FLOR DE LUNA 3 La Fabrica
Éric Lambert/Éric Stalner + Pierre Boisserie/Éric Stalner • Glénat (Grafica) 48 p. (HC)
|
|
Meedogenloze familievete |
|
Diego Castellano ontvlucht begin negentiende eeuw Europa om een nieuw leven te beginnen in Cuba. Tijdens de boottocht erheen komen de matrozen in opstand en willen de (illlegale) slaven overboord zetten. Dit leidt tot een dramatische strijd waarbij veel doden vallen en twee jonge vrouwen verkracht worden: Lucia, de dochter van de reder, en de slavin Jahia. Legerleider Portero gedraagt zich erg laf tijdens die strijd. Aangekomen in Cuba spreken Diego en Portero af om elkaars verleden te laten rusten en zo gaat ieder zijn weegs. Maar de haat tussen beide mannen vormt uiteindelijk de kiem van een nieuwe langdurige familievete. Diego weet een succesvolle tabaksplantage en later sigarenfabriek Flor de Luna op te richten. Hij wordt daarbij geholpen door de twee vrouwen Lucia en Jahia en hun twee halfbloedbastaardkinderen. Maar Portero aast op de bezittingen. Een dramatische strijd volgt met dodelijke afloop, en de bezittingen komen in handen van Corina, de dochter van Portero en Lucia. In het heden gaat de meedogenloze familievete nog stevig door als afstammelingen van Portero (nu Porter) en Castellano (nu Chatel) elkaar bestrijden om het eigendom van Flor de Luna. In dit derde deel komt dat tot een hoogtepunt en afronding van de eerste cyclus.
Deze reeks bevat alle juiste elementen van een vertelling: drama, een opbouwend imperium, slechteriken, helden en getormenteerde dames. De voor de hand liggende vergelijking met dat andere grote familie-epos De Meesters van de Gerst (over bier) van Francis Vallès en Jean Van Hamme is dan ook zeker terecht. De team-up van Éric Stalner met Pierre Boisserie als scenaristenduo is ook nu weer succesvol (zie ook bijvoorbeeld de reeks Reiziger). Stalner en Éric Lambert tekenen daarbij ook nog in een prettige, leesbare stijl met veel acteerwerk en dramatische gezichtsuitdrukkingen die de lading van het verhaal nog versterken. Deze reeks is dus een absolute aanrader! |
|
> ERIK HUBRECHSEN — juli 2009 |