. Een absolute aanrader! |
|
> BERT GEVAERT — augustus 2009 |