INTERVIEW
met PETER MOERENHOUT
— 27 oktober 2007 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Plots
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Half oktober 2007 verscheen het derde nummer van Plots, of
eigenlijk het tweede onder die naam nadat Het Salon al een
gedeponeerde naam bleek te zijn. Al een blunder maken met het eerste
nummer van the next best thing na Parcifal. Zou dat
nog goed wel goed komen? En wat zijn zo de andere heersende vooroordelen
over dit nieuwe striptijdschrift. We legden er tien voor aan redacteur
en scenarist Peter Moerenhout. Maar omdat wij nog de kwaadsten niet
zijn, verzamelden we ook tien complimenten waarop we een reactie van
hem vroegen. Tien verwijten, tien complimenten, twintig antwoorden.
"Als
je een paard laat ontwikkelen
door een commissie
krijg je uiteindelijk een kameel"
1: "Als
Plots al blundert met de voorstart door de naam van Het
Salon, is het dan wel een professioneel blad?"
Een vrij valabele opmerking. De naam was inderdaad een grote blunder.
We zijn begonnen als amateurs, maar — vinden we zelf en
hopelijk andere mensen ook — hebben wel al heel wat bijgeleerd
en zijn al heel wat geëvolueerd in de drie nummers die nu
uit zijn.
Iedereen moet leren en men leert van zijn fouten, dus er zullen
er in de toekomst misschien nog gemaakt worden.
Interessant is misschien ook de vraag waarom amateurs een blad
uitbrengen. Het antwoord daarop is simpel: een stripmagazine brengt
niets of weinig op en een professional die er zijn geld mee moet
verdienen zal er zijn vingers niet aan willen branden.
2: "Plots
leert niet uit de fouten van voorgangers als Beeldstorm, Ink.
en Parcifal en wacht daarom eenzelfde lot"
Niet meteen akkoord. De fouten die wij zagen in die magazines
(en zelfs dat is subjectief) proberen we niet te maken.
We hebben zeker geen hoge coverprijs (5 euro voor 84 pagina's
in kleur), we bieden meer aandacht aan scenario's dan die vorige
magazines doordat we scenaristen koppelen aan tekenaars, we leveren
meer content door de artikels (Plots helemaal
uitlezen duurt algauw een uur of twee), we proberen rekening te
houden met alle lezers door alle genres en stijlen te publiceren
zolang de strips binnenin hun genre of stijl goed zijn (van klare
lijn tot 3D) en we proberen de mensen die niet meteen stripminded
zijn door middel van interviews met striplezende BV's (meerbepaald
Bert Ostyn, zanger-gitarist van Absynthe
Minded, Luc De Vos en rapper Buzze,
ds) te verleiden om het blad te kopen.
We staan zelfs altijd open voor kritiek of tips. Iedereen mag
mailen met klachten of raad naar info@plotstrips.com.
We houden met zoveel mogelijk rekening.
3: "Plots is alternatiever
dan Parcifal"
Dat valt te bezien. Als "alternatiever" betekent: minder
verkopen, dan klopt het. Alternatief staat voor ons voor "niet
mainstream". Men kan Parcifal veel verwijten, maar
dat het mainstream was zeker niet.
Wij gaan mainstreamstrips zeker niet uit de weg, net zo min als
het meer undergroundgeïnspireerde werk. We houden ons op
zich zelfs niet bezig met de vraag wat alternatief of niet alternatief
is, we plaatsen gewoon wat wij kwalitatief goed genoeg vinden.
We proberen daarbij zo objectief mogelijk te zijn. Ik lees zelf
bijvoorbeeld niet zo graag zeer arty dingen of zeer conservatieve
avonturenstrips, maar als we zien dat die goed zijn binnen hun
gebied dan worden die zeker geplaatst.
4: "Plots is er voor
de incrowd. Een groot publiek heeft er niets
aan"
5: "Plots is er enkel voor Gentenaren en een paar
Leuvenaren"
Twee stellingen die voor sommige voorlopers klopten, maar die
bij ons niet opgaan. Ik neem ze hier even samen.
We proberen juist alles uit het blad te weren dat ons aan één
streek of stad zou kunnen binden: foto's, dialect, boodschappen
die enkel insiders begrijpen, enzovoort.
We publiceren stripmakers uit heel België en ook uit Nederland
en Amerika. Ik durf zelfs mensen uit te dagen om één
ding te vinden dat ons aan Gent zou binden. En kom niet af met
"De drukkerij is in Gent" of "Jullie adres is in
Gent". Wij wonen nu eenmaal in Gent. De bazen van Humo
zijn Zweden maar Humo wordt niet enkel gemaakt voor Zweden
hé? (lacht)
6: "Plots is anticommercieel,
maar wil toch goed verkopen"
Ik zou niet zeggen dat we anticommercieel zijn. Zoals reeds gezegd:
alles wat goed is komt er in. Wat we niet zijn of niet willen
zijn, is een commerciële hoer. Daarom plaatsen we bijvoorbeeld
geen advertenties. We willen de lezer waar voor zijn geld geven
en we vinden dat die paar tientallen euro's die we zouden kunnen
genereren uit reclame-inkomsten niet opwegen tegen het verlies
van één bladzijde.
En waarom zouden we niet willen verkopen? We willen zeker verkopen!
Maar niet ten koste van toegevingen.
Onze interne keuken is zelfs vrij open. Ik wil hier best wel even
schetsen hoe de borstel aan de steel zit. We krijgen 2.000 euro
subsidie per nummer. De drukkosten op zich zijn al rond de 2700
euro voor 1.000 exemplaren. We verkopen er zo'n 600 (dat is dus
3.000 euro inkomsten). Men zou dus denken dat we veel winst maken.
Maar de verdeler en de stripwinkel moet er ook iets aan verdienen.
Eén boekje kost ons 2,70 euro (1.000 exemplaren gedeeld
door 2.700 euro). De verdeler krijgt standaard 10% van de coverprijs,
dat maakt 0,50 euro. De winkeliers krijgen 40% van de coverprijs,
dat maakt 2 euro. Elk via de winkel verkocht exemplaar kost ons
dus 0,20 eurocent.
Hoe houden wij het hoofd boven water? Die subsidie dus, en de
verkoop die we zelf doen via beurzen en gewoon zo, overal waar
we komen. Zonder subsidie gaan we dus al sowieso kapot.
Ikzelf en Tim (F. Van der Mensbrugghe,
ds) hebben elk 800 euro geïnvesteerd (en dat is nog
bijlange niet terugverdiend) en zijn zo'n 30 uur per week met
het blad bezig... 30 uur elk welteverstaan, naast onze fulltimejob.
Onbetaald. Uit passie.
Dus ja: we willen verkopen. Niet eens om geld te verdienen maar
om te blijven bestaan.
7: "De meeste verhalen zijn
niet te begrijpen"
Ik begrijp ook niet alles wat ik lees. In Plots of elders,
maar is dat een voorwaarde om te genieten van iets? David
Lynch, Monty Python, Captain
Beefheart, Jackson Pollock, James
Joyce, William Blake, F.C. De Kampioenen,...
zijn enkele dingen waar ik van kan genieten, maar die ik nooit
helemaal begrijp.
En om te zeggen "de meeste" verhalen, dat vind ik toch
niet echt eerlijk. Ik begrijp dat sommige wat absurder of moeilijker
zijn, maar zeker niet de meeste.
Ik nodig hierbij ook iedereen die een strip niet begrijpt uit
om ons te mailen. Ik zal met plezier alles uitleggen wat u niet
begrijpt. Onder voorwaarde dat ik het zelf begrijp natuurlijk.
8: "Plots publiceert
wat er binnenkomt, ook de minderwaardige rommel"
Dit was een terechte opmerking ten tijde van ons nulnummer en
het allereerste nummer. Dat wil ik grif toegeven. Het is nu eenmaal
moeilijk om op één-twee-drie veel talent te vinden.
Laat staan om mensen te overtuigen om voor een schijntje mee te
werken aan een blad waarvan ze nog niets gezien hebben.
Ik vind dat we nu al serieus wat getalenteerde mensen aan bod
hebben laten komen.
Ik denk dat iedereen wiens strip al geweigerd is in het verleden
trouwens niet echt zal kunnen lachen met deze stelling want dan
is dat van hen nog grotere rommel. (lacht) Ik kan iedereen
verzekeren dat we tien keer meer binnen krijgen dan wat we publiceren
momenteel. Als je een bepaalde strip rommel vindt kan je je nog
steeds troosten met het feit dat het wel de beste rommel is dus.
(lacht)
9: "Plots verspilt
alleen maar subsidies"
Er zullen altijd initiatieven zijn waarvan mensen vinden dat het
geldverspilling is. Ik ben bijvoorbeeld niet meteen een fan van
Kate Ryan en ik ga er zelfs van uit dat ze het
niet echt nodig had, maar zij heeft subsidies gekregen. Ik vind
dat dat moet kunnen. Zolang er mensen interesse hebben in Plots
of Kate Ryan, dan moet de overheid er voor zorgen dat die kunnen
blijven bestaan en de cultuur bewaken.
Als enkel de dingen die iedereen goed vindt subsidies krijgen,
dan wordt er niets meer gesubsidieerd. En het is nu ook niet alsof
we tienduizenden euro's opsouperen, hé? Er zijn literaire
magazines die bijna niemand leest maar die wel subsidie genoeg
krijgen om een hele redactie een jaar lang te betalen.
10: "In Plots zullen
we niet de nieuwe Hergé, Franquin, Mœbius, Bilal of
Van Hamme vinden"
Daar noemt men mensen van de vorige generaties die de kans hadden
om in stripbladen door te breken in hun tijd.
Welke stripbladen zijn er momenteel in Vlaanderen die op ons niveau
nieuw talent een kans willen geven? In kleuren en met een vrijwel
ongelimiteerd aantal pagina's als dat nodig is?
Waar zal men ze anders vinden? Het is ook niet zo dat talenten
van zulk allooi zomaar in bosjes op straat lopen.
Ik zeg ook niet dat al onze medewerkers zullen uitgroeien tot
supertalenten of bestsellerauteurs (dat is in het huidige klimaat
zelfs schier onmogelijk), maar we hebben door eliminatie wel het
meeste kans om er één te vinden.
De talenten daar opgesomd zijn ook wel van de grootste toppers
ooit. We gaan toch niet tegen Admiral Freebee
gaan zeggen dat hij moet stoppen omdat hij nooit even goed als
Bob Dylan zal zijn? |
|
1: "Plots
is minder arrogant en betweterig dan Parcifal"
Bij Parcifal was die arrogantie volgens mij niet echt
gemeend, dat was eerder branie en pose. Een soort van uitvergroting
van arrogantie of een stoere houding alvast aangenomen voor de
nooit te vermijden kritiek.
Zoals gezegd proberen we te leren uit de fouten van al onze voorgangers
dus zullen we ons daar zeker niet aan bezondigen.
2: "Plots is beter
dan Parcifal"
Zoiets is natuurlijk altijd verleidelijk. Natuurlijk vinden wij
zelf Plots beter, anders konden we gewoon proberen de
jongens en meisjes van Parcifal kopiëren.
Maar Parcifal moet je ook in zijn genre zien. Zij wilden
een satirisch volks blad maken dat tegen schenen schopte, en men
kan niet zeggen dat ze die missie niet met verve hebben volbracht.
Alleen moet men weten hoe hard men kan schoppen voor er terug
wordt geschopt.
3: "Plots biedt variatie
en toont dat jong Vlaanderen nog steeds talent heeft"
Dat is wat we proberen. We willen ons echter niet beperken tot
Vlaanderen, ook buitenlanders zijn welkom. Tot in den treure herhaalde
hij: kwaliteit wordt gepubliceerd.
4: "De redactionele bijdrages
zijn waardevol"
Hopelijk zijn er nog mensen die dit vinden. Ik ben eigenlijk nog
niet helemaal tevreden omdat we de meeste artikels zelf moeten
schrijven. Ik ben er van overtuigd dat er even getalenteerde mensen
over strips willen schrijven, maar waar zitten ze? We krijgen
praktisch geen enkel artikel opgestuurd. Bij deze weten aspirant
schrijvers het dus: info@plotstrips.com.
Laat maar komen!
5: "Plots heeft ambitie
en zin voor initiatief door regelmatig stripevenementen te organiseren"
En wordt daar zeer moe van... maar gelukkig. Dit is iets dat we
zeker willen uitbouwen. We gaan zelfs principieel op elk goed
aanbod van elke stripwinkel in. Een tentoonstelling, een workshop,
een evenement? Stuur ons een mailtje en we zien wat we kunnen
fixen.
6: "Plots is zeker
niet duur"
Daar kan ik nu eens volmondig positief op antwoorden. Het zou
zelfs eigenlijk duurder moeten zijn.
Ik ga ons zeker niet vergelijken met strips van het kaliber Thorgal
en zo maar 5 euro voor 84 pagina's in kleur en dan nog al die
artikels, dat moet ongeveer de beste prijs/leesduurverhouding
zijn die momenteel verkrijgbaar is op de stripmarkt.
7: "Zonder Plots zijn
er maar bitter weinig papieren kanalen om nieuw, jong en hip talent
te ontdekken"
De laatste tijd zijn er toch nog alternatieven uit de bus gekomen.
Die stripstrijd van Knack kunnen we bijvoorbeeld enkel
toejuichen, maar over het algemeen is dat wel waar. Er zijn natuurlijk
wel onze goede vrienden van Pulp Deluxe, maar de meeste
bladen, zoals MYX magazine en Zone 5300 uit
Nederland mikken vooral op reeds gevestigde namen, terwijl wij
veel nobele onbekenden hun allereerste kans geven. Dat kan soms
dingen van iets mindere kwaliteit opleveren maar wij geloven in
het "groeien in publiek". De artiest leert door commentaar
te krijgen, door de reacties van het publiek te ontvangen.
We hopen natuurlijk wel dat als er ooit iemand doorbreekt die
bij ons debuteerde, hij ons niet zal vergeten. (lacht)
8: "Plots heeft ook
aandacht voor het buitenland"
Op gebied van artikels, besprekingen en auteurs, dat is waar.
De reden daarvoor is simpel: handen omhoog wie er enkel Belgische
dingen eet, leest, bekijkt, draagt, beluistert, versiert,...
9: "Plots heeft geen
ego dat irritatie opwekt"
Zo moeilijk zijn die positieve stellingen toch niet. (lacht)
En ik zou zeker gek moeten zijn om deze te ontkrachten.
Ik hoop dat we bij zo weinig mogelijk mensen irritatie opwekken,
maar uiteraard is het onmogelijk om voor iedereen goed te doen.
Als je een paard laat ontwikkelen door een commissie krijg je
uiteindelijk een kameel.
10: "In Plots zullen
we misschien wel auteurs vinden die in het alternatieve circuit
(internationale) potten zullen breken"
Ik help het iedereen ten zeerste hopen. We proberen toch mensen
een opstapje te geven. Eens de site er is zullen we wat internationaler
zijn misschien. De magazines zullen op termijn ook grotendeels
online komen te staan. Misschien doet dat pijn aan de verkoop,
maar het belangrijkste blijft toch de auteurs aan een beetje naamsbekendheid
te helpen. |
>
DAVID STEENHUYSE — 27 oktober 2007 |