INTERVIEW
met PAUL TENG
— 9 november 2007 —
© De Stripspeciaalzaak • Marc Bastijns
© afbeeldingen: Paul Teng
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Jean
Van Hamme blijft ook na het afscheid van Thorgal en XIII
actief op stripgebied. Naast Largo Winch en Lady S.
wil hij op stripgebied nu en dan een one-shot schrijven. De Telescoop is er zo een van. Het is een reanimatie van
een roman uit 1992
over vijf
zestigers die een jong meisje, een luxecallgirl uit Antwerpen, 'delen'. Zelf zijn ze niet erg bemiddeld, dus er moet geld in het laatje komen om haar in haar behoeften te kunnen blijven voorzien. Zijzelf reikt de oplossing aan.
Nederlander Paul Teng is de tekenaar die het album
zal tekenen. Een kort interview met Teng over dit nieuws.
Eerst
en vooral: hoe is Jean Van Hamme bij u terechtgekomen?
"Van Hamme zeurt me al jaaaaren aan het hoofd of ik eens een van
z'n scenario's wil tekenen. Geintje. Casterman heeft
me gevraagd."
Kende hij uw overige werk?
"We hebben dezelfde uitgever, Lombard, en die
verstrekt alle auteurs een ruime selectie uit hun fonds, dus hij zal
mijn tekenstijl wel gekend hebben."
Hoe dik zal het album worden? Handhaaft
u uw realistische stijl?
"Ongeveer 85 pagina's in mijn eigen stijl."
De Telescoop is gebaseerd op het boek van
Van Hamme uit 1992. Hebt u het oorspronkelijke boek gelezen?
"Nee. Sorry, Jean. Ik was het wel tegengekomen in zijn bibliografie."
Er werden er toen niet meer dan 900 van
verkocht. U hoopt wellicht op een betere score als stripverhaal.
"Hangt van de verkoopprijs af. (knipoogt)"
Van Hamme heeft tot nu toe nog maar één
album bij Casterman gepubliceerd: De Chninkel in 1988, sinds
jaar en dag een ware stripklassieker. Ook zijn andere one-shots staan
hoog aangeschreven. Hoopt u met De Telescoop en dankzij de
scenarist ook de onsterfelijkheid in te gaan?
"Onsterfelijk? Ach. Het is toch vooral de kans om met zo'n grote
meneer in het vak samen te kunnen werken. Zelfs als er 900 van verkocht
worden."
Het is weeral een afgerond verhaal. Tot
nu toe hebt u zich nooit gewaagd aan een langlopende serie. Is daar
een reden voor? Raakt u snel iets beu?
"Samenloop van omstandigheden..."
Hoe is het om samen te werken met een scenarist? Zijn er verschillen
op te merken tussen Cristina Cuadra en Rudi Miel (De Oneven Orde),
Jean-François Di Giorgio (Shane) en Van Hamme?
"Bij Shane en De Oneven Orde heb ik me er wel
tegenaan bemoeid. Bij Van Hamme zal dat niet het geval zijn, want het
scenario ligt kant-en-klaar te wachten..."
De Telescoop speelt zich af in
het heden. U hebt ook veel albums gemaakt over het verleden. Wat is
het makkelijkst?
"Ik ben zelf meer voor de historische verhalen, maar tegenwoordig
kan ik met het heden aardig uit de voeten."
De gelijkenis tussen Shane en Brad Pitt
uit Legends of the Fall spreekt nog steeds voor zich. Houdt
u van dit soort referenties? Denkt u nu al na over welke eventuele acteurs
u voor De Telescoop zou kunnen gebruiken als personage?
"Acteurs en vrienden vormen soms het vertrekpunt, om te voorkomen
dat de personages teveel op elkaar gaan lijken. Ik ben nog niet met
voorbereidingen bezig."
U
draait al een hele tijd mee op de Franstalige stripmarkt. Klopt het
nog steeds dat het voor een buitenlander erg moeilijk is om door te
breken op deze chauvinistische markt? Voor een Vlaming is het al niet
evident, laat staan voor een Nederlander! Hoe is uw doorbraak er indertijd
gekomen? Dankzij welk album of welke samenwerking gebeurde dat?
"Dankzij de samenwerking met Lombard, waar ik binnenkwam toen de
directeur een Nederlander was, en waar ik vanaf het begin met Franstalige
scenaristen werk. Inmiddels is mijn Frans heel behoorlijk, en dat is
wel een vereiste."
Wij wensen u alvast veel succes met dit
verhaal en andere projecten.
>
DAVID STEENHUYSE — 9 november 2007
|