INTERVIEW
met PIERRE ALARY
— 28 juni 2008 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
& Hans De Bisschop
© afbeeldingen: Pierre Alary
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak
en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande
afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact
< |
Op
De Stripdagen van begin juni 2008 in Haarlem kwam Pierre Alary
op uitnodiging van Bee Dee zijn nieuwste album van Belladonna
signeren. We maakten kennis met de tekenaar en zouden hem een reeks
vragen opsturen zodat hij kon antwoorden in rustiger omstandigheden.
Een computercrash deed
hem het werk opnieuw doen. Maar
ondertussen raakte bekend dat Uitgeverij L zijn tweeluik SinBad
op scenario van Arleston zal vertalen. Tussen de kennis van dit feit
en de ontvangst van zijn antwoorden via e-mail lagen welgeteld vijf
minuten. Het toeval is ons dikwijls goed gezind. Alary over tekenfilms,
strips en scenaristen.
Er zullen er wel niet veel zijn die weten dat u al een Nederlandstalig
album op uw naam hebt staan vóór Belladonna:
het tweede deel van Griffin Dark onder het pseudoniem Stanley.
Was dat uw stripdebuut?
Pierre Alary: "Ja, in die periode werkte ik voor
magazines van Vents d'Ouest, Gotham en Golem.
Crisse zag er mijn tekeningen in, apprecieerde ze en vanuit Vents d'Ouest
(waarvan Casterman een tijdje albums vertaalde,
ds) kwam het voorstel om Griffin Dark te doen."
Hoe was het om met Crisse te werken?
Pierre Alary: "Zeer leuk. Crisse is een vriendelijke
man. En het was een uitgelezen kans om hem als 'peter' te hebben voor
mijn eerste strippasjes."
In 1991 ging u naar de grafische school Gobelins in Parijs. Was deze
school belangrijk voor uw tekenfilmcarrière?
Pierre Alary: "Jawel! We kregen er les van gastdocenten
die de top hadden bereikt in hun respectievelijke vakdomeinen. Voor
de bedrijven waarvoor ze werkten kwamen ze ook scouten. Gobelins betekent
voor een deel een visvijver voor hen."
Hoe kruiste Disney uw pad?
Pierre Alary: "Per ongeluk. Ik ben er langsgeweest
omdat men me zei dat het een stripschool was. Ik had me vergist. Ik
kende niets van animatie en het interesseerde me niet speciaal. Maar
omdat ik niets beter te doen had, volgde ik de cursussen..."
Welke zijn uw favoriete tekenfilms? En
welke van Disney? Was u zelf een Disney-fanaat?
Pierre Alary: "Ik hou erg van de classics,
101 Dalmatians, Jungle Book, enzovoort... Ik was nooit echt
een fan van tekenfilms, maar op Gobelins begon ik me ervoor te interesseren
en, sterker nog, gevoelig te worden voor bepaalde animatie... Naast
Disney zie ik over het algemeen graag de films van Pixar.
De IJzeren Reus ook uiteraard en de films van Miyazaki."
Wat moest u precies doen bij Disney?
Pierre Alary: "Ik begon er als assistent-animator.
Eigenlijk moest ik de animatietekeningen opnieuw maken door ze in het
net te zetten en erop letten dat ze op elkaar bleven lijken. Daarna
werd ik animator. Daarbij vertrek je van een wit blad en kan je 'leven
geven' aan een personage."
Hebt u met andere Europese artiesten gewerkt
die uit de stripwereld kwamen of die daarna strips hebben getekend?
Pierre Alary: "Ja, we vormden samen een team bij
Disney die bestond uit Juanjo Guarnido (Blacksad),
Nico Kéramidas (Luuna), Virginie
Augustin (Alim de Leerlooier), Cyril Pedrosa
(Drie Schimmen), Didier Poli,..."
Wat is uw mooiste herinnering als animator?
Pierre Alary: "Oh, er zijn er veel. Het waren
mooie jaren. We gedroegen ons als kinderen. En we hadden de kans om
mee te werken aan mooie films zoals The Hunchback of the Notre Dame,
Tarzan, enzovoort."
Waarom koos u dan voor de strip?
Pierre Alary: "Ik heb me steeds geïnteresseerd
voor het narratieve aspect van de strip. Ik hou van de idee een verhaal
te vertellen met tekeningen. Je kan er gevoel insteken, ietwat bijzondere
zaken vertellen. En omdat ik graag teken... Een beetje geluk... Et
voilà..."
Nu u hebt gewerkt met Crisse, Rodolphe
(voor het onvertaalde Les Echaudeurs des Ténèbres),
Ange en Arleston kan u me wel vertellen welke de verschillen zijn in
hun werkwijze.
Pierre Alary: "Het zijn zeker verschillende persoonlijkheden!
Persoonlijk prefereer ik zij die op voorhand een compleet scenario leveren,
liever dan van dag tot dag te moeten werken. Maar dat soort scenaristen
komt niet veel voor! Ha! Ha!" (ironisch lachje)
Had u een eigen inbreng in de scenario's?
Pierre Alary: "Over het algemeen wel, ja. Het
is een werk in teamverband. Ik ben meer dan een uitvoerder. Maar goed,
achteraf moet je met elkaars trots rekening houden."
Wie zijn uw voorbeelden op strip- en tekenfilmgebied?
Pierre Alary: "Ik ben een grote fan van Denis
Bodart, Conrad, Alexis en
Amerikaanse tekenaars zoals Neal Adams, Berni
Wrightson, Richard Corben,... Op tekenfilmgebied
hou ik erg van het werk van sommige tekenaars van de oude school zoals
Milt Kahl (een van de 'Nine Old Men', de oorspronkelijke
ploeg animators waarmee Walt Disney zich omringde,
ds), de papa van Shere Kan, en van sommige tekenaars met wie ik
kon samenwerken."
Kwam de idee van Belladonna van
u?
Pierre Alary: "Het waren de scenaristen die ermee
afkwamen. Ze kenden me al enkele jaren. We leerden elkaar kennen toen
we allemaal voor Vents d'Ouest werkten. Ze kenden mijn smaak en mijn
affectie voor het genre."
Is het een decor dat u aanspreekt? Er zitten
wat elementen in van De Drie Musketiers en Zorro,
hè?
Pierre Alary: "Ja, ik houd vooral van genrefilms,
westerns, polars,... vastgelegde onderwerpen. Deze verhalen hebben hun
eigen mythologie waarvan we veel clichés kunnen gebruiken. Niet
om ze te kopiëren, maar om ze te integreren in de vertelling. Dus,
het mantel- en degenverhaal met een Indische toets overtuigde me."
U hebt een zwierige en vlotte tekenstijl.
De lijnen dansen op het papier. Doet u er lang over om een plaat af
te werken?
Pierre Alary: "Om ik weet niet welke schilder
te citeren: 'We leren heel ons leven'..." (lacht)
In
SinBad is de sfeer van 1001 Nacht ook een beetje aanwezig.
De eerste pagina's deden me zelfs denken aan Popeye in Aladdin
and His Wonderful Lamp uit 1939.
Pierre Alary: (lacht) "Popeye!
Ik ken die episode niet, maar ja, ik gebruik graag elementen die we
allen kennen en die we allen graag terugvinden."
SinBad
zou al na twee delen afgelopen zijn. Ook als de verkoop meevalt?
Pierre Alary: "We zien nog wel. Mocht de verkoop
uitstekend zijn dan kunnen we nog steeds een ander tweeluik maken. De
reizen van SinBad kunnen onuitputtelijk zijn!"
Waarom hebt u geweigerd om een album van
Legenden van Troy te maken?
Pierre Alary: "Het leek me misplaatst om enkel
een verhaal te maken rond de kenmerken van de wereld van Troy. De titel
en het universum zouden op het tweede plan moeten staan. Als je een
verhaal over bijvoorbeeld piraten zou maken, dan zou het piratenverhaal
op zichzelf moeten staan, niet als onderdeel van een groter geheel."
SinBad was in eerste instantie
bedoeld voor Mohamed Aouamri. Waarom liet hij het project vallen na
enkele pagina's? Was Op Zoek naar de Tijdvogel de oorzaak?
Pierre Alary: "Ja... ik begrijp zijn keuze!"
(lacht) (het album verscheen in 2008 en was een grote bestseller,
ds)
Na SinBad werpt u zich opnieuw
op Belladonna voor een tweede cyclus die zich in Indië
afspeelt?
Pierre Alary: "We hebben inderdaad een tweede
cyclus van drie albums voorzien. We discussiëren nog over waar
we het over willen hebben en zetten er dan onze tanden in... Op ons
gemak." (giechelt)
En hoe staat het met Moby Dick
op scenario van Jouvray, een one-shot van een pagina of 120?
Pierre Alary: "Ook hier moet ik er nog aan beginnen.
Het scenario is af. Olivier heeft een erg leuke adaptatie
geschreven. Hij wacht nu op mij..."
Keert u op een dag terug naar de tekenfilm?
Wat verkiest u, de strip of de tekenfilm?
Pierre Alary: "Ik werk graag van tijd tot tijd
aan tekenfilms door storyboards te maken. Het laat me toe om een klein
beetje de sfeer om in groep te werken opnieuw op te snuiven, ook al
werk ik het grootste deel van de tijd thuis. Het levert ook regelmatiger
inkomsten op dan een strip. Maar ik koester de vrijheid die het maken
van een stripverhaal biedt."
U signeerde uw albums in het Nederlandse
Haarlem. Vielen de contacten en commentaren van bezoekers mee?
Pierre Alary: "Ze waren erg sympathiek! Het is
aangenaam om mensen in andere steden en landen te ontmoeten. En zo kan
ik wat werken aan mijn slechte Engels" (lacht uitbundig) (het
interview verliep in het Frans, ds)
Bedankt voor uw tijd. Ik wens u nog veel
plezier en succes voor elk van uw projecten.
Pierre Alary: "Jij bedankt! Tot binnenkort."
Het door Bee Dee uitgegeven Belladonna 2 ligt sinds juni 2008 in de winkel. SinBad 1 verschijnt in januari 2009 bij Uitgeverij L.
Bezoek hier de blog van Pierre Alary.
>
DAVID STEENHUYSE & HANS DE BISSCHOP — 28 juni 2008
|