AAN HET FRONT 1 De Marne!
Igor Kordey + Jean David Morvan • Silvester 48 p. (HC)
|
|
Géén excuus meer! |
|
1940, de Tweede Wereldoorlog is een feit... Marvin Selcap, een Amerikaanse journalist raakt gefascineerd door een propagandakrant van het Franse leger uit de Eerste Wereldoorlog. Vastberaden zoekt hij dan ook de uitgever van Aan het Front op, de intellectueel Blaise Boforlant. Deze leest snel de gedachten van de Amerikaan en weet insurance for xanax dat Marvin niet komt voor het gezeur van een oorlogsveteraan. Al snel komt het onderwerp Amaréo Zamaï op de proppen. Deze koloniale spierbundel was hét gespreksonderwerp in de loopgraven, het voorbeeld voor een hele generatie Franse soldaten, maar tegelijkertijd ook het toonbeeld van pacifisme. Marvin wordt beloond voor zijn moeite. Alsof het gisteren was, verhaalt Blaise zijn verleden in de loopgraven aan de Marne...
Van Jean David Morvan zijn we sciencefiction en erg luchtige verhalen gewoon. Een lekkere Konvooi of een flitsende Robbedoes. Met Aan het Front keert hij heel even dit segment van de stripwereld de rug toe en verbaast ons met een dijk van een stripverhaal. Aan het Front is geen zoveelste gruwelstrip over de loopgraven. Natuurlijk komen wreedheden en ontberingen aan bod, maar het zwaartepunt van de strip is de fascinatie die de boomlange spierbundel van Afrikaanse origine bij zijn pelotongenoten uitlokt. De man wekt nochtans aanvankelijk weerzin en racisme op. Zijn lakse, pacifistische houding tast zelfs zijn uitstraling als soldaat aan. Wanneer hij echter quasi op zijn eentje een Duitse hinderlaag opruimt en meerdere van zijn lotgenoten het leven redt, dwingt hij een eindeloos respect af. Iedereen is het er bovendien over eens: die man heeft iets bijzonder.
Morvan creëert een soort semi-erotische spanning die vooral tussen Blaise en Amaréo voelbaar is, toch zeker van één kant. Door herinneringen van de oude Blaise op te laten halen, krijgen we een verhaal dat geregeld onderbroken wordt met aanvullende informatie, vooral dan integrale stukken uit de krant Aan het Front. De lezer krijgt hierdoor het gevoel dat hij zelf aan het tweegesprek deelneemt. Eenmaal overgeleverd aan dit gegeven ontstaat een pageturner die helaas snel uit is.
Igor Kordey heeft het druk tegenwoordig, erg druk, maar hij kan zeer snel tekenen. Niettemin legt hij met Aan het Front dezelfde standaard aan de dag als bij zijn andere werk. Hij is dus niet de beste realistische tekenaar, laten we daar duidelijk in zijn. Stel je eens voor dat bijvoorbeeld Gibrat dit tekende! Het verhaal is echter dermate meeslepend dat het tekenwerk van ondergeschikt belang wordt, hoewel sommige scènes een imposante indruk nalaten (Amaréo's eerste verschijning, het chaotische gewoel in de loopgraven).
Aan het Front is ook verkrijgbaar in een promotiepakket met De Verborgen Geschiedenis 10 en gratis het eerste deel van Nicolas Eymerich, waarvan ons het volgende deel werd beloofd. |
|
> JACKY CORNELIS — juni 2008 |