INTERVIEW
met LUC VINCENT
& IVAN ADRIAENSSENS
— 16 september 2006 —
© De Stripspeciaalzaak • Peter D'Herdt
© afbeeldingen: Luc en Michael Vincent/Ivan Adriaenssens
• Standaard Uitgeverij, foto's: Peter D'Herdt
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Het is een druilerige en barkoude zomeravond, wanneer ik ruimschoots
op tijd arriveer aan het Orphanimo!!-jeugdhuis van Lochristi.
Twee bekende gezichten wachten mij op: Luc Vincent (rechts op de foto)
en Ivan Adriaenssens (links), twee koppen van het triumviraat dat aan
het roer staat van de Orphanimo!!-stripreeks. Het derde bekende
gezicht, de razende reporter van Stripelmagazine arriveert,
naar aloude gewoonte, een kwartier te laat. "Academisch kwartiertje
net gehaald," gromt Luc, terwijl hij z’n riotgun toch maar
terug wegstopt. Nu we compleet zijn voor een uniek dubbel dubbelinterview,
togen de O!!-boys ons mee naar een bruin café
in het centrum van Lochristi. We drinken er chocomelk on the rocks,
worden er beschoten met dartspijltjes en horen straffe verhalen. Het
onderstaande is het enige wat we er ons achteraf nog van herinneren...
"Kritiek?
Ik pak gewoon mijn riot gun…"
Een reeks als Orphanimo!!, die
jong en oud aanspreekt, die loopt intussen toch als een trein?
Ivan: We spreken inderdaad twee groepen van lezers
aan: zowel kinderen als volwassenen. Dus dat zit wel goed.
Maar...
Ivan: ... We zijn geen verkoopstopper in Vlaanderen.
Het is heel moeilijk om een nieuwe strip te lanceren. De eerste advertentie
om de reeks te ondersteunen, was een advertentie van een halve pagina
in Humo. Een kind weet dat de lezers van Humo niet
ons doelpubliek zijn. Dat was dus weggegooid geld. Een tweede advertentie,
bij het verschijnen van album 3, was in de VUM-kranten.
We maakten hier een speciale tekening voor. Bleek de advertentie echter
in de weekendbijlage te staan, tussen tientallen andere aankondigingen.
Dat had dus ook weinig zin. Te weinig visibiliteit, snap je? Toen zag
ik de "monsters" van uitgeverij Talent liggen
(beginkaternen uit een aantal albums met een cover errond, die als
teaser werden meegegeven in winkels, pd'h). We vonden dat meteen
een goed idee: Als kinderen de eerste zestien bladzijden van een strip
lezen, zijn ze misschien geneigd om de strip en bij uitbreiding de stripreeks
te kopen. Standaard Uitgeverij volgde ons in die redenering.
Kassa kassa!
Luc: Toch niet. 20.000 monsters leveren jammer genoeg
geen 20.000 nieuwe lezers op. We zitten nu aan ongeveer 8.000 verkochte
exemplaren per album. Elk jaar in april krijgen we de — stijgende
— verkoopcijfers. Benieuwd wat 2006 zal brengen.
Bye bye, mythe dat een reeks na het vijfde
album echt begint te lopen!
Ivan: Inderdaad. Mocht dat zo zijn, dan zou elke uitgeverij
trouwens voor minstens vijf albums van een reeks gaan en dat doen ze
niet... Dus... Wij groeien traag maar gestaag. En dat vinden we perfect
zo.
Jullie doen nochtans veel moeite om de
verkoop te stimuleren. Naar het schijnt noemen ze jullie bij Standaard
"De Nerveuze Nerviërs". Trots op die titel?
Of hadden jullie liever pakweg "De Mooie Millirem"
gehoord?
Luc: Ik vind dat best een eer, ja. Het was eigenlijk
een titel die onze uitgeefster ons op haar afscheidsfeestje had gegeven.
Voor elke auteur bij Standaard Uitgeverij had ze een Suske en Wiske-titel
voorzien. En omdat wij altijd pushen voor meer promotie, omdat het altijd
moet vooruit gaan, omdat we nooit stil zitten, vond ze dat blijkbaar
wel bij ons passen. Ik kan ze geen ongelijk geven, ik ben er zelfs trots
op.
Ivan: Nog even over promo: de winkeliers moeten een
grote promotieactie mee ondersteunen of het heeft weinig zijn, hé.
Acties worden niet erg in het oog springend aangekondigd of ze steken
ons in een verdoken hoekje om te signeren... Gelukkig is het ook zo
dat de promotiedienst van de uitgeverij ons bijna nooit iets weigert.
Luc: Voor Strip Turnhout 2005 hebben
ze ons bijvoorbeeld een budget gegeven om een Orphanimo!!-decor
te bouwen (de O!!-boys hadden op Strip Turnhout een ruimte ingericht
als nostalgisch ogende woonkamer uit de jaren vijftig, pd'h). Wel,
dat decor ligt nu nog steeds bij mij op zolder. (Op dreef)
Waarom zou Standaard Uitgeverij dat decor niet gebruiken op de Boekenbeurs?
Ermee uitpakken voor een groot publiek en zo ook eens de reeks bestoefen,
vertellen aan de mensen dat ze het echt goed vinden. We hebben het voorstel
gedaan, maar we weten nog niet wat de uiteindelijke beslissing zal zijn.
Tv is ongetwijfeld ook goeie promotie?
Jullie werden zelfs twee keer uitgenodigd bij KETNET...
Ivan: Niet helemaal, we waren er op eigen uitnodiging.
We hebben er zelf moeten voor lobbyen.
Oké, dit is jullie reclameblok.
Vertel ons maar eens wat de sterkte, de aantrekkingskracht van Orphanimo!!
is.
Ivan: Het verhaal. Zoek maar eens een kinder- of jeugdreeks
met een verhaal dat zo gelaagd is en verschillende leeftijdsgroepen
aanspreekt. Dat vind je niet. En het niveau en de mate van detail van
de decors, daar kunnen er niet veel aan tippen in onze doelgroep. Elk
lijntje van een houten plank, elk scheurtje in de muur wordt getekend.
Het is af. Wat ook uniek is, voor een kinderstrip, is het feuilletongegeven.
Het maakt het wat veeleisend, maar we geven ook veel terug. Een kind
dat Orphanimo!! leest, is meteen fan. En tot slot: het grote
avontuur. Bij ons krijg je een avontuur dat ook volwassenen kan aanspreken.
En ik vind dat je dingen ziet die je nog nergens hebt gezien: een ouwe
Chevy op ski's, een luxe cruiseschip dat nucleair afval vervoert en
dumpt of een rouwproces gespreid over twaalf albums van een jeugdreeks.
Ik heb het allemaal nog niet gezien. Wat ik wel al heb gezien, is een
schip in een grot. Onder andere in Storm of Chick Bill
kan je dat ook terugvinden (ook nog in bijvoorbeeld Sabels en Galjoenen
en zelfs in Suske en Wiske werd dat idee al gebruikt, pd'h). Maar
dat maakt het idee daarom niet slecht. Het hangt ervan af wat je ermee
doet. Het oorspronkelijke idee was trouwens om er een drakkar van te
maken en meerbepaald het schip van Eric de viking die Noord-Amerika
ontdekte. Het belangrijkste plaatsje van Amerika, de plaats waar het
schip ligt waarmee Amerika ontdekt werd, lag dus onder het huis van
de wezen. Dat is dan niet doorgegaan.
Luc: Met een piratenschip hadden we ook meer mogelijkheden.
Die kanonnen bijvoorbeeld...
Ivan: Ja, en ook: een vikingschip van 1000 jaar oud,
dat moet ook al volledig rot zijn, terwijl een piratenschip van 500
jaar oud misschien nog wel net kan (lacht).
Dé grote troef, het grote raadsel
is natuurlijk het mysterieuze lot van Jimjim (het vriendje van Alice,
die bij een actie op zee verdwenen is en waar we via flashbacks steeds
meer over te weten komen, pd'h). Komen we dat nog te weten?
Luc en Ivan: (in koor) Natuurlijk!
Luc: De fans slingeren trouwens de wildste theorieën
naar ons hoofd. Er is er zelfs al één geweest die er boenk
op was. Maar we zwijgen tegen iedereen als vermoord.
Ivan: Of als vermist, om in de Jimjim-sfeer te blijven
(lacht).
Vertel eens, wat is de meest wilde theorie
die jullie al gehoord hebben?
Ivan: (na lang nadenken) In de allereerste
flashback zie je een man met een sigaar de opdracht geven om "schoon
schip" te maken van "dat vuiltje dat op ons dek is aangespoeld"
(Jimjim dus, pd'h). Daar Vallalkozo een sigarenrokende medemens
is, leggen veel kinderen de link en beschuldigen ze hem er van Jimjim
vermoord te hebben. Nu is de vraag natuurlijk, is het een beginnersfout
die we maakten of hebben we het er speciaal ingestoken om de lezers
op een verkeerd spoor te zetten? (geheimzinnig lachje)
Luc: Als er zo eens iemand te dicht bij de plot zit,
aarzelen we ook niet om wat bij te sturen, zodat hij of zij toch terug
wat verward wordt en begint te twijfelen.
Ivan: Omdat de stoel van Vallalkozo lijkt op het kapsel
van Trish, denken er heel wat fans dat hij de vader is van Trish. Alleen
de dotskes ontbreken nog aan de stoel anders was het helemaal
verkocht, zeggen ze ons dan (lacht).
Luc:
Dat was eigenlijk wel een oorspronkelijk idee, hé, dat één
van de wezen de zoon of dochter was van Vallalkozo. Die moest dan kiezen
tussen zijn of haar echte vader en Alice. Zo konden we een soort spanning
creëren tussen de kinderen. Vandaar ook bijvoorbeeld dat in het
achtste album Vic een keer wordt losgemaakt van de groep. Om eens een
spanning te creëren door die groep uit mekaar te trekken.
Luc, je zei daarnet dat jullie wel eens
het verhaal bijsturen, indien nodig. Gebeurt dat wel meer? Ook op aangeven
van derden? De uitgeverij? Of de fans?
Luc: Niet meteen dat ik weet.
Wij hadden dat gevoel wel zo een beetje
bij JayJay, die in het begin niet echt praat zoals een driejarige peuter
en pas in latere albums eerder een brabbeltaaltje begint uit te slaan.
Is dat niet bijgestuurd op aangeven van de 'achterban'?
Luc: Eigenlijk was het gewoon veel plezanter om hem
zo te laten praten. En realistischer. Het is eigenlijk gewoon heel natuurlijk
zo geëvolueerd.
Wat opvalt aan Orphanimo!! is
de veelheid aan personages. Hebben jullie daar nog nooit op gevloekt?
Ivan: Nee, die personages, elk met hun eigen karakter,
zijn ook nodig in het verhaal. Als iemand aan een maffe actie begint,
zal het Vic zijn. Als er iemand relativeert, of de logica van iets inziet,
is dat Sharp,... JayJay wordt trouwens ook alsmaar slimmer en komt ook
vaak met een oplossing aanzetten...
Hoe zijn de figuren uit Orphinamo!! ontstaan eigenlijk?
Ivan: Het is eigenlijk supersnel gegaan. Het moet op
een avond geweest zijn, denk ik. Ze stonden heel snel op papier.
Met namen en al?
Ivan: Jups.
Luc: Trish kwam eigenlijk van het Franse "tricher",
zeuren. Oorspronkelijk was ze ook zo een beetje. Meer gothic, met spinnen
en zo. Een beetje meer Addams Family-achtig eigenlijk. Maar
uiteindelijk is het dus niet helemaal zo geëvolueerd. De spinnen
zijn een hermelijn geworden (lacht).
Ivan: Gri-Gri ging ook meer voodoo zijn, met van die
doodskoppen.
Nog andere wezen die sterk geëvolueerd
zijn?
Luc: Ja, JayJay was eerst zo een dikkerdje.
Ivan: Ja, dat was zo in de oerversie van de animatiereeks.
Toen we aan de strip begonnen, heb ik gezegd; "Die dikke moet eruit".
De Lustige Kapoentjes hadden een dikkerdje, De Ravottersclub
van Tibet,... Het werd gewoon iets teveel een typisch
kinderclubje. Ik heb dan voorgesteld om de dikzak eruit te halen en
te vervangen door een baby. Dat is eigenlijk een goeie zet geweest,
want zo hebben we heel wat jonge kinderen bereikt.
Luc: Sharp, die was oorspronkelijk verlamd aan z’n
benen. Die zou dan in een rolstoel tjokvol gadgets zitten.
Ivan: Ja, we hadden bijvoorbeeld van die Leonardo
da Vinci-achtige uitklapvleugels voorzien. Uiteindelijk hebben
we dat laten vallen, omdat het wat teveel Inspector Gadget werd.
Als iemand op de kluit over zulke foefjes zou beschikken, zouden de
wezen altijd kunnen winnen.
Luc: Je krijgt zo een soort Jerommeke, eigenlijk. Eentje
die altijd wint. We hebben toen afgesproken dat ze dingen moesten maken
met dingen die voorradig waren, bijvoorbeeld een stofzuiger, of een
ballon. Oké, we tarten wel eens de wetten van de fysica...
Ivan: Het is eigenlijk wel raar dat we daar weinig
worden over aangesproken. Hoe kan die bouwput op één nacht
worden gegraven, zonder dat ze daar iets van horen? Een ballon die een
kluit, een huis en een boot naar boven trekt. Eigenlijk vraagt niemand
daar iets over.
Hoe komt het dat die ballon...
Luc: (lacht) Eigenlijk was het de bedoeling
om heel het gevaarte te laten besturen met koorden, vanuit hun clubhuis.
Ik weet niet of het opgevallen is, maar dat is ook het doel van dat
raampje in hun clubhuis. Als je het in zijn geheel bekijkt, was het
de bedoeling om zoiets te krijgen (begint te schetsen). Het
is nu wel niet zo goed getekend, maar ken je deze vorm?
(starend naar de schets) Euhm,
nee?
Luc: Dat is de Millennium Falcon uit Star Wars.
De kinderen zouden de ballon dus besturen vanuit de cockpit van de Millennium
Falcon. Zo zitten er nog wel een aantal knipogen in, die we ooit nog
wel eens op de website zullen zetten.
Ivan: In het eerste deel filmen ze bijvoorbeeld die
blote poepkes met die kleine zeppelin. Dat is eigenlijk al de voorbode
van die grote zeppelin, later in het verhaal.
Het is al een paar keer gevallen, jullie
hebben wel een heleboel best originele ideeën.
Luc: Ach, alles is al eens gedaan, en het komt erop
aan om de dingen wat fris te vertellen. We merken eigenlijk vaak dat
we bepaalde ideeën hebben en dat we die ideeën even later
in de cinema zien opduiken, of toch dingen die erop lijken. Niet dat
die dan van ons gepikt zijn, maar het voelt toch telkens wat wrang.
Zoals?
Luc: Ons eerste project bijvoorbeeld was A Spider’s
Quest —de Nederlandse titel was De Kruistocht op Acht
Poten — waar we vertrekken van de oermoeder van de spinnen
(Arachne, gestraft door Athena: omdat ze beter kon weven dan zij werd
ze veranderd in een spin), die vastzit in een dropje amber. En toen
verscheen Jurassic Park van Spielberg, met
die mug in die amber. Net hetzelfde gegeven, dus.
Ivan: (haalt een map boven) Kijk, hier ben
ik al zestien jaar mee bezig, sinds mijn burgerdienst eigenlijk. Een
filmproject.
Da Vinci...
Ivan: Ja. Nu met De Da Vinci Code kan ik het
wel schudden, natuurlijk... Ook al gaat het over een totaal verschillend
aspect (Mijmert) Onlangs was ik aan het zappen en kwam ik terecht
op CNN: zie ik zelfs het verhaal dat in mijn film wordt
verteld, haast letterlijk afgespeeld worden! Die gast zijn leven werd
eigenlijk verteld in mijn film (zucht). Nu ben ik bezig aan
een stripversie ervan en ik hoop dat het Steven (D’Hondt,
pd'h) wordt, die voor de tekeningen zorgt. Ik wacht geduldig af.
Jullie denken nogal ver op voorhand jullie verhaallijnen uit. Als jullie
dan zo een idee dat bijvoorbeeld in album 10 of zo komt, plots zien
op televisie of in een film, passen jullie dat dan aan in jullie strip?
Ivan: Dat is eigenlijk nog nooit nodig geweest.
Luc: Mocht het gebeuren, dan zouden we eerst kijken
wanneer dat album precies zou gaan verschijnen. Als er genoeg tijd tussen
is, kan het misschien wel blijven, anders moeten we het aanpassen.
Ivan: We hebben ook al het gevoel gehad dat ideeën
van ons echt achteraf gebruikt werden in een film. Dat het toeval soms
echt te groot is. A Bug’s Life bijvoorbeeld, die olifantkever
met de hyperkinetische vlo, of die lichtgevende vliegjes. Onze animatiedossiers
hebben bij Disney en Warner Bros op
tafel gelegen... Dan stel je je toch wel eens vragen.
Kan je die ideeën dan niet deponeren,
eigenlijk?
Luc: Die zijn gedeponeerd. Maar als ze een klein stukje
nemen en ze passen dat wat aan... Tja, dan heb je geen verhaal, natuurlijk.
Ivan: Zelf als het waar zou zijn dat het idee van ons
gepikt is, dan nog kan je gewoon niet tegen die grote Amerikaanse firma’s
procederen.
Madonna heeft toch ook die rechtszaak verloren.
Ivan: (lacht) Ja, stel je voor. A Bug’s
Life mag niet meer in Vlaanderen verkocht worden!
Dankzij de mannen van Orphanimo!!
(hilariteit)
Het beste is dus eigenlijk om zoveel mogelijk over jullie ideeën
te zwijgen?
Ivan: Ja, misschien. Zullen we dat dan nu maar doen?
(lacht)
Toch maar niet. Het is eigenlijk niet erg
verwonderlijk dat jullie veel ideeën hebben. Wat ons opviel, bij
het lezen van de biografieën op jullie site: jullie hebben alledrie
een erg brede en ook nog eens een erg verschillende achtergrond. Dat
leidt ongetwijfeld ook vaak tot discussies. Waar gaan jullie zwaarste
discussies over?
Ivan en Luc: (in koor) De vrouwen! (hilariteit)
Luc: Even serieus, ik denk dat elk Orphanimo!!-verhaal
een compromis is. We zijn drie verschillende mensen met drie verschillende
karakters en dat leidt wel eens tot discussies.
Ivan: Een voorbeeldje van zo’n discussie: in
het eerste album tekenen de Orphanimezen een karikatuur van Vallalkozo
op zijn wolkenkrabber, zijn logo (een raam in de vorm van een V,
pd'h) hangt ter hoogte van zijn kruis. En net daar staat Vallalkozo
naar beneden te kijken. De oorspronkelijke tekst was: "Ik weiger
om voor lul te staan!". Luc had moeilijkheden met het woord "lul"
in een kinderverhaal en stelde voor om "Ik weiger voor joker te
staan" in de plaats te gebruiken. Tja, dan ontkracht je de sterkte
van het beeld. Uiteindelijk werd het perfecte compromis: "Niemand
zet Vallalkozo in zijn onderbroek!" (lacht) "Onderbroek"
is nog altijd leuk voor de kids. Et voilà, de toon en de grap
waren gered!
Luc: We hebben ook elk onze eigen manier van verhalen
vertellen. Ik wil vaak wat meer gevoel, Ivan zoekt net wat meer structuur,
terwijl Miek heel veel actie wil en wat minder blabla.
Gelukkig vinden we altijd een gulden middenweg die iedereen —
en dus ook de fans — tevreden stelt.
Wij genieten trouwens echt van die leuke foto’s op de achterkaft.
Ook het resultaat van vruchtbare dicussies?
Luc: Die foto’s zijn altijd het resultaat van
een brainstormsessie tussen ons drie. Ik ben wel diegene die alles bij
elkaar Photoshopt.
Vooral die onder water was best cool.
Luc: Vooral als je weet hoe Miek’s vrouw hem
bewerkt heeft met een haardroger om het gewenste effect te verkrijgen.
Hij lijkt op die foto zelfs een beetje op Nummer 17 uit Robert en
Bertrand. (hilariteit)
Wat zijn jullie toekomstplannen? Luc, we konden iets lezen over een
kinderboekenproject?
Luc: O!! slorpt voorlopig al mijn tijd op.
Andere projecten zijn voorlopig aan de kant geschoven. Al zou ik best
wel eens een Ivanhoe of El Cid willen doen voor de
Classix-reeks.
Hopelijk leest Standaard Uitgeverij mee!
En jij Ivan?
Ivan: Natuurlijk in de eerste plaats O!! en
zijn vervolg, en dan ook de Kriegels, met Steven D’Hondt.
Dat wordt trouwens een nieuwe reeks, los van de Getekend, Marc de
Bel-reeks. Er zullen drie albums per jaar verschijnen. Verder is
er nog een verhaal over de Eerste Wereldoorlog, ik ga een soldatendagboek
verstrippen.
Alleen?
Ivan: Ja, veel decors, he. Dat lukt nog wel.
Luc: Het is dan ook allemaal kapot, hé (lacht).
En stukken mens op een slagveld tekenen, dat zal hij ook wel kunnen
(lacht).
Ivan: Het was sowieso een erge tijd, toen. Dus als
het ook nog eens erg getekend is, kan dat eigenlijk geen kwaad (lacht).
Slotvraagje: hoe gaan jullie eigenlijk
om met kritiek?
Ivan: (kurkdroog) Luc pakt gewoon zijn riot
gun...
Luc: (grijnst) Veel hangt wel af van het feit
of de kritiek al dan niet gegrond is. Met kritiek die degelijk geargumenteerd
is, kan ik gerust leven. Nog verdere commentaar, heren?
Neuh... Hadden we al gezegd dat Orphanimo!!
de beste jeugdreeks van de voorbije decennia was? (badend in
het angstzweet af)
>
PETER D'HERDT — 16 september 2006
|