INTERVIEW
met
FREEK VAN HAAGEN & YORICK VAN ROYE
— 18 oktober 2008 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Freek Van Haagen + Yorick Van Roye •
Standaard
Uitgeverij
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Ze
zijn hip, ze zijn cool, ze zijn de Vigilantes, kortweg Vigs. Maar waarover
gaat de nieuwe stripserie nu eigenlijk? De Nederlandse tekenaar Freek
Van Haagen en de Vlaamse scenarist Yorick Van Roye weten het. En ook
Standaard Uitgeverij gelooft erin. Wij hadden het met beide auteurs
(en eigenlijk vooral met Yorick) over onder meer deze nieuwe loot aan
de grote Vlaamse uitgeversboom, ambities en freerunning.
"We zijn blij dat we ons
ding mogen doen met een nieuwe generatie striphelden. Dat betekent
dat we met Vigs verhalen kunnen gaan vertellen die nog nooit
verteld zijn geweest en ons lezerspubliek de komende albums verder
kunnen trakteren op aparte invalshoeken en originele vondsten"
En,
Yorick, trots op je debuut?
Yorick Van Roye: "Zeker. De ploeg
heeft kwalitatief goed werk afgeleverd en we zijn erin geslaagd om met
een eigen reeks te debuteren bij een grote uitgever. Verder is het een
debuut. Dat betekent fouten mogen maken en zoeken naar een eigen plaats
en een eigen stem. Dat is het pad dat ik de komende tijd verder wil
gaan bewandelen."
Om eerlijk te zijn hebben we lange tijd voor geen meter gesnapt over
wat Vigilantes nu eigenlijk exact ging. Hoe meer erover geschreven
werd, hoe onduidelijker we de verhaalbedoelingen vonden. Met enige vooroordelen
begonnen we aan het album en pas dan ondergingen we een supervlotte
lezing. Ligt het aan ons of stellen jullie Vigilantes moeilijker
voor dan het eigenlijk is?
Yorick Van Roye: "Ach, het was
eerder zoeken naar de juiste invalshoek om Vigs te pitchen,
maar het concept is relatief eenvoudig: in een naamloze grootstad is
in het grootste geheim een nieuwe urban legend geboren. De
Vigilantes zijn een spookverhaal. Niemand heeft hen ooit gehoord of
gezien, behalve de neef van een vriendin van... enfin, je kent het wel.
Student en freerunner Ben Bitaine start in opdracht een riskante infiltratiemissie
die hem in een hellevaart meesleurt naar een groep niet-alledaagse stadsavonturiers.
Einde pitch."
Oké. Lange tijd voordat er sprake
was van een album kwam je al bij ons aankloppen om er promotie voor
te voeren. Maar we kunnen ons van toen herinneren dat je nog geeneens
een uitgever had en dat er eigenlijk ook nog geen afgewerkt product
was. Ook een inkleurder moest nog gezocht worden. We hadden je toen
gezegd dat je eerst een uitgever moest vinden vooraleer we het er verder
over konden hebben. Welk parcours hebben jullie sindsdien moeten afleggen
voor Vigilantes? Bij wie klopten jullie allemaal aan?
Yorick Van Roye: "We hebben tijdens
de ontwikkeling altijd voor een maximum aan zichtbaarheid gekozen omdat
we de juiste mensen wilden aantrekken om dit project mee van de grond
te tillen. Die strategie heeft zijn vruchten afgeworpen. Standaard Uitgeverij
zag meteen potentieel in de strip en we zijn kort na de Vigilantes
Special op Stripelmagazine aan de slag kunnen gaan."
Standaard Uitgeverij is tegelijk een verrassende als een minder evidente
keuze.
Yorick Van Roye: "Standaard Uitgeverij
had snel begrepen waar Vigilantes voor stond en was al lang
op zoek naar projecten om hun fonds te innoveren. De samenwerking met
Standaard Uitgeverij biedt ons een aantal voordelen zoals een ruime
verspreiding en een goede omkadering, maar vooral het behoud van al
onze audiovisuele auteursrechten op Vigs."
Was er inmenging van de uitgeverij? Commentaar?
Yorick Van Roye: "Onze redacteur
Sven Denis heeft ons goed gecoacht en heel wat zinvolle
bemerkingen gemaakt tijdens het schrijfproces, maar inhoudelijk hebben
we volledig ons eigen ding mogen doen. Daardoor heeft Vigs
zijn authenticiteit behouden en daarvoor zijn we Sven en Johan
zeer dankbaar. Ze zijn er zo perfect in geslaagd om onze respectievelijke
sterktes naar boven te halen."
Valt een gesubsidieerde werkbeurs te rijmen
met de drijfveren van een groot commercieel bedrijf?
Yorick Van Roye: "We hebben er
ten aanzien van het Vlaams Fonds voor de Letteren nooit
een geheim van gemaakt dat we ons met Vigilantes aan een commerciële
strip wilden wagen. Verder vind ik dit meer een vraag voor de leden
van de commissie strips."
Freek, voor jou is het al je tweede album
na Zornik. Hoe kijk je nu terug op je eersteling?
Freek Van Haagen: "Dat was grotendeels
voor de ervaring en omdat ik er iets mee kon verdienen natuurlijk. Toch
heb ik van de strip Zornik wel wat geleerd."
Waar is het stripavontuur Zornik
volgens jou foutgelopen?
Freek Van Haagen: "Zonder na te
trappen, denk ik dat het niet past bij de band. Ik ken Zornik
niet zo erg goed. En ik kan die markt ook niet inschatten. Maar een
strip bij een rockband... ik weet het niet zo."
Wij vonden dat Mario Boon, je scenarist, zich danig had mispakt aan
de intelligentie van zijn doelpubliek. Bakvisjes zijn niet hetzelfde
als tienjarigen. Welk doelpubliek hebben jullie met Vigilantes
nu voor ogen? Zien jullie een veertigplusser ook van Vigilantes
genieten?
Freek
Van Haagen: "Klopt. Dat vond ik ook. Zeker nadat
ik de band beter leerde kennen en waarvoor ze stonden. De strip was
te jong. Vigilantes is voor iedereen. Jong en oud."
Yorick Van Roye: "Vigs
bundelt voldoende uiteenlopende karakters en thema's om een breed publiek
aan te spreken. Kids kunnen hun hartje ophalen aan de visuele spektakels,
casual lezers kunnen Vigs oppikken als een vlotte thriller
met een achterliggend mysterie en meer geoefende lezers willen we uitdagen
door een aantal verwachtingspatronen over striphelden te doorbreken."
Met Vigilantes heb je duidelijk een evolutie doorgemaakt na
Zornik, Freek. Je tekenstijl staat als een huis en je bent
niet bang om actievolle scènes te tekenen. Spontaniteit is echt
wel het kernwoord. Naar waar gaat je meeste aandacht uit om een pagina
geloofwaardig op papier te zetten?
Freek
Van Haagen: "In de eerste plaats dat het duidelijk
leest. Ik heb veel strips gezien waar de tekening of indeling het verhaal
in de weg zit. Uiteindelijk lees ik het liefst strips waar je snel doorheen
kan. Zodra je moet gaan worstelen, dingen onduidelijk getekend zijn
of een overload aan visueel vuurwerk hebt dan heb ik het ermee gehad.
Dan is het tweede punt om ervoor te zorgen dat het niet saai wordt.
En bij Vigs heb ik voor het eerst geprobeerd zoveel mogelijk
personages ook hun eigen maniertjes mee te geven. Ben is energiek en
lenig. Vincent de politieman oogt onverschillig en een beetje lui (maar
is dat zeker niet). Erin is een beetje een blij meisje met een scherp
randje. Dat soort dingen."
Yorick Van Roye: "Op een bepaald ogenblik zijn we beginnen
praten over de manier waarop we onze personages wilden laten acteren.
Dat was een geweldig moment. Zeker als je nu ziet hoe Rebecca Ben om
de hals vliegt, hoe Emma haar punt maakt tegenover een kerel die een
kop groter is dan zijzelf of hoe Ben zich met zijn volle gewicht in
de rug van een Malakoffspeler lanceert."
En acteren kunnen ze. Teken je ook naar
model?
Freek
Van Haagen: "Als je bedoelt dat ik een voorbeeld
heb voor een pose. Zeker... voor complexe houdingen fotografeer ik mezelf
of mijn vriendin. Dan heb ik een idee hoe het zit en maak ik wat studies
daarvan. Soms lukt het uit het hoofd.
We hebben voor Vigs ook bestaande personen gebruikt waarvan
de personages zijn afgeleid. Ik wilde echter geen superrealisme omdat
je dan altijd van die starre, stijve koppen krijgt."
In deel 1 staat Ben Bitaine alias E-Prime
centraal. Jullie maken het de lezer niet makkelijk door zijn sympathiegevoelens
voor de held van het verhaal op het spel te zetten. Hoe moet dat verder
in de volgende delen? Komen er nog meer apen uit de mouw?
Yorick Van Roye: "Ken je de tv-serie
House M.D. (te zien op 2BE, ds)?
Doctor House start als een cynisch en verbitterd personage, wat een
interessante dynamiek creëert waarin zijn tegenspelers hem non-stop
uitdagen. Hetzelfde gaat op voor Ben. Dankzij deze constructie kan hij
starten aan zijn dramatische ontwikkeling, dus je zal Ben de komende
albums zeker zien evolueren door zijn interactie met de andere Vigilantes.
Verder moest hij voldoende emotionele lading hebben om te verantwoorden
dat hij 's nachts met een masker over zijn gezicht de straat op zou
lopen. Omdat Vigilantes zich afspeelt in een realistische setting
moest hij zich tussen extreme emoties kunnen bewegen."
Jullie zien het groots met de reeks. Een game en andere crossmediale
toepassingen stonden op stapel. Nu is er voorlopig enkel een eerste
album en een online-community.
Hoe ver reiken de ambities?
Yorick Van Roye: "Ik heb nu vooral
zin om verder te investeren in de ontwikkeling van dit universum via
de strip: personages, decors en verhaallijnen. De rest bekijken we op
termijn. We gaan dit doordacht aanpakken en ons vooral door niemand
onder druk laten zetten."
Zou het misschien ook kunnen dat de ambities
te hoog liggen? Wie hard loopt, kan zich immers pijnlijk bezeren bij
het vallen...
Freek Van Haagen: "En na het vallen,
moet je opstaan en doorgaan. Je moet toch dromen hebben."
Yorick Van Roye: "Toen ik lange tijd geleden een vacature
lanceerde voor een tekenaar om een eigen serie mee op te starten, lachte
Mario Boon (de medeoprichter van Pulp
Deluxe, ds) me uit. Vandaag ligt Vigs in
de winkels. Tussen die twee momenten ligt een heel proces van vallen
en opstaan, zoeken naar de juiste aanpak en doorzetten. Er is niets
mis met ambitie, zolang je maar beseft dat je hard moet werken om die
waar te maken en er veel andere dingen voor moet opgeven.
Er zijn trouwens meer voorbeelden in Vlaanderen. Charel Cambré
heeft ooit laten vallen dat hij animatie en een kledinglijn ziet in
Jump. Ivan Adriaenssens pakte op een bepaald
ogenblik uit met het magnifiek ogende Luna Techs. Hij laat
ons nog even wachten op die serie, maar ik vind Ivan fantastisch omwille
van zijn creativiteit, zijn spirit en zijn ondernemingszin. Zulke mensen
inspireren. Ik ben er dus van overtuigd dat we die ambitie met veel
andere stripmakers delen, en we gaan ons dus niet laten afschrikken
door de commentaren van anderen zolang we zin en energie hebben om met
die projecten bezig te zijn."
Jullie trailer
ziet er spectaculair uit. Enkel van topstrips of belangrijke eerste
delen worden in Frankrijk budgetten vrijgemaakt voor trailers.
Freek Van Haagen: "Gelukkig kan
ik meer dan alleen tekeningen maken."
Yorick Van Roye: "Over de trailer waren we al een jaar
aan het pingpongen. Op deze manier kunnen we Vigs ook via andere
kanalen verspreiden en een poging doen om een nieuw publiek aan te spreken.
We krijgen goede reacties en merken dat enkele niet-striplezers de strip
hebben opgepikt na het zien van de trailer."
Gamers, paintballers, urban explorers, multimediawizards,... het zijn
geen doorsneebezigheden voor een stripheld. Het zijn geen reporters
of spionnen. Is die originaliteit net een voordeel om een verhaal over
uit te werken of toch een uitdaging?
Yorick Van Roye: "Beiden. We zijn
blij dat we ons ding mogen doen met een nieuwe generatie striphelden.
Dat betekent dat we met Vigs verhalen kunnen gaan vertellen
die nog nooit verteld zijn geweest en ons lezerspubliek de komende albums
verder kunnen trakteren op aparte invalshoeken en originele vondsten.
Het leuke aan de Vigilantes is dat ze realistische personages zijn die
zich vlotjes bedienen van de 'A.S. Adventure-cultuur':
deze personages kopen hun kledij en gadgets gewoon in outdoor stores
en bestellen hun technische snufjes via het internet. Daardoor staan
ze zeer dicht bij de leefwereld van de lezers."
Wij zijn al blij dat er geen jumper in
voorkomt... Trouwens, is een louter visueel medium als de strip geen
beperking? Hadden jullie in andere omstandigheden niet iets meer met
muziek willen doen?
Yorick Van Roye: "Ik ga een open
deur intrappen, maar elk medium heeft zijn eigen voor- en nadelen. De
trailer geeft al een idee wat Vigs kan worden als er animatie
of film aan te pas zou komen."
Over het freerunnen verschijnen in Frankrijk al strips. In de vorige
James Bond-film en op de live-optredens van de tournee Confesssions
on the Dancefloor van Madonna zag je ze ook op en van muren en
relingen springen. Bond of Madonna, waar haalden jullie de inspiratie
vandaan?
Yorick Van Roye: "Geen van beide.
Ik heb zelf een tijdje aan freerunning gedaan en ik ken de sport al
enkele jaren via kleine communities op het internet. Hetzelfde
geldt voor urban exploration en de andere disciplines die in
Vigilantes aan bod komen. Maar intussen hebben die fenomenen
al redelijk wat pers genoten en zijn ze bekender geworden bij een groter
publiek."
Vigilantes is ook een beetje superheldenachtig
zonder dat het plots een comic wordt. Geen vanzelfsprekende oefening,
toch?
Yorick Van Roye: "Dat is juist.
Het wordt geen comic omdat geen enkel personage superkrachten heeft.
Verder gebruiken we los van de term 'E-Prime' ook geen codenamen en
proberen we Vigs heel dicht bij de leefwereld van de lezers
te brengen door de extreme acties af te wisselen met herkenbare menselijke
situaties."
Jij hebt ook al gefreerund. Leent een Vlaamse
stad zich hier wel voor en hoeveel schaafwonden heb je daarbij al opgelopen?
Yorick Van Roye: "Iedere stad
leent zich tot freerunnen, als je maar op de juiste manier naar die
stad kijkt en het op de juiste manier aanpakt. Verder willen we nu al
zeggen dat we ons niet verantwoordelijk gaan laten stellen voor idioten
die na het lezen van Vigs van een dak tuimelen. Think before
you act."
Wij biechten het op: wij hebben het wel
eens geprobeerd op een ontieglijk vroeg uur in de Brugse binnenstad
na een caféommegang. Maar tussen de zwaantjes aan het Begijnhof
valt er echt op niets te springen. Al is het wel kicken! Anyway,
is het milieu van rollenspelen wel bekend genoeg voor een braaf, Vlaams
striplezertje?
Yorick Van Roye: "Je bedoelt de
scène waarin we Erin introduceren? Ik ga ervanuit dat een striplezer
niet dom is en we in die scène voldoende uitleggen wat een rollenspel
is."
In de reeks wordt het thema criminaliteit
aangeraakt. Wordt veel criminaliteit door jongeren niet gewoon veroorzaakt
door verveling? Raad je hen een hobby aan die in Vigilantes
aan bod komt?
Freek Van Haagen: "Het klinkt
als een enorm cliché, maar het probleem ligt bij de ouders. Niet
in zijn geheel maar voor een groot deel wel, denk ik. Ik kom uit de
computergeneratie en heb vroeger gewelddadige spelletjes gespeeld, bloederige
films bekeken, me rot gelachen om al die dingen. Zelfs nog met mijn
broertje WWF (Amerikaanse worstelcompetitie, ds)
nagespeeld in de tuin totdat er bijna iets brak.
Maar ik heb toen altijd het verschil geweten tussen echt en fictie.
Daarnaast is er tegenwoordig echt alles. Ik kon na een zomer werken
eindelijk die Nintendo 16-Bit kopen. Zonder spelletje.
Want dan moest ik weer maanden de krantenwijk doen. Nu lijkt het alsof
ze worden geboren met een mobieltje en een iPod. Wel
jammer... als je niks meer hebt om naar uit te kijken."
De revolutie wordt in Vigilantes gepredikt. Welke boodschap
pogen jullie uit te dragen?
Yorick Van Roye: "Sorry, geen
grote preken of boodschappen hier. Just enjoy the book."
Vigilantes oogt zeer modern. Vinden
jullie dat het Nederlandstalige striplandschap is ingedommeld?
Freek Van Haagen: "JA!!!"
Yorick Van Roye: "Nee, tenminste niet in Vlaanderen. Over
Nederland wil ik me niet uitspreken omdat ik die situatie minder goed
ken. Er lopen heel wat Vlaamse auteurs rond die interessant materiaal
maken zoals Stedho of Simon Spruyt,
het Vlaams Fonds voor de Letteren zoekt naar pistes om onze strips aan
de buitenlandse markt voor te stellen, stripwinkeliers zoals Daniël
Cool (van De Striep in Brugge, ds)
en Linda Torfs (van Mekanik in
Antwerpen, ds) hebben de laatste jaren enkele zeer zinvolle initiatieven
opgestart, vanuit Leuven werd de vzw Beeldbeeld opgericht,
er is een gemeenschap van fans zoals Kurt Morrissens (de
hoofdredacteur van Stripelmagazine, ds) die hun schouders onder
het beeldverhaal willen zetten, Boek.be komt met De
Andere Strip, Marc Verhaegen wil met kersverse
bestuursleden nieuw leven blazen in de Stripgilde,
kleine uitgevers zoals Bries en Oogachtend
hebben een belangrijke rol gespeeld bij de lancering van een paar knappe
auteurs en journalisten als Geert De Weyer hebben de
stripwereld doorheen de jaren meer pers bezorgd en het aangedurfd om
analyses te schrijven. Je kan waarschijnlijk bij elk van die mensen
en initiatieven kanttekeningen plaatsen (en er zullen altijd klagers
zijn), maar de bovenstaande voorbeelden getuigen wel van de wil om beweging
en vernieuwing te brengen in ons striplandschap."
De persvoorstelling voor Vigilantes
liep niet van een leien dakje. In eerste instantie zou het album voorgesteld
worden in het BCB, helaas op een autoloze zondag waarna werd afgezien
van een voorstelling. Een tweede poging viel opnieuw in het water want
het openbaar vervoer staakte in heel het land. Er kwam toen amper een
man of vier opdagen. Vrezen jullie dan voor het succes van de reeks
of een geringe interesse van pers en publiek?
Yorick Van Roye: "Die tegenslagen
bezorgen ons zeker geen voorsprong. Om die reden hebben we de mensen
van de pers diezelfde dag nog gemaild om hen te laten weten dat de persmappen
onderweg waren en dat onze ploeg aanspreekbaar blijft bij vragen. Momenteel
zijn we samen met Standaard Uitgeverij hard aan het werk om die achterstand
weg te werken en gelukkig worden we daarin zeer goed omkaderd door Britt
Vervliet en Liesbeth Janssen van de marketingafdelingen.
Verder hopen we natuurlijk dat de pers Vigilantes alsnog zal
oppikken. Iedere debutant kan die steun gebruiken."
Jullie zitten in een golf van Vlaamse debuutalbums
bij Standaard Uitgeverij die een groter publiek moeten en willen aanspreken.
Eerlijk, zien jullie Steve Van Bael met Figaro
en Thomas Du Caju met Betty & Dodge als een nieuwe generatie
vaandeldragers of toch concurrenten?
Yorick Van Roye: "Standaard Uitgeverij
heeft een aantal berekende risico's genomen door nieuwe reeksen te lanceren.
Ik kan me inbeelden dat die mensen op hun return on investment
zitten te wachten en de uiteindelijke afrekening zal gebeuren op basis
van verkoopcijfers. Dat bedoel ik helemaal niet oneerbiedig of negatief
naar onze uitgever, het is gewoon een economische realiteit dat vele
partijen hopen dat ze iets aan een nieuwe reeks kunnen verdienen.
Dit gezegd zijnde, heeft Standaard Uitgeverij ons duidelijk gevraagd
om een strip te maken voor een meer volwassen publiek van twaalfplussers
en willen ze hiermee terrein winnen in een (voor hen) nieuw segment
van de markt. Dat betekent dus investeren om een nieuw publiek aan te
trekken. Zoiets vraagt tijd. Hopelijk krijgen we ook die tijd om die
community te laten groeien.
Hetzelfde geldt voor Steve en Thomas met Figaro en Betty
& Dodge. We zitten in hetzelfde schuitje."
Vigilantes is begroot op drie
delen. En wat daarna?
Yorick Van Roye: "(zoekt vergeefs
naar een kristallen bol) De cast en het mysterie achter Vigilantes
bieden ons minstens voldoende materiaal voor twaalf delen, opgesplitst
in twee seizoenen van elk zes albums. En ook na afronding van die verhalen
kunnen we binnen Vigs met iets heel leuks uitpakken, maar dat
is nog verre toekomstmuziek. Alles zal afhangen van de respons van het
publiek en de interesse van de uitgever na de eerste drie delen."
Was er ook niet iets met een vikingstrip?
Yorick Van Roye: "We hebben Vikings
aan ons portfolio toegevoegd om onze kansen te vergroten om door een
uitgever te worden opgepikt. Zo wilden we de uitgever de keuze geven
tussen historische vikings en hedendaagse Vigilantes. We waren
zeer aangenaam verrast toen Standaard Uitgeverij Vigilantes
op de uitgeefagenda wilde zetten, dus nu staat Vikings voor
onbepaalde tijd on hold."
Allez,
wij hopen oprecht dat het wat wordt met Vigilantes en dat het
andere deuren opent.
Yorick Van Roye: "Dank u wel.
Jullie bedankt voor het interview."
>
DAVID STEENHUYSE — 18 oktober 2008
|