NICOLAS EYMERICH, INQUISITEUR 2 De Godin
David Sala + Jorge Zentner • Silvester 48 p. (HC)
|
|
Een hutspot van sf, geschiedenis en fantasy |
|
Na zes jaar wachten is het dan eindelijk zover. Silvester gaf in 2003 het eerste deel van deze reeks in SC en een beperkte editie in HC uit en daarna werd het heel stil. Nu herneemt de uitgever de serie en gaat verder in HC. De delen 3 en 4 worden ook al aangekondigd.
Het eerste tweeluik De Godin valt allereerst op door het prachtige tekenwerk van David Sala. Het ademt een enorm duistere sfeer uit door het vele gebruik van zwarte vlakken (of eigenlijk vegen) met daaroverheen een prachtig kleurgebruik waarin kleuren als roze of oranje een prachtig contrast vormen in het over het algemeen donkere kleurgebruik. Zeer sfeervol!
Deze duistere sfeer past dan ook perfect bij de vertelling. Het spreekt natuurlijk voor zich dat met een inquisiteur in de hoofdrol het er niet zachtzinnig aan toe gaat. We zijn in Zaragozza in het jaar 1352. Nicolas Eymerich erft van de stervende inquisiteur zijn titel en een angstaanjagend mysterie. In de gangen onder de vestiging van de inquisitie worden monsterachtige, tweekoppige baby's gevonden. Na een tijdje lost het lichaampje plotseling op. Eymerich weet met wat hulp de bron van al deze hekserij op te sporen, maar kan hij het vernietigen? De kerk laat zien hoe meedogenloos ze is en niet schroomt hun doctrine kwaadschiks aan de mensen op te leggen.
De kracht van de geest speelt een belangrijke rol in het opwekken van de verschijningen, en daarmee zien we de link met de tweede verhaallijn. Het jaar is 2194 en we zijn aan boord van een ruimteschip die op een geheime missie is. Met behulp van geestkracht verplaatst het schip zich in de tijd, maar komt per vergissing in 1352 op de planeet Olympus aan. De gebeurtenissen daar hebben een directe link met de gebeurtenissen op aarde. Deze tweede verhaallijn is er wellicht wat te veel aan. Hierdoor slingert het verhaal heen en weer tussen geschiedenis en sf, met in beide werelden een vleug fantasy. Maar alles bij elkaar is het een zeer lezenswaardig verhaal dat ook nog visueel een feestje is!
Sala en Zentner hebben al eerder samengewerkt voor de reeks Replay van Casterman waarvan Oog & Blik twee van de drie verschenen delen vertaalde. |
|
> ERIK HUBRECHSEN — december 2008 |