INTERVIEW met STEVE VAN BAEL
— 17 februari 2007 —

© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Steve Van Bael • Mezzanine/Standaard Uitgeverij
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact <
Kiekeboe vierde op 15 februari zijn dertigjarige bestaan. Zo oud is Steve Van Bael nog niet, maar als medewerker aan de familiereeks heeft hij er wel al zijn stempel opgezet. Grafisch, ja, maar ook als verhalenleverancier. Van Bael is tevens de auteur van Link, dat bij Mezzanine verschijnt. Of beter gezegd: verscheen... Voor een carrièreoverzicht vonden we Van Bael nog wat te jong, maar we zaten wel met een aantal losse vragen. Et voilà, een interview.

Hallo Steve, je wil iets kwijt over Link. Vertel het maar.
Wel, ik moet het spijtige nieuws aankondigen dat Link wordt stopgezet! De reeks verkocht nochtans goed en werd al bekender bij het publiek. Toch is er besloten om de reeks af te ronden.
Maar ik zit nu eenmaal niet graag stil en wil voornamelijk tekenen en verhalen schrijven. Na enkele donkere maanden heb ik de draad weer opgepakt en ben ik druk in de weer geweest met het opstarten van een nieuwe reeks. De reeks zal uitgebracht worden bij Standaard Uitgeverij.

Speciaal voor de lezers van De Stripspeciaalzaak maakte Steve Van Bael deze tekening.

Wat betekent deze beslissing voor je manier van werken? Verandert er iets aan je tekenstijl of de inhoud en aanpak van de albums?
De tekenstijl zal sowieso anders zijn. Ik ben ondertussen ook gegroeid in het tekenen en het schrijven van scenario's. Ik wil nu voornamelijk verhalen vertellen en tekenen voor een breed publiek! Dat is mijn doel. Ik wil me terug amuseren. Ik laat mijn fantasie nu de vrije loop. Voornamelijk in de scenario's dan.

In welke mate zoek je eigenlijk nog naar je eigen stijl?
Ik ben nog volop aan het zoeken naar een eigen stijl. Wat ik vooral niet wil zijn, is een afkooksel van iemand anders. Dat werkt niet. Ik wil iets nieuws op de markt brengen. Maar ik kan niet uitsluiten dat er in de eerste albums nog invloeden van anderen merkbaar zullen zijn. Dat is normaal. Zeker bij tekenaars die studiowerk doen/deden voor andere stripreeksen. Ik geef mezelf een tweetal jaar om mijn eigen stijl te realiseren.

En wij die dachten dat je ooit nog eens de tekenaar van Soda van zijn plaats zou duwen. Krijg je nog veel de opmerking dat Link (voornamelijk deel 2) erg op de stijl van Bruno Gazzotti lijkt? Vind je dat een compliment?
Ik vind dat een enorm compliment, omdat Gazzotti naast Tillieux (de tekenaar van de tanende klassiekers Felix en Guus Slim, ds) een van mijn grote voorbeelden is. De tekeningen van Gazzotti zijn bijna allemaal anatomisch juist. Als je zijn tekeningen omgedraaid op de lichtbak legt, kloppen ze nog steeds. Bij vele tekenaars komen dan net de fouten tevoorschijn.
Toen In Hart en Nieren uitkwam, kreeg ik inderdaad de opmerking/kritiek dat het een tweede Soda was. Toen ze me op signeersessies vroegen om een Soda te tekenen, deed ik dat ook! Om te plagen (knipoogt), maar dat doe ik nu niet meer. Ik houd het bij mijn eigen figuurtjes en Kiekeboe.

Hoeveel albums per jaar verwacht Standaard Uitgeverij van je?
In het najaar komt het eerste album uit en vanaf 2008 verschijnen er drie albums per jaar. Een hoog tempo, zeker met Kiekeboe erbij, maar in Vlaanderen kan je niet anders dan met regelmaat een strip in de winkelrekken toveren. Twee albums per jaar is te weinig om van te leven en om ermee door te breken. Een reeks moet snel succes oogsten, daar wil men geen tien jaar op wachten. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen kwaliteit ga brengen. Enkele collega's kennen me al als een perfectionist. Ik ga niet zomaar een album in elkaar boksen. Pas als ik tevreden ben, mag het worden uitgebracht.

Promotie voor de nieuwe reeks is ook mooi meegenomen. Heb je al ideeën waarvoor Standaard Uitgeverij best nu al een budget vrijmaakt?
Ik heb ideeën genoeg. Daar ontbreekt het me niet aan. Een promotiecampagne is trouwens zeer belangrijk de dag van vandaag. Zonder reclame ben je een vogel voor de kat. Want wat ben je met een (kwaliteits)reeks die in de winkels wordt gezet zonder uitleg en zonder reclame? Niets! Je moet de mensen nieuwsgierig én warm maken om de strips te kopen.

Kiekeboe

Dan snijden we het hoofdstuk Kiekeboe aan. Je doet dat heel goed. Het is weer meer een Merho-Kiekeboe. Maar de platen zien er wat zwarter uit. Je gebruikt meer inkt en zwarte vlakken, al of niet gearceerd. De invloed van nog andere auteurs dan Gazzo?
Dat zal de invloed zijn van Tillieux, denk ik. Tillieux is een meester in het scheppen van mysterie in zijn tekeningen door het gebruik van vele donkere en zwarte tinten. Suspense en spanning verzekerd. Geweldig, vind ik dat. Ik moet wel opletten dat ik in Kiekeboe niet te veel zwart ga gebruiken, want de Kiekeboe-stijl moet herkenbaar blijven voor de trouwe lezers.
Weet je dat het heel moeilijk is om met die zwarte schaduwen te werken. Het mag niet te veel of te weinig zijn, het moet er werkelijk tussenin zitten.
Gek trouwens dat je het hebt opgemerkt. Je bent de eerste die me daarover aanspreekt. Ik zal er rekening mee houden, meneer zwartkijkertje!

Wat vind je ervan dat net een album van jou straks het onderwerp is van een toneelstuk?
Zeer leuk natuurlijk. Ik dacht eerst dat het een grap was, maar het bleek realiteit te zijn. Het verhaal zit dan leuk in elkaar. Het is een typisch Kiekeboe-verhaal. Humor, wat actie, spanning en streekgebonden. Ik ben dan ook heel fier dat ik mijn steentje heb mogen bijdragen aan Baas boven Baas.

In Stripgids 3 laat Merho wel uitschijnen dat hij tevreden met jou is. Hoe verloopt de samenwerking? Ziet hij in jou meer dan een assistent?
Mijn samenwerking met Merho verloopt heel vlot. Ik leer ook veel van hem. Elke keer als ik tekenplaten ga binnenbrengen en nieuwe ophaal, laat ik het ook niet na om allerlei vragen op hem af te vuren. Vragen over tekenen en scenario's schrijven. Ik ben zeer leergierig, moet je weten. Stap voor stap bekijken we het samen en Merho stuurt dan bij. Zo krijg ik ook andere technieken aangeleerd en dat is mooi meegenomen. Het is ook makkelijker om een verhaal te tekenen dat al in je hoofd zit, dan eentje dat je aangeleverd krijgt.
Om terug te komen op die assistent. Die vraag is me al meermaals gesteld, maar ik ga er nooit echt op in. Merho weet wat hij aan me heeft en ik weet ook hoe hij over mij denkt. Maar dat is iets tussen ons beiden. Men hoeft niet alles te weten. (knipoogt)

Sinds je aan Kiekeboe werkt, vind ik dat je verdacht veel meer 'vrienden' hebt. Heb je snel door als iemand je met foute drijfveren aanspreekt?
Oeps, mag ik hier mijn joker inzetten?! (knipoogt)
Kijk, ik vind het niet erg dat ik nu wat meer aandacht krijg, maar ik lig er niet wakker van. Ik maak ook graag tijd voor mensen. Ik luister graag naar hun verhalen, want soms brengt me dat op ideeën. Maar ik heb wel snel door als iemand met verdachte voorstellen afkomt. Dan bedank ik vriendelijk.

Ben je trouwens klaar voor het vedettendom dat een succesreeks als Kiekeboe met zich meebrengt? Of moeten lezers toch vooral weten dat je in de eerste plaats de auteur bent van andere strips, zoals Link?
Dat mensen me associëren met Kiekeboe vind ik niet erg. Want ik beleef veel plezier aan de reeks. Maar dat zijn enkel de stripliefhebbers. Bij het grote publiek is het vooral Merho die ze kennen als tekenaar van de reeks. De namen van de medewerkers staan wel in de albums, maar een echte BV ben ik nog niet.
Maar een auteur heeft, als hij heel eerlijk is, het liefst erkenning voor zijn eigen reeks. Ik ook. Maar dat moet ik nog afwachten...
Al heb ik er een zeer goed gevoel bij!

Weet je dat je eigenlijk een van de enige Vlaamse jonge talenten bent die wèl commercieel succes najagen… en zich nog amuseren met wat ze doen ook!
Dat was een van de voorwaarden voor mijn nieuwe stripreeks. Ik wil een commerciële reeks van goede kwaliteit maken. Ik maak ook andere dingen, maar die laat ik niet zien. Schetsen, naaktmodellen en artistieke strips. Dat zijn dingen die niet voor het grote publiek bestemd zijn. Ik kan daar slechts enkele mensen mee plezieren. De meeste striptekenaars van mijn leeftijd en jonger verafschuwen het commerciële en maken liever artistieke strips, wat ik niet slecht vind, want er zitten soms goede dingen tussen. Maar daar bereik je slechts een kleine minderderheid mee en dat is net wat ik niet wil. Ik wil (h)erkenning bij het grote publiek en ik weet dat ik erin zal slagen ook! Straf, hé! Tja, ik lees veel paranormale boeken en heb hier zo' n glazen bol staan. (lacht)

Heb je nog andere projecten?
Jazeker, maar die liggen voorlopig in het vriesvak. Ik heb ook al enkele goede dingen moeten weigeren wegens geen tijd. Er liggen hier trouwens nog drie scenario's van scenaristen, waarvan er één zeer goed is en waar ik een andere kant van mezelf zou kunnen laten zien. Het is eerder een realistisch genre. Zeer knap scenario dat ik ooit nog wil tekenen, maar de tijd ontbreekt me nu. En daarbij, het is een trilogie en dat vergt enorm veel research. Voorlopig wil ik me enkel bezighouden met Kiekeboe en mijn eigen reeks.

Blijft er wel tijd over om van het leven te genieten? En van je hobby's? Cinema en goochelen was het toch?
Inderdaad en vissen, biljarten en voetballen ook. Met al deze dingen kan ik me echt amuseren! Andere dingen interesseren me niet zo. Ik moet me tevreden stellen met de weinige tijd die ik heb. Maar mijn filmavonden zijn heilig! Ik bekijk minstens een film voor het slapen gaan. Meestal zijn het er zelfs twee of drie. Ik heb hier zo'n duizendtal dvd's staan. Ik kan kijken wat ik wil. Heel gemakkelijk. Languit op bed, met een glas rode wijn of een goede sterke whisky (type cask strenght) in de hand en naar een zalig filmpje kijken. Ik ga dan ook nooit slapen voor 2.00 uur 's nachts.
Of biljarten met vrienden, met alweer een glas rode wijn of whisky én nog een goede sigaar erbij. Type Robusto. De grotere. Gewoonlijk zijn dat Villa Zamorano's.
Maar met pen en papier kan ik me ook uitleven, hoor...

En nu passen we zelf de grote verdwijntruc toe. Veel succes, Steve.

> DAVID STEENHUYSE — 17 februari 2007