|
|
|
|
|
Hierboven
staat de volledig vertaalde bibliografie van
het duo Mezzo + Michel Pirus.
Twee bindende factoren zijn misdaad en uitgeverij
Sherpa die de albums uitbracht.
Naar aanleiding van de verschijning van Hold-Up
legden we nevenstaand interview af met de
Franse scenarist Michel Pirus.
BIO MICHEL PIRUS
Michel Pirus werd geboren op 21 februari 1962
in Thionville. Zijn doortocht op de school
van schone kunsten in Reims draaide uit op
een fiasco. Zijn voorliefde voor de cinema
stak stokken in de wielen. Na zijn militaire
dienstplicht startte hij bij het striptijdschrift
Métal Hurlant waaruit het
cartooneske album Rose Profond vloeide
in 1989. Vervolgens werkte hij een eerste
keer samen met tekenaar Mezzo aan meer volwassen
verhalen, meerbepaald voor Frank Margerin
Présente. Met het tweeluik Les
Désarmés (een tweeluik
dat twintig jaar later een herwerkte, integrale
versie kent en vertaald wordt als Hold-Up)
zette de samenwerking zich verder. De gangsterstrips,
nu als afgeronde verhalen per album, volgden.
Te beginnen met Twee Killers en later
Mickey Mickey. Op hetzelfde moment
van Twee Killers publiceerde Pirus
bij Delcourt Plip, la Planète Rectangle
als eerste album in de jeugdcollectie Delcourt
Jeunesse. Het album was bedoeld voor
een groot publiek, niet alleen voor kinderen.
De Vliegenkoning is de recentste
creatie van beide heren. In 2011 moet deel
2 verschijnen van de trilogie.
© illustraties: Mezzo + Michel Pirus
/ Sherpa
Tekst: David Steenhuyse |
|
|
|
Michel
Pirus
"Ik
probeer elektriciteit op te wekken met woorden.
Een magnetische en sensuele muziek die de
lezer opnieuw en opnieuw wil beluisteren."
|
Waarom
fascineren gangsterverhalen al zo lang auteurs en
lezers?
Michel Pirus:
"Het zijn Griekse tragedies of Shakespeariaanse
drama's die blijven bestaan onder een andere vorm.
De politie en de gangsters vervingen mytghische
figuren uit het verleden, helden, koningen, ridders...
Eigenlijk zijn het de misdaad en de dood die mensen
fasineren. Sinds altijd al. Kaïn en Abel."
In Hold-Up is geen enkel personage
een klassieke held. Niemand is een goeie tussen
de slechteriken. De personages zijn zwart of héél
zwart. Is dat geen beproeving voor de lezers?
Michel Pirus:
"Het is waar dat er in Hold-Up geen
goeien zijn. Ze vervelen me, ze zijn vlak, ik weet
niet wat ik ermee moet aanvangen. In Frankrijk zegt
men vaak dat men geen literatuur kan maken met goeie
gevoelens. In mijn geval is dat zeker waar. Maar
eerder dan zwart zou ik zeggen dat de personages
losers zijn.
Een beproeving voor de lezers... Weet je, van zodra
ze dit genre van albums openen, weten ze waar ze
zich aan kunnen verwachten. De meeste striplezers
sluiten onze albums meteen. Het is eerder een beproeving
voor ons."
Voor geen enkele van de gangsters is er
een happy end weggelegd. Is er een moraal in dit
alles?
Michel Pirus:
"Ik weet het niet. Wat je ook maakt, er zal
altijd wel iemand zijn die een moraal vindt in je
werk. Mocht ik Hold-Up vandaag geschreven
hebben, zou er misschien minstens één
personage zich uit de slag getrokken hebben."
Ook in De Vliegenkoning stelt u
een Amerika voor vol geweld en seks, met kleine
en grote drama's.
Michel Pirus:
"De Vliegenkoning speelt zich af in
Europa, maar iedereen gelooft dat het zich in Amerika
afspeelt. Het maakt niets uit... Ik weet niet of
er wel zo veel geweld is. Eerder een mix van woede,
onbehaaglijkheid en onmacht. De onbehaaglijkheid
van de middenklasse in een westerse maatschappij.
Zwakke mensen die onbekwaam zijn om de zaken te
relativeren. Bereid tot alles voor een armoedige
inzet. In De Vliegenkoning nemen de kleine
drama's van het bestaan grotere proporties aan,
het worden rampen. De bespottelijkheid ervan wordt
iets lyrisch. Er gebeurt niets bijzonders, als je
er niets in ziet. Maar de tekst dompelt je onder
water en de tekeningen zijn in your face.
En zo voel je je nooit op je gemak tijdens het lezen.
Wat de seks betreft... Dat is vandaag alomtegenwoordig.
Het leek me natuurlijk om het erover te hebben.
Het komt alleszins minder aan bod dan bij Crumb."
|
Woorden
als muziek in De Vliegenkoning 1. |
Er doen veel personages in mee. Net genoeg voor
de lezer om het overzicht niet te verliezen. We
veronderstellen dat het verhaal niet in een paar
weken tijd is geschreven.
Michel Pirus:
"Heb je het nu over Hold-Up of over
De Vliegenkoning?... In beide albums zijn
er veel personages. Eigenlijk interesseert de intrige
me niet erg veel. Als je erop let, lijkt het verhaal
soms banaal. Voor mij is de intrige of het verhaal
niet meer dan een voorwendsel. Wat mij interesseert
zijn de verhoudingen tusen de personages. Die moeten
voor ons sterk genoeg zijn om de intrige te vergeten.
Ik doe er verschrikkelijk lang over om te schrijven.
Ik kan uren zwoegen op één zin, vooral
bij De Vliegenkoning. Er gebeurt dus niet
bijster veel in De Vliegenkoning, weet
je wel, maar nochtans is er veel spanning aanwezig.
Dat komt door de tekeningen, maar ook door de keuze
van de woorden. Ik probeer elektriciteit op te wekken
met woorden. Een magnetische en sensuele muziek
die de lezer opnieuw en opnieuw wil beluisteren.
Het verhaal of de intrige zijn van minder belang
als de muziek van de woorden goed klinkt."
De sfeer en de vertelwijze leunen aan bij
die van Quentin Tarantino. Maar we leerden dat Hold-Up
dateert van vóór Reservoir Dogs?!
Wat dacht je toen de film in de cinema kwam?
Michel Pirus:
"Ik zei tegen mezelf dat Tarantino bekender
ging worden dan ons! (lacht)... Serieus
nu, ik hou van Reservoir Dogs en ik ben
tevreden om vast te stellen dat we toen bij de filmtrend
aanleunden. Het probleem was dat Hold-Up
een strip is en voor de stripwereld was het te vroeg.
In die tijd waren gevleugelde paarden bereden door
prinsessen met grote borsten gemeengoed. Dat duurt
nog altijd, maar ondertussen hielpen vele films
en tv-series lezers om andere soorten strips te
proberen. De graphic novel kwam toen ook op. Als
Hold-Up een film was, haalden we wellicht
vierduizend bezoekers. Dat is hetzelfde als onze
verkoop in Frankrijk. En dat voor drie jaar werken.
Strips maken is een hondenstiel. Het grote publiek
is heel conservatief en staat maar moeilijk open
voor wat het niet kent. Het voelt zich meer verbonden
met helden van reeksen dan met diens auteurs. Men
gaat de nieuwe van Scorsese bekijken,
maar men leest de laatste Asterix."
|
Inspiratie
voor de montage van het vuurgevecht in Hold-Up
vond Pirus in de film Die Hard. |
In elk geval leest Hold-Up als een film.
Dacht u aan filmbeelden toen u het verhaal schreef?
Michel Pirus:
"Ja, al mijn verhalen heb ik eerst in beelden
bedacht. Ik maak de bladindeling en schrijf de tekst.
Voor mij zijn de twee onlosmakkelijk verbonden.
De taal van een strip is tekst en beeld. Als een
scenarist het ritme van een vertelling wil beheersen,
moet hij zich bezighouden met wat er te zien is
in de prenten. Mezzo zegt soms dat hij de acteur
is en dat ik de regisseur ben. Ik denk dat dit waar
is. Ik kom er veel in tussen, in elke fase van het
album. Tot zelfs de lay-out toe.
Hold-Up doet inderdaad veel denken aan een
film terwijl De Vliegenkoning meer weg
heeft van een tv-serie van HBO
(de Amerikaanse kabelzender die verantwoordelijk
is voor series als The Sopranos, Six Feet Under,
Deadwood, Mad Men,... ds). Hold-Up
is geïnspireerd op Amerikaanse film noirs van
de jaren 1950, door The Wild Bunch van
Sam Peckinpah, maar ook door Die
Hard van John McTiernan. De
montage van die film is ongelooflijk, het beinvloedde
me voor het vuurgevecht na de bankoverval."
Mocht Hold-Up verfilmd raken, aan
welke acteurs en actrices denkt u dan meteen om
de rollen te spelen?
Michel Pirus:
"Ik zou heel graag hebben dat het verfilmd
wordt, maar ik twijfel er een beetje aan. De acteurs
waar ik aan denk zijn allemaal dood. Warren
Oates, Elisha Cook Jr,
Farley Granger die uitstelkend
zou zijn in de rol van Jack,... Toch zie ik iemand
als Steve Buscemi in de rol van
Clayton. Tegenwoordig ga ik niet meer naar de bioscoop
en ik ken praktisch geen namen meer van acteurs
van vandaag. Tv-series als Six Feet Under, Mad
Men en Breaking Bad zijn interessanter
geworden dan films."
Waarom hebben jullie eigenlijk een album
van twintig jaar geleden herwerkt?
Michel Pirus:
"De oorspronkelijke editie van Hold-Up,
in twee delen, was uitverkocht. Omdat De
Vliegenkoning een beetje succes kende, besloot
onze uitgever om Hold-Up in één
album uit te geven. De pagina's waren verouderd,
een opfrissing was nodig."
Wat zijn de grootste verschillen tussen
de twee versies. Er is toch al zeker een verschil
in kleur. Nu ziet alles er grijzer, zwaarder, matter
en verzadigder uit. De hemel bijvoorbeeld heeft
een onaangename kleur om eronder te rijden, laat
staan eronder te leven. Het verschil tussen vers
en opgedroogd zweet is bijna voelbaar.
Michel Pirus:
"Tekenaar, inkleurder, scenarist... We zijn
sindsdien allemaal geëvolueerd. En we hebben
verbeterd waar mogelijk. Wat vooral een vooruitgang
kende, is het digitale werk. Zonder computer was
het niet mogelijk. We zouden medewerkers nodig gehad
hebben zoals Hergé die bepaalde
albums van Kuifje hertekende. We probeerden
het album zo cohertent mogelijk te maken. De tijd
helpt om fouten van toen op te merken en het is
een kans om ze recht te zetten. Het meest zichtbare
werk is de inkleuring. Ruby is
een grote inkleurster. Haar kleuren zijn heel elegant.
Mezzo heeft veel gezichten herwerkt en voegde decors
toe, vooral in de scène van het vuurgevecht.
Ik friste enkel dialogen op. Frustrerend, want de
scenarist kan niet veel meer corrigeren. Zijn fouten
blijven."
|
In
Hold-Up komt een incestrelatie voor. |
Was het vandaag makkelijker dan twintig jaar geleden
om Hold-Up uit te brengen? We denken nu
aan de incestrelatie die in het oog springt en ook
het meest bijblijft.
Michel Pirus:
"Misschien nemen mensen dit nu makkelijker
aan dan twintig jaar geleden... Ik zou het niet
weten. Die incestrelatie was voor mij enkel een
middel om de donkere en drukkende sfeer in het album
te versterken. Schrijvers als James Cain
of Jim Thompson hebben
het gebruikt in een of twee van hun romans en dat
heeft me beïnvloed. Ik weet niet of ik het
vandaag nog eens zou gebruiken."
Niet alleen Hold-Up, maar ook De
Vliegenkoning en uw andere vertaalde strips
(Twee Killers, Mickey Mickey) zijn heel
Amerikaans. Zijn het graphic novels op z'n Frans?
Michel Pirus:
"Ik heb nooit gedacht in termen als graphic
novel. Men maakt wat men graag doet. We hebben altijd
al onze albums in deze vorm gezien. Voor mij is
het volstrekt logisch.
Het is wel amusant, dat vermeende Amerikaanse aspect...
Dat komt vooral door de tekeningen van Mezzo die
de clair-obscurtraditie van de Amerikaanse comics
nastreeft. Amerika is vooral een generatie-invloed.
Als adolescent zwoeren we bij alles wat Amerikaans
was. De mensen verafschuwden het niet zoals nu meer
het geval is. Films, strips, muziek,... Al wat interessant
was, kwam van daar, en ik was besmet. Er was geen
remedie. Ik houd van de Amerikaanse manier van vertellen,
van hun discipline voor vorm en kader. Ook bij de
Japanners."
Gebruikte je zelf Amerikaanse voorbeelden
of inspiratiebronnen?
Michel Pirus:
"Ik heb duizenden inspiratiebronnen. Van Amerika
en elders. Film noirs van de jaren 1950, David
Lynch, Dan Clowes, Bob
Dylan, de Stones, Kurosawa,
Ozu, fotografen als Robert
Frank of Winogrand...
Op literair gebied hou ik wel van schrijvers als
Burroughs, Selby,
Céline,..."
Kreeg je reacties van Amerikanen?
Michel Pirus:
"Fantagraphics vertaalde De
Vliegenkoning en het woord dat vaak terugkwam
in recensies was 'nihilistisch'. Nihilisten zijn
hypergevoelig. Zij verlangen zo veel van het leven
dat ze zich bij de minste ontgoocheling verraden
voelen en gewelddadig of cynisch worden. Het klopt
dat Eric een beetje zo is. Maar er is ook humor
en poëzie in De Vliegenkoning. Met
Mezzo amuseren we ons vaak met de personages als
we ze in een scène passen. Wat me doet lachen
bij de recensies is de ernst die men aan de dag
legt om dit alles te analyseren."
|
De
Amerikanen vonden De Vliegenkoning (dat
zich niet in de VS afspeelt!) nihilistisch. |
Zijn er andere strips die u graag leest?
Michel Pirus:
"Ik lees bijna geen strips. Ten hoogste diagonaal.
Ik heb er de tijd niet voor. Als ik de tijd neem
om te lezen, dan is dat om een roman te lezen. De
enige strip die ik lees en herlees zonder me te
vervelen, is Kuifje."
De tekenstijl van De Vliegenkoning
deed ons denken aan Charles Burns. Bij Hold-Up
dachten we op een bepaald moment aan Rocco Vargas
van de Spaanse tekenaar Daniel Torres, vooral door
de hoofden en de kaaklijnen. En de strikte paginalay-out
dan weer aan Watchmen. Kunt u ons de evolutie
van uw stijl beschrijven?
Michel Pirus:
"Burns maakt deel uit van de referenties van
Mezzo, maar hij is niet de enige. Mezzo werd ook
beïnvloed door Chester Gould,
Eisner, Crumb of Robert
Williams... Zijn tekenstijl is realistischer
dan die van Burns. Ik ken Rocco Vargas
niet. Wat de paginalay-out betreft, liet ik me toen
inderdaad leiden door Watchmen, ja. Het
is een eenvoudige bladschikking die ervoor zorgt
dat ik me niet te veel vragen hoef te stellen en
die ik sindsdien blijf gebruiken."
In welke richting zou u graag evolueren?
Michel Pirus:
"Een beetje meer naar het oosten (grijnst)."
De cover van Hold-Up ziet eruit
als een uitvergrote versie van een oude comic. De
rastering is een goed idee. Was het niet mogelijk
om de hele strip op zo'n manier te rasteren?
Michel Pirus:
"Ik denk dat het vervelend zou zijn om op elke
pagina met zo'n grote rasterpunten te werken. Het
zou het album een te grote nostalgische uitstraling
geven. Te retro. Bovendien wilden we niet dat het
te verschillend zou zijn van De Vliegenkoning.
Een moment lang moet er een soort overeenkomst zijn
tussen de albums, en dat gebeurt ook door de inkleuring."
Wat zijn uw projecten na het vervolg en
het einde van De Vliegenkoning?
Michel Pirus:
"Ik weet het nog niet. Misschien een afgerond
verhaal met een personage uit De Vliegenkoning.
Een soort spin-off. Een kleiner album, met meer
pagina's en vier of vijf prenten per pagina. In
elk geval houdt De Vliegenkoning er in deze vorm
mee op na deel 3. Op een bepaald moment is het tijd
voor wat anders. Om je te herbronnen. Je hebt er
geen idee van hoeveel energie deze serie kost."
Na dit interview kunnen we ons dat wel inbeelden.
Veel succes ermee. |
|