INTERVIEW met PETER MOERENHOUT
— 27 oktober 2007 —

© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Plots
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact <


Half oktober 2007 verscheen het derde nummer van Plots, of eigenlijk het tweede onder die naam nadat Het Salon al een gedeponeerde naam bleek te zijn. Al een blunder maken met het eerste nummer van the next best thing na Parcifal. Zou dat nog goed wel goed komen? En wat zijn zo de andere heersende vooroordelen over dit nieuwe striptijdschrift. We legden er tien voor aan redacteur en scenarist Peter Moerenhout. Maar omdat wij nog de kwaadsten niet zijn, verzamelden we ook tien complimenten waarop we een reactie van hem vroegen. Tien verwijten, tien complimenten, twintig antwoorden.

"Als je een paard laat ontwikkelen
door een commissie
krijg je uiteindelijk een kameel"



10 VERWIJTEN

1: "
Als Plots al blundert met de voorstart door de naam van Het Salon, is het dan wel een professioneel blad?"
Een vrij valabele opmerking. De naam was inderdaad een grote blunder. We zijn begonnen als amateurs, maar — vinden we zelf en hopelijk andere mensen ook — hebben wel al heel wat bijgeleerd en zijn al heel wat geëvolueerd in de drie nummers die nu uit zijn.
Iedereen moet leren en men leert van zijn fouten, dus er zullen er in de toekomst misschien nog gemaakt worden.
Interessant is misschien ook de vraag waarom amateurs een blad uitbrengen. Het antwoord daarop is simpel: een stripmagazine brengt niets of weinig op en een professional die er zijn geld mee moet verdienen zal er zijn vingers niet aan willen branden.

2: "Plots leert niet uit de fouten van voorgangers als Beeldstorm, Ink. en Parcifal en wacht daarom eenzelfde lot"
Niet meteen akkoord. De fouten die wij zagen in die magazines (en zelfs dat is subjectief) proberen we niet te maken.
We hebben zeker geen hoge coverprijs (5 euro voor 84 pagina's in kleur), we bieden meer aandacht aan scenario's dan die vorige magazines doordat we scenaristen koppelen aan tekenaars, we leveren meer content door de artikels (Plots helemaal uitlezen duurt algauw een uur of twee), we proberen rekening te houden met alle lezers door alle genres en stijlen te publiceren zolang de strips binnenin hun genre of stijl goed zijn (van klare lijn tot 3D) en we proberen de mensen die niet meteen stripminded zijn door middel van interviews met striplezende BV's (meerbepaald Bert Ostyn, zanger-gitarist van Absynthe Minded, Luc De Vos en rapper Buzze, ds) te verleiden om het blad te kopen.
We staan zelfs altijd open voor kritiek of tips. Iedereen mag mailen met klachten of raad naar info@plotstrips.com. We houden met zoveel mogelijk rekening.

3: "Plots is alternatiever dan Parcifal"
Dat valt te bezien. Als "alternatiever" betekent: minder verkopen, dan klopt het. Alternatief staat voor ons voor "niet mainstream". Men kan Parcifal veel verwijten, maar dat het mainstream was zeker niet.
Wij gaan mainstreamstrips zeker niet uit de weg, net zo min als het meer undergroundgeïnspireerde werk. We houden ons op zich zelfs niet bezig met de vraag wat alternatief of niet alternatief is, we plaatsen gewoon wat wij kwalitatief goed genoeg vinden. We proberen daarbij zo objectief mogelijk te zijn. Ik lees zelf bijvoorbeeld niet zo graag zeer arty dingen of zeer conservatieve avonturenstrips, maar als we zien dat die goed zijn binnen hun gebied dan worden die zeker geplaatst.

4: "Plots is er voor de incrowd. Een groot publiek heeft er niets aan"
5: "Plots is er enkel voor Gentenaren en een paar Leuvenaren"

Twee stellingen die voor sommige voorlopers klopten, maar die bij ons niet opgaan. Ik neem ze hier even samen.
We proberen juist alles uit het blad te weren dat ons aan één streek of stad zou kunnen binden: foto's, dialect, boodschappen die enkel insiders begrijpen, enzovoort.
We publiceren stripmakers uit heel België en ook uit Nederland en Amerika. Ik durf zelfs mensen uit te dagen om één ding te vinden dat ons aan Gent zou binden. En kom niet af met "De drukkerij is in Gent" of "Jullie adres is in Gent". Wij wonen nu eenmaal in Gent. De bazen van Humo zijn Zweden maar Humo wordt niet enkel gemaakt voor Zweden hé? (lacht)

6: "Plots is anticommercieel, maar wil toch goed verkopen"
Ik zou niet zeggen dat we anticommercieel zijn. Zoals reeds gezegd: alles wat goed is komt er in. Wat we niet zijn of niet willen zijn, is een commerciële hoer. Daarom plaatsen we bijvoorbeeld geen advertenties. We willen de lezer waar voor zijn geld geven en we vinden dat die paar tientallen euro's die we zouden kunnen genereren uit reclame-inkomsten niet opwegen tegen het verlies van één bladzijde.
En waarom zouden we niet willen verkopen? We willen zeker verkopen! Maar niet ten koste van toegevingen.
Onze interne keuken is zelfs vrij open. Ik wil hier best wel even schetsen hoe de borstel aan de steel zit. We krijgen 2.000 euro subsidie per nummer. De drukkosten op zich zijn al rond de 2700 euro voor 1.000 exemplaren. We verkopen er zo'n 600 (dat is dus 3.000 euro inkomsten). Men zou dus denken dat we veel winst maken. Maar de verdeler en de stripwinkel moet er ook iets aan verdienen. Eén boekje kost ons 2,70 euro (1.000 exemplaren gedeeld door 2.700 euro). De verdeler krijgt standaard 10% van de coverprijs, dat maakt 0,50 euro. De winkeliers krijgen 40% van de coverprijs, dat maakt 2 euro. Elk via de winkel verkocht exemplaar kost ons dus 0,20 eurocent.
Hoe houden wij het hoofd boven water? Die subsidie dus, en de verkoop die we zelf doen via beurzen en gewoon zo, overal waar we komen. Zonder subsidie gaan we dus al sowieso kapot.
Ikzelf en Tim (F. Van der Mensbrugghe, ds) hebben elk 800 euro geïnvesteerd (en dat is nog bijlange niet terugverdiend) en zijn zo'n 30 uur per week met het blad bezig... 30 uur elk welteverstaan, naast onze fulltimejob. Onbetaald. Uit passie.
Dus ja: we willen verkopen. Niet eens om geld te verdienen maar om te blijven bestaan.

7: "De meeste verhalen zijn niet te begrijpen"
Ik begrijp ook niet alles wat ik lees. In Plots of elders, maar is dat een voorwaarde om te genieten van iets? David Lynch, Monty Python, Captain Beefheart, Jackson Pollock, James Joyce, William Blake, F.C. De Kampioenen,... zijn enkele dingen waar ik van kan genieten, maar die ik nooit helemaal begrijp.
En om te zeggen "de meeste" verhalen, dat vind ik toch niet echt eerlijk. Ik begrijp dat sommige wat absurder of moeilijker zijn, maar zeker niet de meeste.
Ik nodig hierbij ook iedereen die een strip niet begrijpt uit om ons te mailen. Ik zal met plezier alles uitleggen wat u niet begrijpt. Onder voorwaarde dat ik het zelf begrijp natuurlijk.

8: "Plots publiceert wat er binnenkomt, ook de minderwaardige rommel"
Dit was een terechte opmerking ten tijde van ons nulnummer en het allereerste nummer. Dat wil ik grif toegeven. Het is nu eenmaal moeilijk om op één-twee-drie veel talent te vinden. Laat staan om mensen te overtuigen om voor een schijntje mee te werken aan een blad waarvan ze nog niets gezien hebben.
Ik vind dat we nu al serieus wat getalenteerde mensen aan bod hebben laten komen.
Ik denk dat iedereen wiens strip al geweigerd is in het verleden trouwens niet echt zal kunnen lachen met deze stelling want dan is dat van hen nog grotere rommel. (lacht) Ik kan iedereen verzekeren dat we tien keer meer binnen krijgen dan wat we publiceren momenteel. Als je een bepaalde strip rommel vindt kan je je nog steeds troosten met het feit dat het wel de beste rommel is dus. (lacht)

9: "Plots verspilt alleen maar subsidies"
Er zullen altijd initiatieven zijn waarvan mensen vinden dat het geldverspilling is. Ik ben bijvoorbeeld niet meteen een fan van Kate Ryan en ik ga er zelfs van uit dat ze het niet echt nodig had, maar zij heeft subsidies gekregen. Ik vind dat dat moet kunnen. Zolang er mensen interesse hebben in Plots of Kate Ryan, dan moet de overheid er voor zorgen dat die kunnen blijven bestaan en de cultuur bewaken.
Als enkel de dingen die iedereen goed vindt subsidies krijgen, dan wordt er niets meer gesubsidieerd. En het is nu ook niet alsof we tienduizenden euro's opsouperen, hé? Er zijn literaire magazines die bijna niemand leest maar die wel subsidie genoeg krijgen om een hele redactie een jaar lang te betalen.

10: "In Plots zullen we niet de nieuwe Hergé, Franquin, Mœbius, Bilal of Van Hamme vinden"
Daar noemt men mensen van de vorige generaties die de kans hadden om in stripbladen door te breken in hun tijd.
Welke stripbladen zijn er momenteel in Vlaanderen die op ons niveau nieuw talent een kans willen geven? In kleuren en met een vrijwel ongelimiteerd aantal pagina's als dat nodig is?
Waar zal men ze anders vinden? Het is ook niet zo dat talenten van zulk allooi zomaar in bosjes op straat lopen.
Ik zeg ook niet dat al onze medewerkers zullen uitgroeien tot supertalenten of bestsellerauteurs (dat is in het huidige klimaat zelfs schier onmogelijk), maar we hebben door eliminatie wel het meeste kans om er één te vinden.
De talenten daar opgesomd zijn ook wel van de grootste toppers ooit. We gaan toch niet tegen Admiral Freebee gaan zeggen dat hij moet stoppen omdat hij nooit even goed als Bob Dylan zal zijn?
10 COMPLIMENTEN

1: "
Plots is minder arrogant en betweterig dan Parcifal"
Bij Parcifal was die arrogantie volgens mij niet echt gemeend, dat was eerder branie en pose. Een soort van uitvergroting van arrogantie of een stoere houding alvast aangenomen voor de nooit te vermijden kritiek.
Zoals gezegd proberen we te leren uit de fouten van al onze voorgangers dus zullen we ons daar zeker niet aan bezondigen.

2: "Plots is beter dan Parcifal"
Zoiets is natuurlijk altijd verleidelijk. Natuurlijk vinden wij zelf Plots beter, anders konden we gewoon proberen de jongens en meisjes van Parcifal kopiëren.
Maar Parcifal moet je ook in zijn genre zien. Zij wilden een satirisch volks blad maken dat tegen schenen schopte, en men kan niet zeggen dat ze die missie niet met verve hebben volbracht. Alleen moet men weten hoe hard men kan schoppen voor er terug wordt geschopt.

3: "Plots biedt variatie en toont dat jong Vlaanderen nog steeds talent heeft"
Dat is wat we proberen. We willen ons echter niet beperken tot Vlaanderen, ook buitenlanders zijn welkom. Tot in den treure herhaalde hij: kwaliteit wordt gepubliceerd.

4: "De redactionele bijdrages zijn waardevol"
Hopelijk zijn er nog mensen die dit vinden. Ik ben eigenlijk nog niet helemaal tevreden omdat we de meeste artikels zelf moeten schrijven. Ik ben er van overtuigd dat er even getalenteerde mensen over strips willen schrijven, maar waar zitten ze? We krijgen praktisch geen enkel artikel opgestuurd. Bij deze weten aspirant schrijvers het dus: info@plotstrips.com. Laat maar komen!

5: "Plots heeft ambitie en zin voor initiatief door regelmatig stripevenementen te organiseren"
En wordt daar zeer moe van... maar gelukkig. Dit is iets dat we zeker willen uitbouwen. We gaan zelfs principieel op elk goed aanbod van elke stripwinkel in. Een tentoonstelling, een workshop, een evenement? Stuur ons een mailtje en we zien wat we kunnen fixen.

6: "Plots is zeker niet duur"
Daar kan ik nu eens volmondig positief op antwoorden. Het zou zelfs eigenlijk duurder moeten zijn.
Ik ga ons zeker niet vergelijken met strips van het kaliber Thorgal en zo maar 5 euro voor 84 pagina's in kleur en dan nog al die artikels, dat moet ongeveer de beste prijs/leesduurverhouding zijn die momenteel verkrijgbaar is op de stripmarkt.

7: "Zonder Plots zijn er maar bitter weinig papieren kanalen om nieuw, jong en hip talent te ontdekken"
De laatste tijd zijn er toch nog alternatieven uit de bus gekomen. Die stripstrijd van Knack kunnen we bijvoorbeeld enkel toejuichen, maar over het algemeen is dat wel waar. Er zijn natuurlijk wel onze goede vrienden van Pulp Deluxe, maar de meeste bladen, zoals MYX magazine en Zone 5300 uit Nederland mikken vooral op reeds gevestigde namen, terwijl wij veel nobele onbekenden hun allereerste kans geven. Dat kan soms dingen van iets mindere kwaliteit opleveren maar wij geloven in het "groeien in publiek". De artiest leert door commentaar te krijgen, door de reacties van het publiek te ontvangen.
We hopen natuurlijk wel dat als er ooit iemand doorbreekt die bij ons debuteerde, hij ons niet zal vergeten. (lacht)

8: "Plots heeft ook aandacht voor het buitenland"
Op gebied van artikels, besprekingen en auteurs, dat is waar. De reden daarvoor is simpel: handen omhoog wie er enkel Belgische dingen eet, leest, bekijkt, draagt, beluistert, versiert,...

9: "Plots heeft geen ego dat irritatie opwekt"
Zo moeilijk zijn die positieve stellingen toch niet. (lacht) En ik zou zeker gek moeten zijn om deze te ontkrachten.
Ik hoop dat we bij zo weinig mogelijk mensen irritatie opwekken, maar uiteraard is het onmogelijk om voor iedereen goed te doen.
Als je een paard laat ontwikkelen door een commissie krijg je uiteindelijk een kameel.

10: "In Plots zullen we misschien wel auteurs vinden die in het alternatieve circuit (internationale) potten zullen breken"
Ik help het iedereen ten zeerste hopen. We proberen toch mensen een opstapje te geven. Eens de site er is zullen we wat internationaler zijn misschien. De magazines zullen op termijn ook grotendeels online komen te staan. Misschien doet dat pijn aan de verkoop, maar het belangrijkste blijft toch de auteurs aan een beetje naamsbekendheid te helpen.

> DAVID STEENHUYSE — 27 oktober 2007