INTERVIEW met PIERRE ALARY
— 28 juni 2008 —

© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse & Hans De Bisschop
© afbeeldingen: Pierre Alary
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact <
Op De Stripdagen van begin juni 2008 in Haarlem kwam Pierre Alary op uitnodiging van Bee Dee zijn nieuwste album van Belladonna signeren. We maakten kennis met de tekenaar en zouden hem een reeks vragen opsturen zodat hij kon antwoorden in rustiger omstandigheden. Een computercrash deed hem het werk opnieuw doen. Maar ondertussen raakte bekend dat Uitgeverij L zijn tweeluik SinBad op scenario van Arleston zal vertalen. Tussen de kennis van dit feit en de ontvangst van zijn antwoorden via e-mail lagen welgeteld vijf minuten. Het toeval is ons dikwijls goed gezind. Alary over tekenfilms, strips en scenaristen.



Er zullen er wel niet veel zijn die weten dat u al een Nederlandstalig album op uw naam hebt staan vóór Belladonna: het tweede deel van Griffin Dark onder het pseudoniem Stanley. Was dat uw stripdebuut?

Pierre Alary: "Ja, in die periode werkte ik voor magazines van Vents d'Ouest, Gotham en Golem. Crisse zag er mijn tekeningen in, apprecieerde ze en vanuit Vents d'Ouest (waarvan Casterman een tijdje albums vertaalde, ds) kwam het voorstel om Griffin Dark te doen."

Hoe was het om met Crisse te werken?
Pierre Alary: "Zeer leuk. Crisse is een vriendelijke man. En het was een uitgelezen kans om hem als 'peter' te hebben voor mijn eerste strippasjes."

In 1991 ging u naar de grafische school Gobelins in Parijs. Was deze school belangrijk voor uw tekenfilmcarrière?

Pierre Alary: "Jawel! We kregen er les van gastdocenten die de top hadden bereikt in hun respectievelijke vakdomeinen. Voor de bedrijven waarvoor ze werkten kwamen ze ook scouten. Gobelins betekent voor een deel een visvijver voor hen."

Hoe kruiste Disney uw pad?

Pierre Alary: "Per ongeluk. Ik ben er langsgeweest omdat men me zei dat het een stripschool was. Ik had me vergist. Ik kende niets van animatie en het interesseerde me niet speciaal. Maar omdat ik niets beter te doen had, volgde ik de cursussen..."

Welke zijn uw favoriete tekenfilms? En welke van Disney? Was u zelf een Disney-fanaat?
Pierre Alary: "Ik hou erg van de classics, 101 Dalmatians, Jungle Book, enzovoort... Ik was nooit echt een fan van tekenfilms, maar op Gobelins begon ik me ervoor te interesseren en, sterker nog, gevoelig te worden voor bepaalde animatie... Naast Disney zie ik over het algemeen graag de films van Pixar. De IJzeren Reus ook uiteraard en de films van Miyazaki."

Wat moest u precies doen bij Disney?
Pierre Alary: "Ik begon er als assistent-animator. Eigenlijk moest ik de animatietekeningen opnieuw maken door ze in het net te zetten en erop letten dat ze op elkaar bleven lijken. Daarna werd ik animator. Daarbij vertrek je van een wit blad en kan je 'leven geven' aan een personage."

Hebt u met andere Europese artiesten gewerkt die uit de stripwereld kwamen of die daarna strips hebben getekend?
Pierre Alary: "Ja, we vormden samen een team bij Disney die bestond uit Juanjo Guarnido (Blacksad), Nico Kéramidas (Luuna), Virginie Augustin (Alim de Leerlooier), Cyril Pedrosa (Drie Schimmen), Didier Poli,..."

Wat is uw mooiste herinnering als animator?
Pierre Alary: "Oh, er zijn er veel. Het waren mooie jaren. We gedroegen ons als kinderen. En we hadden de kans om mee te werken aan mooie films zoals The Hunchback of the Notre Dame, Tarzan, enzovoort."

Waarom koos u dan voor de strip?
Pierre Alary: "Ik heb me steeds geïnteresseerd voor het narratieve aspect van de strip. Ik hou van de idee een verhaal te vertellen met tekeningen. Je kan er gevoel insteken, ietwat bijzondere zaken vertellen. En omdat ik graag teken... Een beetje geluk... Et voilà..."

Nu u hebt gewerkt met Crisse, Rodolphe (voor het onvertaalde Les Echaudeurs des Ténèbres), Ange en Arleston kan u me wel vertellen welke de verschillen zijn in hun werkwijze.
Pierre Alary: "Het zijn zeker verschillende persoonlijkheden! Persoonlijk prefereer ik zij die op voorhand een compleet scenario leveren, liever dan van dag tot dag te moeten werken. Maar dat soort scenaristen komt niet veel voor! Ha! Ha!" (ironisch lachje)

Had u een eigen inbreng in de scenario's?
Pierre Alary: "Over het algemeen wel, ja. Het is een werk in teamverband. Ik ben meer dan een uitvoerder. Maar goed, achteraf moet je met elkaars trots rekening houden."

Wie zijn uw voorbeelden op strip- en tekenfilmgebied?

Pierre Alary: "Ik ben een grote fan van Denis Bodart, Conrad, Alexis en Amerikaanse tekenaars zoals Neal Adams, Berni Wrightson, Richard Corben,... Op tekenfilmgebied hou ik erg van het werk van sommige tekenaars van de oude school zoals Milt Kahl (een van de 'Nine Old Men', de oorspronkelijke ploeg animators waarmee Walt Disney zich omringde, ds), de papa van Shere Kan, en van sommige tekenaars met wie ik kon samenwerken."

Kwam de idee van Belladonna van u?
Pierre Alary: "Het waren de scenaristen die ermee afkwamen. Ze kenden me al enkele jaren. We leerden elkaar kennen toen we allemaal voor Vents d'Ouest werkten. Ze kenden mijn smaak en mijn affectie voor het genre."

Is het een decor dat u aanspreekt? Er zitten wat elementen in van De Drie Musketiers en Zorro, hè?
Pierre Alary: "Ja, ik houd vooral van genrefilms, westerns, polars,... vastgelegde onderwerpen. Deze verhalen hebben hun eigen mythologie waarvan we veel clichés kunnen gebruiken. Niet om ze te kopiëren, maar om ze te integreren in de vertelling. Dus, het mantel- en degenverhaal met een Indische toets overtuigde me."

U hebt een zwierige en vlotte tekenstijl. De lijnen dansen op het papier. Doet u er lang over om een plaat af te werken?
Pierre Alary: "Om ik weet niet welke schilder te citeren: 'We leren heel ons leven'..." (lacht)

In SinBad is de sfeer van 1001 Nacht ook een beetje aanwezig. De eerste pagina's deden me zelfs denken aan Popeye in Aladdin and His Wonderful Lamp uit 1939.
Pierre Alary: (lacht) "Popeye! Ik ken die episode niet, maar ja, ik gebruik graag elementen die we allen kennen en die we allen graag terugvinden."

SinBad zou al na twee delen afgelopen zijn. Ook als de verkoop meevalt?
Pierre Alary: "We zien nog wel. Mocht de verkoop uitstekend zijn dan kunnen we nog steeds een ander tweeluik maken. De reizen van SinBad kunnen onuitputtelijk zijn!"

Waarom hebt u geweigerd om een album van Legenden van Troy te maken?
Pierre Alary: "Het leek me misplaatst om enkel een verhaal te maken rond de kenmerken van de wereld van Troy. De titel en het universum zouden op het tweede plan moeten staan. Als je een verhaal over bijvoorbeeld piraten zou maken, dan zou het piratenverhaal op zichzelf moeten staan, niet als onderdeel van een groter geheel."

SinBad was in eerste instantie bedoeld voor Mohamed Aouamri. Waarom liet hij het project vallen na enkele pagina's? Was Op Zoek naar de Tijdvogel de oorzaak?
Pierre Alary: "Ja... ik begrijp zijn keuze!" (lacht) (het album verscheen in 2008 en was een grote bestseller, ds)

Na SinBad werpt u zich opnieuw op Belladonna voor een tweede cyclus die zich in Indië afspeelt?
Pierre Alary: "We hebben inderdaad een tweede cyclus van drie albums voorzien. We discussiëren nog over waar we het over willen hebben en zetten er dan onze tanden in... Op ons gemak." (giechelt)

En hoe staat het met Moby Dick op scenario van Jouvray, een one-shot van een pagina of 120?
Pierre Alary: "Ook hier moet ik er nog aan beginnen. Het scenario is af. Olivier heeft een erg leuke adaptatie geschreven. Hij wacht nu op mij..."

Keert u op een dag terug naar de tekenfilm? Wat verkiest u, de strip of de tekenfilm?
Pierre Alary: "Ik werk graag van tijd tot tijd aan tekenfilms door storyboards te maken. Het laat me toe om een klein beetje de sfeer om in groep te werken opnieuw op te snuiven, ook al werk ik het grootste deel van de tijd thuis. Het levert ook regelmatiger inkomsten op dan een strip. Maar ik koester de vrijheid die het maken van een stripverhaal biedt."

U signeerde uw albums in het Nederlandse Haarlem. Vielen de contacten en commentaren van bezoekers mee?
Pierre Alary: "Ze waren erg sympathiek! Het is aangenaam om mensen in andere steden en landen te ontmoeten. En zo kan ik wat werken aan mijn slechte Engels" (lacht uitbundig) (het interview verliep in het Frans, ds)

Bedankt voor uw tijd. Ik wens u nog veel plezier en succes voor elk van uw projecten.
Pierre Alary: "Jij bedankt! Tot binnenkort."


Het door Bee Dee uitgegeven Belladonna 2 ligt sinds juni 2008 in de winkel. SinBad 1 verschijnt in januari 2009 bij Uitgeverij L.
Bezoek hier de blog van Pierre Alary.

> DAVID STEENHUYSE & HANS DE BISSCHOP — 28 juni 2008