INTERVIEW
met MIDAM & ADAM
— 6 december 2008 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Midam & Adam — Dupuis / Soleil
/ Midam Productions
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact < |
Tere zieltjes
als we zijn, kregen we bij het lezen van Game Over 3 medelijden
met de tot in de eeuwigheid tot verliezen gedoemde Barbaar, het hoofdpersonage
van de sublieme gagreeks waarin geen enkel onvertogen woord over de
lippen van de personages rolt. Volgens Midam (links op de foto) is het
de populairste tekstloze stripreeks ter wereld. Tekst en uitleg verlangden
we nu wel van tekenaar Adam en medebedenker Midam over Game Over,
blood & gore, Vlaamse kunst en Suske en Wiske.
"Het is niet omdat men een
film ziet of een strip leest met uitpuilende darmen dat men een psychopaat
wordt."
In het derde deel van Game Over zaten precies meer afgehakte
ledematen, gehalveerde lichamen en uitgerukte ogen. Plezant om te tekenen?
Midam: "Ik hou niet van geweld in het leven. Maar
hier praten we wel over een virtueel leven. Dus is het wel amusant.
Als er meer afgehakte ledematen en bungelende ingewanden te zien zijn
dan heb ik dat niet opzettelijk gedaan..."
Adam: "Zolang het om te lachen is, vind ik het
plezant, ja."
Vanwaar komt die vrijheid? Heeft Dupuis
er nooit commentaar op geleverd? En jullie lezers of hun ouders?
Midam: "Nee, ik krijg geen opmerkingen over het
geweld in Game Over want ik denk dat iedereen door heeft dat
het wel degelijk om een virtueel universum gaat. Geweld bestaat, het
maakt deel uit van de mensheid. Maar het is niet omdat men een film
ziet of een strip leest met uitpuilende darmen dat men een psychopaat
wordt. En tegelijk betekent het niet dat het lezen van een Disney-strip
door een seriemoordenaar hem menslievender maakt."
Adam: "Ik heb ook nooit commentaar gekregen van
ouders van lezers, integendeel. Ik denk dat iedereen ziet dat het niet
om gratuite wreedaardigheid gaat, maar om humor. Wat Dupuis betreft,
zijn ze eerder tevreden als ze de verkoopcijfers zien."
Blood & gore
zijn ook populair in films zoals de recente Saw-, Hostel-
en Final Destinations-filmreeksen. Is er een invloed van deze
films?
Midam: "Niet echt. Ik heb Saw gezien
en eerlijk gezegd vond ik het veel te gewelddadig! Ik was een grote
fan van horrorfilms, maar ik volg het met het ouder worden niet meer
zozeer. Ik moet bekennen dat de nieuwe filmtendens, met Saw
bijvoorbeeld, echt te gorig is. Ik vraag me af wat men binnen tien jaar
zal tonen. Het lijkt erop dat we de grens van het toelaatbare hebben
bereikt."
Adam: "Ik kijk niet veel naar horrorfilms anders
zou ik er nachtmerries van krijgen. Ik ben daar erg gevoelig voor."
Niettemin merken wij een plezier
om de kleine Barbaar en zijn vriendin, de prinses, zo wreed mogelijk
te doden... Wat doen jullie in het weekend? Werken in de tuin?
Midam: "Hé ja, ik houd van tuinieren! Ik
ben gepassioneerd door bonzaïboompjes en ik hou me daar heel graag
mee bezig..."
Adam: "Ik werk in het weekend zoals tijdens de
week."
Eind
november 2008 is een nieuw game uitgekomen van Kid Paddle voor
Nintendo DS en Wii. Spelen jullie nog andere spelletjes? Welke games
zijn jullie favorieten?
Midam: "Ik speel geen games. Ik speelde ze vijftien
jaar geleden toen ik Kid Paddle creëerde, maar ik leerde
snel dat het veel tijd kost en dat het totaal contraproductief was.
Games waren niet meer dan een voorwendsel om Kid te creëren.
Ik wilde vooral geen grappen maken die enkel gamespelers aanspreken."
Adam: "Flight Simulator van Microsoft
vind ik wel goed... Geen gore!"
Het lijkt ons niet evident om tekstloze
grappen te verzinnen. Op jullie website plaatsten jullie een oproep
aan de lezers om ideeën te leveren (en er nog een paar honderd
euro voor ontvangen ook!). Heeft dat geen resultaten opgeleverd? In
Game Over 3 zag ik enkel de namen van jullie twee en Noblet
als scenaristen.
Adam: "De gags van de website verschijnen in deel
4."
Midam: "De website www.gameoverforever.com
loopt formidabel goed! Toen de site online stond, was ik bijna klaar
met O, wat Schattig van Game Over. Ik had er nog slechts
één gag voor nodig, dus nam ik er een van de website.
Deel 4, waarmee ik nu bezig ben, is bijna helemaal samengesteld met
gags van de site."
Noblet is een nieuwe naam. Anderen, zoals
Bercovici en Virginie Augustin (tekenares van Alim de Leerlooier)
hebben ermee gekapt, neem ik aan. Was het te moeilijk voor hen?
Adam: "Ze werden het moe, denk ik."
Midam: "Met Game Over is het steeds hetzelfde
om grappen te verzinnen. In het begin hebben de scenaristen veel ideeën,
maar na verloop van tijd wordt dat minder. Daarom ben ik erg tevreden
met www.gameoverforever.com.
Dankzij de website kan ik er de beste grappen uithalen. Het is een onuitputtelijke
bron van inspiratie voor me."
Midam, bij de verschijning van Game
Over 2 beweerde u dat de serie wellicht de populairste tekstloze
reeks was ter wereld. Hebt u ondertussen een voorbeeld gevonden die
deze bewering tegenspreekt?
Midam: "Nee, ik heb er geen gevonden en niemand
heeft me sindsdien kunnen tegengesproken. In ieder geval is van alle
tekstloze strips die bestaan in de Franstalige gebieden Game Over
de meest gelezen ter wereld!
Geen dialogen, maar wel geluid.
Welke is jullie favoriete onomatopee (en da's dus een klanknabootsing)?
Midam: "Hhhhhhhhhiiiiiiiiiiiiiii!"
Adam: "SBREUM."
We worden er doof van. Nu iets anders.
Een half jaar geleden verscheen het eerste deel van Harding Was
Here. Jammer dat uitgeverij Soleil het niet vertaalde want er is
een grote aanwezigheid aan Vlaamse en Nederlandse elementen. Als Bruggelingen
verbaasde het ons om over Van Eyck te lezen, maar ook over Van Gogh,
Rembrandt en Nicolaes van Galen in deze context. Vanwaar deze locaties
en schilders? Zijn jullie grote liefhebbers van de klassieke schilderkunst?
En kennen jullie Vlaanderen goed?
Midam: "Ik kies niet voor een schilder, maar voor
een schilderij dat een schaduwkantje kent in de geschiedenis van het
werk. Door Harding in de tijd te laten reizen belicht ik bepaalde mysteries
die rond het schilderij hangen. De Geslachte Koe van Rembrandt
bijvoorbeeld is altijd een mysterie geweest want het correspondeert
niet met de thema's waarmee Rembrandt gewoonlijk werkte. Men vraagt
zich nog steeds af waarom hij een geslachte koe schilderde. Ik
heb dus de vrijheid genomen om er via Harding een verklaring aan te
geven en alle historische feiten omtrent Rembrandt te respecteren. Hoe
dan ook interesseer ik me in het algemeen voor de kunst anders leek
het me moeilijk om een verhaal als Harding Was Here te maken.
Wat mijn kennis over Vlaanderen betreft: ik ben een Belg. Ik geloof
dat ik goed genoeg mijn land ken. En Vlaanderen maakt daar een deel
van uit."
Adam: "Dat het album niet is vertaald, komt door
de uitgever. Als het een succes wordt, komt dat er misschien nog van,
hoop ik (helaas, Soleil vertaalt niet zelf albums naar het Nederlands,
ds). Zelf ben ik een grote liefhebber van de Vlaamse kunst en ik
ken heel goed het Vlaamse kunstpatrimonium, vooral Brugge dat ik geweldig
vind. Het is het patrimonium van België en dus van mijn land."
In een interview citeerde u de naam van
de Gentse schrijver Jean Ray, Midam. U kent meer van Vlaanderen dan
de Vlamingen zelf!
Midam: "Dat weet ik niet, maar ik las alle Harry
Dicksons van Jean Ray!"
Adam: "Ik lees momenteel Malpertuis (een roman
van Jean Ray, ds). Grandioos!!!"
En het was u, Midam (hier vergisten
we ons van naam), die een grote fan was van Willy Vandersteen en
de Teletijdmachine van professor Barabas uit Suske en Wiske.
Was dit de aanleiding voor Harding Was Here? En wat zijn volgens
u de sterkste punten van Suske en Wiske?
Adam: "Dat was niet Midam, maar ik, Adam. Ik lees
Suske en Wiske graag want deze serie vertegenwoordigt voor
mij wat een populaire reeks voor een groot publiek moet zijn, met geweldige
personages, vooral Lambik. Het bevat een specifiek soort humor en het
universum van Vandersteen deed me altijd dromen."
Midam: "Wat mij betreft, creëerde ik Harding
Was Here om eens iets anders te doen dan Kid Paddle en
Game Over. Ik had zin om een ander verhaal te vertellen en
het op een semirealitsische manier uit te laten werken."
Midam, voor het succes van uw reeksen moest
u uw andere hobby's laten varen, muziek en goochelen. Met spijt? Met
welke auteurs speelde u samen in de Boys' Band (dessinée)? En
waar komt die fascinatie voor het goochelen vandaan?
Midam: "Ik heb er geen spijt van, hoor. Muziek
maakte een deel uit van mijn leven. Ik zat tien jaar lang in de Boys'
Band (dessinée) met Gazzotti, Janry,
Delporte, Batem, Borrini,...
Daarna kreeg ik andere interesses. En de reden waarom ik gefascineerd
was door goochelen, komt door het feit dat het eerst en vooral de mensen
fascineert."
Adam, komt er nog een dag dat u aan een
eigen serie werkt zoals in uw begindagen voor het weekblad Robbedoes?
Of voor een game zoals Outcast waar u aan meehielp?
Midam: "De toekomst zal het uitwijzen. Maar op
dit ogenblik heb ik werk genoeg met de twee series. En omdat ik het
graag doe, bid ik dat dit blijft duren."
Nog veel succes allebei en veel plezier
bij het bedenklen van nieuwe martelingen voor jullie personages...
>
DAVID STEENHUYSE — 6 december 2008 |