Hé, MEISJES! 1
Emmanuel Lepage + Sophie Michel • Silvester 64 p. (HC)
|
|
Vrouwelijke invloed |
|
Een alleenstaande vrouw baart een dochtertje Chloé. In een Arabisch land ziet Leila het levenslicht. Ze komt terecht in een warm nest. Agnès is dan weer het pasgeboren kind van een moeder die amper naar haar omkijkt. Deze drie meisjes worden op dezelfde dag geboren. Vijf jaar later imigreert het Arabische gezin naar Frankrijk. Op de luchthaven wordt Leila's oudere broer door douaniers in elkaar geslagen omdat ze hem er valselijk van beschuldigen drugs te smokkelen. Het enige motief is racisme, maar dat snapt krullenbol Leila nog niet. Spring in 't veld Chloé wil danseres worden. Door een aanvaring tussen haar mama en haar gewelddadige vader die nu pas voor 't eerst opduikt, toont ze haar kordaatheid en lef. Dit doorzettertje komt er wel. Agnès is een rijkeluiskind. Haar ouders hebben geen tijd voor haar. De opvoeding ligt in handen van de huishoudster. Het pad van de drie meisjes kruist elkaar. Nog eens een jaar later zijn ze elkaars beste vriendinnen. Toch begint het voor de lezer te dagen dat er elementen zijn die kunnen leiden tot jaloezie of haat. Bij Agnès bijvoorbeeld die een echte thuis moet missen die Leila wel heeft of die in Chloé haar meerdere in het dansen moet erkennen. Negen jaar. De meisjes zijn nog steeds hartsvriendinnen, maar dan slaan een paar verschrikkelijke of ontnuchterende drama's toe...
De vrouwelijke invloed van lerares en scenarist Sophie Michel laat zich gelden. Zij is de ex-vriendin van en moeder van Emmanuel Lepages kinderen. Met Hé, Meisjes! ruilt hij na Muchacho van decor. De emotionele impact is er niet minder om. Dit is topwerk waarbij de grandioze beelden meestal voor zich spreken. Na Een Paar Dagen Samen al het tweede album van 2009 dat zwaar op het gemoed werkt. |
|
> DAVID STEENHUYSE — april 2009 |