NANA 1-2
Ai Yazawa • Kana 190 p. (SC)
|
|
Vrouwen aan de macht! |
|
Nana en Nana, gemakkelijkheidshalve gaan we jou de Japanse achternamen besparen. Tweemaal dezelfde naam, maar wat een tegengestelde personages. De eerste Nana is haar pubertijd op haar achttiende amper ontgroeid en wordt verliefd op elke goedogende man die haar pad kruist. Het verhaal begint dan ook met een van haar zoveelste relaties die op de klippen loopt. De zoveelste? Misschien toch niet, want in de volgende hoofdstukken draagt ze deze pijnlijke herinnering mee. Haar twijfelachtige liefde voor Shouji, die haar aanvankelijk als het zoveelste snoepje van de week beschouwt, heeft daar serieus onder te lijden. Nana wil net als hartsvriendin Junko en Shouji in Tokio gaan studeren. Terwijl Junko slaagt voor het ingangsexamen, worden Shouji en Nana geweigerd. De weg naar Tokio lijkt lang... Shouji besluit in Tokio te blijven om er zich voor te bereiden op de ingangsproeven van volgend jaar, Nana keert naar huis terug om een jaartje geld te sparen. De tweede Nana heeft dan weer haar eigen redenen om naar het grote Tokio te gaan. Zij is zangeres van het groepje Blast. Ren, haar partner en gitarist van de groep, krijgt de kans om professioneel te gaan spelen bij een bekende rockband in Tokio. Ondanks Nana's weerstand kiest Ren resoluut voor zijn carrière. Een slag in het gezicht van Nana. Vol moed wil ze zich met haar groep bewijzen, ook zij wil professioneel muzikant worden. Een hele uitdaging door de moordende concurrentie.
Vrouwen van Vlaanderen en Nederland, verheug je op deze shojotitel van Kana. Dit verhaal staat bol van de twijfels, de schaamte, de loslippigheid en... de liefde. In tegenstelling tot de andere vertaalde shojotitels als Alice 19th en D•N•Angel wordt het geheel gebracht op het niveau van adolescenten. Net van de middelbare school, en dus een stuk volwassener liefdesverhalen dan die van voornoemde reeksen. Hierdoor wordt naar onze mening gemikt naar een iets oudere categorie lezeressen.
Schrijfster Ai Yazawa, in de mangawereld bekend van reeksen als Paradise Kiss en Tenshi Nanka Ja Nai is terwijl je dit verhaal leest reeds klaar met deel 17 van de nog steeds lopende reeks Nana. In dit eerste deel hebben we alvast kennisgemaakt met enkele kenmerken van haar mangareeksen. Zo staat haar werk meestal in het teken van jonge vrouwen en relaties. Hierbij ontziet ze geenszins de psyche die achter de beslissingen van haar personages zit. Een tweede kenmerk komt tot uiting in haar tekenwerk. Ai creëert haar personages steeds met een welbepaalde stijl, look en karakter. Dit uit zich dan vaak in de kledij van de personages. Bij Nana contrasteert dan ogenblikkelijk de casual princess-look met de punklook van die andere Nana. Bij het tekenwerk vallen wel anatomische misverhoudingen op, vaak eigen aan de mangastijl, maar opvallend in de verf gezet door Ai. De soms gedetailleerde gezichten vol emoties maken in dat opzicht veel goed. Tja, wat kunnen we zeggen... manga!
Offensief op alle fronten, Kana blijft zijn Blitzkrieg verderzetten. Nana belooft een topper te zijn voor de niet-onbelangrijke groep van lezeressen en niet meteen toegankelijk voor lezers van het mannelijke geslacht. Maar laat ons eerlijk zijn, die zijn het laatste jaar al erg verwend geweest door Kana. |
|
> JACKY CORNELIS — augustus 2007 |