VLAK VOOR HET GELUK
Philippe Dupuy/Charles Berberian + Jean-Claude Denis • Oog & Blik | De Bezige Bij 98 p. (HC)
|
|
Maakt geld gelukkig? |
|
Het geduld van de stripliefhebbers werd op de proef gesteld, maar een flink jaar na de Franstalige editie van het Vrije Vlucht-album Un Peu avant la Fortune ligt deze Nederlandstalige versie eindelijk in de winkelschappen als een van de eerste vruchten uit de prille coöperatie tussen Oog & Blik en De Bezige Bij.
Dit is een team-up van de heren Philippe Dupuy en Charles Berberian, die het tekenwerk op zich namen, en de in onze streken sterk ondergewaardeerde Jean-Claude Denis die zorgde voor het scenario. Men kan stellen dat hun respectievelijke strips overeenkomsten vertonen omdat ze zich toespitsen op alledaagse problemen van Jan Modaal met een licht surrealistisch tintje. Hierdoor betekent dit album qua verhaal zeker geen stijlbreuk voor Dupuy en Berberian.
Het zit de protagonist van het verhaal, Etienne, de laatste tijd niet mee. Hij is een privédetective zonder cliënteel en leidt een eenzaam leven sinds de breuk met zijn vriendin Laetitia. Wanneer Dame Fortuna hem toelacht en hij de lotto wint, begint Etienne last te krijgen van angstaanvallen. Hij houdt de winst geheim behalve voor zijn beste vriend Franck, maar dit lijkt zijn paranoia enkel te doen toenemen. Ook doet zijn instabiele geestestoestand hem in steeds benardere situaties terechtkomen. Gelukkig is er nog een juffrouw die lottowinnaars begeleidt in hun eerste weken als miljonair. Zal Etienne zijn nieuwe fortuin kunnen combineren met 'gelukkig zijn'?
Het is opnieuw genieten van het zwierige, gestileerde tekenwerk waarvoor Dupuy en Berberian gekend zijn. Dit wordt nog versterkt door de magnifieke inkleuring van Ruby die voor verschillende situaties een andere kleurtint accentueert.
Hoewel het verhaal tachtig pagina's telt, is het in een halfuur uitgelezen. Achteraf was er een beetje het gevoel dat dit gegeven nog verder had kunnen uitgediept worden via een dikkere beeldroman. Toch is dit een zeer onderhoudend verhaal dat aardig in de buurt komt van de beste Meneer Johan-albums of Denis' Die Maanden in Amélie. Kortom, een aanrader voor de liefhebbers van de betere auteurstrip. |
|
> KOEN CLAEYS — maart 2009 |