INTERVIEW
met Kim Duchateau
— 29 juni 2007 —
© De Stripspeciaalzaak • David Steenhuyse
© afbeeldingen: Kim Duchateau © Oogachtend 2007 /
P-magazine, De Vrije Pers, 2007
Dit interview is eigendom van De Stripspeciaalzaak
en mag in geen geval herplaatst of gekopieerd worden zonder voorafgaande
afspraak met de auteur van deze tekst.
> Contact
< |
Misschien kwam het door de paarse kleur of anderzijds door een onbewaakt
moment waarbij onze aandacht toevallig daarheen werd geleid. Maar recent
viel ons in P-magazine op hoe mooi en modieus de lingeriesetjes
en negligés van Esther Verkest wel zijn. Daar wilden we meer
over weten. Ontwerper en tekenaar Kim Duchateau stond ons — zolang
het houdbaar bleef — te woord.
"Dan
doe ik wel eens beroep op mijn vrouw: "doe eens alsof je een beer
vloert met een dubbele nelson bijvoorbeeld". Daar bestaan geen
tijdschriften over."
Hoe
zit dat nu met die sexy kledij, waar haal je je inspiratie vandaan?
Soms blader ik wel eens in de lingeriecatalogi die hier rondslingeren
om inspiratie op te doen, maar even vaak verzin ik de lingerie zelf
— het zelf ontwerpen als het ware. Dat is overigens ook zo voor
de rest van de klerenkast van Esther. Soms documenteer ik me op de huidige
mode, maar dikwijls ook niet. En geef toe, zwarte, witte, rode of paarse
lingerie is toch het mooiste.
Heb je een voorkeur voor een bepaald merk
van lingerie? La Perla, Triumph, Chantelle,...?
Nee,
ik ben niet echt thuis in de modewereld en ken zeker niet alle merken.
De lingerie die ik onlangs op Esther tekende kwam uit de La
Redoute-catalogus. En dan nog baseer ik haar lingerie op wat
daar in staat. Ik teken het zeker niet precies na, ik laat mijn fantasie
de vrije loop. Ik kijk wel omdat ik lingerie moeilijk te tekenen vind,
met die krullen en sluitingen.
Hetzelfde wat erotische lingerie of kledij betreft. Ik baseer het wel
eens op iets bestaand, maar maak het altijd zo dat Esther er goed mee
staat.
Ik heb vroeger nooit Barbie-poppen aan- en uitgekleed,
maar dit komt er toch verdomd dicht bij in de buurt. Maar niets overtreft
het echte werk uiteraard.
Het echte werk zoals van je vriendin? Geeft
zij soms kledij-advies? Of iemand anders uit je omgeving? Krijg je er
soms commentaar op?
Mijn
vrouw geeft alleen advies als ik er om vraag. Of ze zegt als iets niet
meer gedragen wordt of niet meer in de mode is en welke kleding dat
op dat moment wel is. Al hou ik me dus niet echt bezig met wat in de
mode is en wat niet, tenzij het er in de grap zelf over moet gaat. Als
een vrouw in mijn strips een non, een slet dan wel een zakenvrouw is
moet je dat ook aan de kledij kunnen zien. Of ik laat ook wel eens iemand
een soepjurk dragen omdat dat dan duidelijk maakt wat voor een mens
dat is of zou kunnen zijn.
Ik
krijg zelden commentaar. Wel weet ik wat de persoonlijke fetisj is van
een lezer (vooral de mannelijke) als hij een Esther-album laat
signeren en om een tekening van Esther vraagt. Want dan gaat het van:
"Wil je ze tekenen met dit of dat aan?" En hebben ze het voorbeeld
al klaar. Of willen ze nog het liefst dat ze niks aan heeft. Maar dat
zegt dan meer over die mens dan over mij. Want ik laat Esther eigenlijk
alles wel dragen. Behalve als ik het zelf niet mooi vind.
Voor alle duidelijkheid: die lezer ben ik niet...
Jaja, dat zeggen ze allemaal ;-)
Documentatie vinden stripmakers overal. Uit alle interviews die we al
lazen doorheen de jaren, komen steeds dezelfde twee magazines voor waarop
stripauteurs een abonnement hebben of al eens naar voorbeelden zoeken:
National Geographic (Hergé was slechts een van de lezers)
en Playboy. Zelfs De Smurfen-tekenaar Peyo dook in
zijn zolder om François Walthéry aan een sexy houding
te helpen voor de cover van zijn eerste Natasja-album. Pour
la petite histoire: Peyo's echtgenote betrapte de twee tekenaars
en toen was Peyo nog maar zo klein als zijn blauwe mannetjes.
Heb je ook een abonnement op zo'n natuurblad? Of heb je voor de soms
sexy kronkelende houdingen van Esther genoeg aan de foto's van de P-meiden?
Ik haal mijn documentatie overal. Zowel in de Penthouse als
de Playboy, de P-Magazine, de Ché of de Libelle.
Geposeerde sexy foto's vind je genoeg en als ik er ergens een zie die
ik kan gebruiken, scheur ik het gewoon uit en gaat het in mijn vrouwenmap.
Auto's kan ik helemaal niet tekenen, en daar leg ik dan weer geen map
van aan, dus dat is ook weer niet zo consequent, hahaha.... Dus jammer
genoeg heb ik geen nood aan een model dat in mijn atelier zit. Toch
niet voor mijn werk. Houdingen die ècht moeilijk zijn vind je
zelden terug in foto's.
Iemand die viool speelt (met die technisch verwrongen armen en polsen)
of iemand die iets door een raam werpt, dat zijn houdingen die veel
moeilijker zijn en waar ik soms een voorbeeld van nodig
heb. Dan doe ik wel eens beroep op mijn vrouw: "doe eens alsof
je een beer vloert met een dubbele nelson bijvoorbeeld". Daar bestaan
geen tijdschriften over.
Een mooie vrouw is ook het moeilijkste om te tekenen. Iemand die er
slecht of gewoon uitziet, daar mag vanalles niet aan kloppen. Als je
bij een tekening van een mooi meisje de neus of de mond een fractie
van een millimeter teveel naar rechts of links zet, de benen te kort
of te lang tekent, valt dat meteen op.
Welke P-babe mag wel eens langskomen om
te poseren?
Er zijn verschillende P-babes die wel eens langs zouden mogen komen.
En dat hoeven niet eens bekende babes te zijn. Liever niet zelfs. Véronique
de Cock of Tanja Dexters komen mijn huis niet
in. Een onbekender model zoals onlangs Valery Super
of Seren Siersack(een Brugse schone die graag —
we liegen niet! — striptekenares wil worden, ds) in de P
onlangs, dat is al méér dan goed genoeg. Ik vind wel een
houding uit waar ik een voorbeeld voor nodig heb! Het hoeft zelfs niet
eens een model te zijn eigenlijk.
© Covershoots: Geert De Wolf (links) + Daniel
Dedave (rechts) — P-magazine, De Vrije Pers, 2007
Wat is voor jou de vreemdste inspiratiebron
geweest voor het maken van een gag?
Goh, dat kan ik echt niet zeggen. Alles kan mij inspireren. Van een
gewoon cafégesprek tot een slecht televisieprogramma. De meeste
inspiratie komt trouwens gewoon vanzelf, uit het blote hoofd. En zijn
meestal geen dingen gebeurd waaruit ik die inspiratie kon halen, 80%
komt vanuit de hemel gezonden. Uit mijn bovenkamer dus. Sorry.
Wat ook opvalt aan je personages is dat
ze veel zweten. Uiteraard omdat ze in dikwijls penibele of gênante
situaties verzeild zijn geraakt. Je houdt wel van vernedering, is het
niet?
Nee,
ik teken graag zweetdruppels. Trouwens, met de opwarming van de aarde
is het niet meer dan realistisch dat mijn personages zo moeten zweten.
Ik heb niets specifiek met vernedering. Er zit wel dikwijls een sadistisch
kantje in mijn humor, en dat kan niet zonder slachtoffers. Bij de meeste
gags is er altijd op zijn minst één slachtoffer, anders
is het ook niet grappig. En dat geldt voor alle humor, dat is zeker
niet typisch voor mijn
werk alleen.
Het najaar van 2007 is nogal Kim-gekleurd.
Niet alleen zal je officieel de Bronzen Adhemar ontvangen, maar er verschijnt
een nieuw album van Esther Verkest, een eerste van Aldegonne
en de geïllustreerde sprookjesbundel Er Was Geenszins.
Naar welke uitgave kijk je het meeste uit? Kan je wat meer uitleg geven
over de sprookjesbundel? Hoe heb je de schrijvers gecontacteerd? Komt
het idée volledig van jou?
Ja,
het idee voor dat sprookjesboek voor volwassenen komt van mij, ik speelde
al lang met dat idee. Zo'n ouderwets dik sprookjesalbum met redelijke
klassieke aquareltekeningen waar toch een beetje een hoek af is. En
aangezien de kans immens klein is dat iemand mij ooit zou vragen verhalen
van mijn favoriete auteurs te illustreren, heb ik het zelf georganiseerd.
Uiteraard met een beetje de poepers dat velen misschien wel eens nee
zouden kunnen gezegd hebben. Maar buiten drie auteurs wou iedereen graag
een sprookje schrijven en dat vind ik een enorme eer. En gelukkig heb
ik ook nog een fantastische uitgever...
En ik vond het hoog tijd worden voor een Aldegonne-album. Want
de mensen kennen mij ondertussen vooral van Esther en dat is maar een
stuk van wat ik doe. Al zie ik zelf zo geen grote verschillen, het komt
tenslotte allemaal uit hetzelfde hoofd. Het Aldegonne-album
wordt trouwens op een gelimiteerde oplage van 1000 exemplaren gedrukt
(waarvan 250 luxes).
Met wie zou je nog graag eens samenwerken?
Op
muzikaal vlak met Mauro Pavlowski (veelgevraagd
muzikant, tot 1998 muzikant en leadzanger bij Evil Superstars,
daarna ook actief bij onder andere dEUS, ds). Al
zou ik niet durven als het ooit zo ver zou komen. Maar ik zou wel met
nog een aantal mensen willen samenwerken op stripgebied. Mensen die
ongeveer op dezelfde golflengte zitten, ik had al samenwerkingen met
Maaike Hartjes en met Bart Schoofs
die nooit of nog niet afgeraakt zijn en er waren ook plannen met Lamelos
(een collectief van vier Nederlandse tekenaars die samen Kaasheld
schrijven en tekenen, ds) om een vreemd boek te maken, maar iedereen
heeft het toch blijkbaar te druk met zijn eigen werk, dus dat is allemaal
nog koffiedik opslurpen.
Komen er nog cartoonbundels van je uit?
Misschien. Misschien volgend jaar. Nu moet ik mij eerst toch focussen
op deze drie boeken, ik word tegenwoordig dus al meer dan genoeg met
mijn eigen hersenspinsels geconfronteerd.
Bedankt Kim. Ik denk dat we kunnen afronden.
Heb je nog een goeie uitsmijter om te eindigen?
Oeh... Da's een moeilijke, zo 's morgens (voor mij is het nog 's morgens
nu — op dit moment is het net vrijdagmiddag, ds)...
Dat de Cultuurprijs toch niet extra meer werk, geen
grotere albumverkoop dan wel aandacht oplevert, zoals velen wel denken?
't Blijft buiten dat wel een eer natuurlijk, daar ga je mij niet over
horen zeuren.
Van Esther Verkest verschenen vier albums bij Oogachtend.
Deel 5 komt uit in oktober. Bij dezelfde uitgever en in dezelfde maand
ziet een eerste album van Aldegonne het licht. Hetzelfde geldt
voor de sprookjesbundel Er Was Geenszins. Voor deze door Kim
geïllustreerde bundel schreven de volgende bekende personen uit
Vlaanderen en Nederland een exclusief verhaal: Stijn Meuris, Steve Michiels,
Jan De Smet, Kamagurka, Renske de Greef, Hugo Matthysen, Vitalski, Chris
Van Camp, Christophe Vekeman, Herman Brusselmans, Urbanus, Bernard Dewulf,
Ilah, Bart Schoofs, Patrick de Witte en Kees van Kooten.
In december zal Kim zijn Bronzen Adhemar ontvangen op het stripfestival
van Turnhout.
>
DAVID STEENHUYSE — 29 juni 2007 |